‘Vi bliver snydt som aldrig før’: Derfor falder mange i it-kriminelles fælder

Vi er blandt andet lettere at snyde, fordi vi overvurderer vores egen dømmekraft.

It-kriminelle har stadigvæk stort held med at snyde danskerne online. Især phishing e-mails skaber problemer, og længere nede i artiklen kan du læse, hvorfor vi bliver snydt - og hvad du selv kan gøre for at undgå det. (Foto: Pablo Blasberg)

- Dear Mr. Nielsen! I am a wealthy Nigerian prince, who is looking for a reliable businesspartner in Denmark as soon as possible.

Sådan startede en gammel e-mail, som potentielt både kunne have gjort mig stinkende rig og startet mit livs største eventyr.

Hvis altså ikke det havde været fis i en hornlygte.

De fleste har efterhånden hørt historier om fuldkommen vanvittige e-mails, hvor it-kriminelle forsøger at narre folk til at give dem penge eller personlige oplysninger.

Historier, som er så langt ude, at vi selvfølgelig aldrig selv ville falde for dem.

En ny rapport fra Det Kriminalpræventive Råd og Forbrugerrådet TÆNK viser imidlertid, at vi danskere alligevel bliver snydt mere online end nogensinde før.

Op imod 450.000 danskere blev i 2019 udsat for kriminalitet begået på internettet. Især gennem e-mails.

Ikke mails fra nigerianske prinser, men fra afsendere som udgiver sig for at være danske myndigheder eller virksomheder.

Det fortæller Anja Schulze-Larsen, som er forebyggelseskonsulent i Det Kriminalpræventive Råd.

- Selvom de fleste danskere godt er klar over, at de skal være opmærksomme på scam-mails, falder rigtig mange stadigvæk i. Vi er ’verdensmestre’ i digital omstilling, og derfor har vi også stor tiltro til online kommunikation. Det udnytter de it-kriminelle til at snyde os i stor stil, siger hun.

’Vi er travle, tillidsfulde og urealistiske omkring egne evner’

Vi bliver ikke snydt, fordi vi ikke ved, at internettet kan være et farligt sted.

Vi bliver i høj grad snydt, fordi vi har indrettet vores samfund på en måde, som gør det svært at have paraderne oppe, fortæller Anja Schulze-Larsen.

- Næsten al vores vigtige kommunikation med myndigheder og virksomheder foregår i dag online. Vi stoler derfor i høj grad på henvendelser, som ser ud som om, de kommer fra myndigheder som SKAT eller vores bank. De it-kriminelle er blevet gode til at udnytte den sårbarhed til at ramme, når vi føler os mest sikre, siger hun.

En anden vigtig faktor er ifølge rapporten, at mange af os ofte har travlt og er på farten.

Smartphones gør det muligt hele tiden at tjekke mails eller sms’er, og derfor fanger de it-kriminelle os ofte på tidspunkter, hvor vi ikke har rettet vores fulde opmærksomhed mod den fælde, vi er ved at træde ned i.

Når de it-kriminelle sætter et angreb ind, går de efter at få dig til at give dem personfølsomme oplysninger som eksempelvis passwords til din netbank eller dit Nem-ID. Det er derfor, at de forklæder deres mails til at ligne dem, vi plejer at modtage fra myndigheder eller virksomheder. (Foto: Jens B'ttner)

Alligevel går mange af os rundt og tror, at vi er for kloge til at blive snydt af den slags.

Men det sker ikke kun for naboen, fortæller Anja Schulze-Larsen.

- Vi overvurderer ofte, hvor gode vi er til at beskytte os selv mod it-kriminalitet. Det er ikke nok at vide, at problemet findes derude, og man kan sagtens blive snydt, selvom man går og tror, man ved det hele, siger hun.

Følelsen af at være ovenpå risikerer at blive en farlig sovepude.

Det kræver nemlig kun én dårlig dag eller et enkelt forhastet klik, før det går galt, fortæller Andreas Lieberoth, som er adfærdsforsker og lektor ved Aarhus Universitet.

- Svindelnumrene forbedres konstant, og derfor kan vi aldrig rigtig læne os tilbage og slappe af. Indholdet i deres scams er blevet langt bedre, hvor sproget er fejlfrit og grafik og opsætning virkelig ligner de officielle mails, vi er vant til at få. Det gør det meget svært for almindelige, travle mennesker at skelne mellem falske og reelle afsendere, siger han.

De it-kriminelle er blevet professionelle

Da it-kriminelle begyndte at benytte e-mails til at snyde, faldt rigtig mange danskere i, fordi metoden var ny og uventet.

I dag kender de fleste til problemet, men mange bliver alligevel taget med bukserne nede.

De it-kriminelle er nemlig blevet meget mere professionelle, fortæller Anja Schulze-Larsen.

- De it-kriminelle danner i langt højere grad netværk og samarbejder om at organisere deres angreb. Du behøver ikke længere selv være et it-geni for at være en effektiv kriminel på nettet. Det kan du købe eller bytte dig til, hvis du har de rigtige kontakter, siger hun.

Udviklingen i it-kriminalitet har gjort, at man ikke længere behøver at være en dygtig hacker for at lykkes med at snyde folk. De kriminelle samarbejder i højere grad end tidligere og deler deres kompetencer med hinanden, siger eksperter. (Foto: FANATIC STUDIO © FANATIC STUDIO / SCIENCE PHOTO LIBRARY)

Udover at samarbejde er de it-kriminelle også blevet endnu bedre til at udnytte vores svage punkter, når de forsøger at lokke penge eller oplysninger ud af os.

De har udviklet en sans for at forklæde deres svindelnumre på nye, troværdige måder, fortæller Andreas Lieberoth.

- Svindlerne har lært at tilpasse deres angreb til de begivenheder, som sker i Danmark. Er vi tæt på studiestart, vil mange unge modtage scam-mails fra ”Universitetet”. Er vi derimod midt i en pandemi, vil covid-19 testsvar eller vaccinationstilbud være den måde, de fanger os med paraderne nede, siger han.

Men selvom de it-kriminelle er blevet dygtige til at snyde og bedrage, betyder det ikke, at det bare er et spørgsmål om tid, før du mister din pension eller får stjålet din identitet, forklarer Andreas Lieberoth.

- De it-kriminelle skyder i høj grad med spredehagl, når de sender mails ud. 99 procent af tiden er du ikke den fugl, som bliver ramt, og der vil ikke være fare på færde. En gang imellem kan et scam-forsøg dog være lavet på en måde, hvor det appellerer stærkt til nogle følelser i netop dig – og derfor er vi alle sammen nødt til at være ekstra opmærksomme, så vi ikke hopper på limpinden, siger han.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk