Virtual reality: Fra Sensorama i 50'erne til heldragt og handsker i 80'erne

Virtual reality er en milliardindustri, hvor tech-giganter slås om at indtage den virtuelle trone. Men sådan har det ikke altid været.

Virtual reality (vr) er en teknologi, som buldrer fremad i dag. Men den har faktisk været længe undervejs. Udviklingen kan spores mere end 60 år tilbage.

- I 1950'erne bliver den første vr-oplevelse udviklet. Og det var noget, som blev kaldt Sensorama, siger Rolf Nordahl, der er lektor og vr-forsker ved Aalborg Universitet.

Her ses en udgave af Sensorama, hvor det blandt andet var muligt at opleve en tur gennem New York. (© creative commons)

Maskinen blev opfundet af amerikaneren Morton Heilig, der brugte sin erfaring fra filmverdenen til at udvikle Sensorama.

- Den gjorde brug af brugerens sanser. Der var både noget til syns-, høre- og lugtesansen. Selve sædet kunne også bevæge sig og give vibrationer, siger Rolf Nordahl.

Fundamentet lægges for den virtuelle verden

Sensorama blev aldrig en rigtig succes, men var det første skridt på vejen til en virtuel verden. Allerede i 1960'erne bliver der taget endnu et vigtigt skridt i udviklingen af vr.

- Her bliver det første head mounted display (HMD) rent faktisk opfundet. Det er der, hvor det virkelig starter, siger Rolf Nordahl.

Men det er først i 1980'erne, at de første virksomheder som udvikler og sælger vr-udstyr ser dagens lys. Et af dem var VPL Research, som blev grundlagt af Jaron Lanier, en af pionerne indenfor vr.

Her ses VPL Researchs dragt, handsker og vr-brille. (Foto: Dave Pape © Public Domain)

- Han har et firma, som opfinder forskellige ting indenfor vr. For det første opfinder han selve begrebet 'virtual reality' i 1980'erne. Og i hans firma begynder de så også at udvikle forskellige ting, forklarer Rolf Nordahl.

VPL Resarch nåede at udvikle både en heldragt, et HMD og et par handsker til brug i vr. Dragten kunne måle bevægelserne i arme og ben, mens handskerne skulle give en mulighed for føle i det virtuelle.

Vr bliver tilgængeligt for almindelige personer

Op igennem 90'erne forsøger flere sig med vr men uden det store held. Det er først, da firmaet Oculus i 2012 starter en crowdfunding-kampagne for deres vr-brille Oculus Rift, at der igen for alvor sker noget.

- Den store forskel er, at det nu begynder komme ned i en pris, hvor folk rent faktisk kan bruge det, siger Rolf Nordahl.

Siden da er udviklingen gået stærkt, og i dag kæmper store spillere som Facebook, HTC, Valve, Google og Samsung om at erobre den virtuelle verden.