Ups! Forskere vil tæmme vilde VR-spil, så de ikke smadrer din stue

Danske forskere har nærstuderet YouTube-videoer for at undgå ulykker med virtual reality.

Forskerne har nærstuderet 233 YouTube-videoer med optagelser af folk, der kommer galt afsted, mens de bruger virtual reality. (Foto: NICHOLAS YEO © (arkivfoto) Scanpix)

Det kræver blot et par briller og en computer - og vupti: Du er i en helt anden verden.

Virtual reality har bredt sig fra at være high-tech underholdning til allemandseje. Men når stuen pludselig forvandler sig til en slagmark for øjnene af dig, kan tingene gå galt.

Spillerne kan i værste fald ødelægge møbler eller slå andre, mens de har VR-brillerne på.

Og selvom det ser sjovt ud udefra, er det et problem, fortæller Andreea-Anamaria Muresan.

Hun er ph.d. på Datalogisk Institut på Københavns Universitet.

- Nogle VR-spil er designet til at gøre folk forskrækkede. Det er en del af det sjove. Men i mange tilfælde er det ikke meningen, og folk kommer nogle gange til skade eller udstyr bliver ødelagt. Det vil vi gerne forhindre, siger hun.

Har nærstuderet 233 videoer fra Youtube

Sammen med andre forskere fra KU og Melbourne Universitet i Australien har hun netop udgivet en undersøgelse, hvor de har nærstuderet 233 YouTube-videoer med optagelser af folk, der kommer galt afsted, mens de bruger virtual reality.

- Folk behandler deres omgivelser i virtual reality på samme måde, som de ville møde dem i den virkelige verden, fortæller Andreea-Anamaria Muresan.

Brugerne i videoerne reagerer med deres instinkter, når de møder et angreb i onlineuniverset. Det kan nogle gange få dem til at reagere uhensigtsmæssigt i spillet.

- Vi har set, at der ikke er en naturlig balance, mellem hvordan designerne troede, at brugerne ville reagere, og hvordan brugerne rent faktisk reagerer, siger hun.

I videoerne løber spillerne blandt andet rundt uden for spilområderne, hvor de ender med at ramme folk eller møbler, der står i nærheden af dem. Desuden er der eksempler på, at folk udefra driller spillerne med VR-brillerne på ved at røre dem, men ender med at blive slået i ansigtet af vedkommende, som bliver forskrækket.

Sværd skal skiftes ud med skjold

Det dansk-australske forskerhold vil gerne hjælpe VR-spillerne med at skelne mellem, hvornår de er i den virtuelle verden og den reelle verden, så de kan undgå ulykker i fremtiden.

Derfor arbejder holdet nu på nogle designidéer, som de vil teste af i spilprototyper.

- Vi vil gerne blande de to verdener på en mere naturlig måde, så folk ved, hvor de bevæger sig hen, og at de bevæger sig uden for de bestemte områder i spillet, siger forskeren.

Det er især tiltag, der skal få brugeren til at undgå sammenstød i den virkelige verden, mens de har VR-brillerne på, som forskerne nu vil kigge nærmere på.

- For eksempel hvis brugeren har et sværd i hånden, er det en offensiv mekanisme. Men vores idé er, at hvis man kommer til at gå uden for områderne, forvandler sværdet sig til et skjold, fordi det er et defensivt objekt. Det vil få brugeren til at bevæge sig væk fra ydergrænsen i VR-verdenen og tilbage i spilområdet igen, fortæller Andreea-Anamaria Muresan.

Desuden vil holdet se på, om de kan lave en mekanisme i spillet, der gør, at skærmen går i sort, hvis brugeren bliver bange og dækker sine øjne.

Andreea-Anamaria Muresan understreger dog, at der også er mange eksempler på, hvordan folk bruger virtual reality korrekt. Alligevel har de 233 videoer givet forskerne mange ideer til nye måder at få spil og stue til at smelte mere sammen.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk