Vores galakses hidtil ældste stjerner er blevet opdaget

Forskere har fundet to stjerner, der er omkring 13,5 milliarder år gamle. Stjernerne er langt ældre end Solen.

De to gamle stjerner består hovedsageligt af helium og brint. De indeholder 10.000 gange mindre tungere grundstoffer end Solen. (Foto: Illustration af Lærke Kromann © dr)

Man kan blive helt svimmel, når man tænker på, hvor gammel og stor vores galakse er.

Og hvis man begynder at spekulere i, hvor gamle stjerner er, så bliver man bare endnu mere rundt på gulvet.

Det er nemlig utroligt store tal, der skal arbejdes med, når man skal anslå, hvor gamle stjerner er. Og tallet bliver kun større end tidligere, for nu har forskere fået øje på de ældste stjerner, vi har kunnet finde.

Det drejer sig om to stjerner. Astronomerne kendte godt til den ene af dem - den største. Men de opdagede, at der også var en lille stjerne, da de to stjerner kredser om hinanden.

Den lille stjerne, der har fået det meget lidt mundrette navn 2MASS J18082002–5104378 B, øger muligheden for, at vi kan finde endnu ældre stjerner - og måske endda finde de første stjerner i vores univers.

Det skriver John Hopkins University i en pressemeddelelse.

Et svært stykke arbejde

At finde så gamle stjerner, som samtidig kredser om hinanden, er meget særligt.

- Det er en uventet opdagelse, at man finder to stjerner, der kredser om hinanden i de her tidlige faser af Mælkevejens historie, siger Jørgen Christensen-Dalsgaard, der er professor ved Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet, og leder af Danmarks Grundforskningsfonds Center for Stellar Astrofysik.

Når der skal bygges en stjerne, er det nemlig nemmest, hvis der er mange tungere grundstoffer. Og det var der ikke i de tidlige år af Mælkevejen.

- Det har været svært at lave to stjerner, der hænger sammen, siger han.

Et par millioner år fra eller til

Jørgen Christensen-Dalsgaard er ikke helt sikker på, at de to gamle stjerner er præcis 13,5 milliarder år gamle.

- Jeg tror ikke, at forskerne kan måle alderen så sikkert, at de kan sige, at det er præcist så lang tid siden, at stjernen blev til, siger han.

Men han er enig i, at stjernerne er de ældste, vi har fundet i vores galakse indtil videre.

- Vi ved, at Big Bang skete for cirka 13,5 milliarder år, så stjernerne er dannet kort tid efter - i den tidligste fase af Mælkevejens historie, siger han.

Der er altså ikke tvivl om, at stjernerne er meget gamle.

De er nemlig 2. generations-stjerner, så de er kommet til kort tid efter, at 1. generations-stjerner blev dannet af helium og brint lige efter Big Bang.

Og de to stjerner er blevet dannet før Solen.

- Der er 10.000 gange mindre tungere grundstoffer i de to gamle stjerner, end der er i Solen. Det passer med, at de to stjerner er ældre end Solen, som kun er 4,6 milliarder år gammel, siger Jørgen Christensen-Dalsgaard.

Sådan beregner forskere stjerners alder

• For at regne ud, hvor gammel en stjerne er, kan forskerne kigge på, hvor mange tungere grundstoffer den er lavet af.

• Jørgen Christensen-Dalsgaard forklarer, at de to gamle stjerner primært består af brint og helium. Det er grundstenene i alle stjerner.

• Men jo nyere en stjerne, desto flere tungere grundstoffer, er der i den.

• Han forklarer, at nye stjerner bliver lavet af stoffet fra gamle stjerner, der er eksploderet og har sendt tungere grundstoffer ud i galaksen.

• De nyopdagede stjerner er så gamle, at der ikke har været særligt mange stjerner, der kunne eksplodere før de blev dannet, og dermed sende tungere grundstoffer over i det stof de blev dannet af.