Vild med salsa? Forskere vil udvikle tomater med chilismag

Chili-tomaterne skal bruges til produktion af blandt andet peberspray og bedøvelsesmiddel. Biologisk interessant slægtsskab, siger forsker.

Selvom tomaterne ikke umiddelbart vil være at finde i grøntafdelingen i dagligvarebutikkerne, så afviser forskerne ikke denne mulighed. (Foto: Camilla rønde © Scanpix)

Snart vil du måske kunne servere noget så eksotisk som en salat med chili-tomater, når du får gæster til middag.

Tomaten er nemlig en meget fjern fætter til chilipeberen, hvilket betyder, at tomaten har de gener, som giver den stærke smag i chili. Generne er blot ikke aktiveret i tomaten.

Forskere fra Brasilien argumenterer nu i det videnskabelige tidsskrift Trends in Plant Science for, at det vil være muligt at aktivere de gener med genredigeringsværktøjer som CRISPR.

Men det er ikke for den kulinariske oplevelse, at forskerne vil lave de stærksmagende tomater. Det er derimod for at udnytte stoffet capsaicin, der giver den stærke smag i chilipeberen. Capsaicin er en af de 23 slags capsaicinoider, der findes i de forskellige chilipebre.

- Capsaicinoider er meget værdifulde kemiske forbindelser. De bliver brugt i våbenindustrien til pebersprays, de bliver brugt i bedøvelsesmidler, og der er forskning, som viser, at de fremmer vægttab, siger Agustin Zsögön til engelske The Guardian, som er en af de brasilianske forskere, der argumenterer for at lave stærke tomater.

Tomater er mindre krævende end chilipeber

Et af forskernes argumenter for at ændre i tomatens gener, så de får chilipeberens stærke egenskaber, er, at tomaten ikke er nær så arbejdskrævende og besværlig at dyrke.

- Du vil kunne producere capsacinoider på en billigere og mere effektiv måde, siger Agustin Zsögön.

Men ikke alle er enige i, at det er en fantastisk idé at lave chili-tomater.

Til Popular Science forklarer Allen Van Deynze, der forsker i plantegenetik på University of California Davis, at chilipeber allerede er effektiv til produktion af capsaicin og andre capsaicinoider.

I stedet burde forskerne hellere bruge kræfter på at rette deres opmærksomhed mod afgrøder, der er svære at producere, mener Allen Van Deynze.

Også Michael Broberg Palmgren, der er professor på Institut for Plante- og Miljøvidenskab ved Københavns Universitet, har svært ved at se det store potentiale i en chillismagende tomat.

- Det er biologisk interessant, at tomaten har et genetisk potentiale til at kunne lave capsaicin. Det viser noget om, hvordan tomaten og chilipeberen har udviklet sig. Men det kommer ikke til at redde verden, at man kan producere peberspray lidt mere effektivt, siger Michael Broberg Palmgren.

Forskerne skal første finde det rigtige gen

De brasilianske forskere vil dog stadig jagte chili-tomaten, ifølge The Guardian, og de håber på, at have noget nyt at fortælle i slutningen af året.

Men der er en lille udfordring på vejen. De skal først finde ud af at aktivere chili-genet i tomaten.

I en pressemeddelelse forklarer Agustin Zsögön, at de kan være nødt til at aktivere et gen ad gangen for at se, hvad der sker, og hvilke forbindelser, der bliver dannet.

- Vi prøver dette og et par andre ting, siger han.