Vært på Digitalt: Oprydningsguru bragte orden i min computer og mit liv

Radiovært fik kontrollen over sin hverdag tilbage med hjælp fra en digital Marie Kondo.

Esben Hardenberg kæmpede med en overfyldt indbakke.

Jeg er radiovært på P1's teknologiprogram Digitalt og ret god med en computer, hvis jeg skal sige det selv.

Jeg er også en almindelig familiefar med en travl hverdag, og nogle gange tager travlheden overhånd. For en måned siden betød det, at mit digitale liv var helt ude af kontrol.

Indbakkerne bugnede af ulæste mails, og filer i tusindvis lå usorterede i mapper, der kort og godt hed 'OPRYDNING'. Rodet var så slemt, at det bredte sig til mit liv uden for computeren.

Jeg havde svært ved at sove om natten og være mentalt til stede med min familie i fritiden, fordi jeg ikke vidste, om noget brændte på et eller andet sted på arbejdet, på BørneIntra eller med regningerne, der skal betales til tiden.

Noget måtte gøres.

Hjælp mig, app. Du er mit eneste håb

Jeg fandt frem til den digitale coach Harald Tokerød, der er direktør i rådgivningsfirmaet Tokerød Plus.

Han er den digitale verdens svar på oprydningseksperten Marie Kondo, der i en hitserie på Netflix hjælper amerikanske familier med at rydde op og rydde ud i deres rodede hjem.

Han anbefalede nogle apps, der skulle skabe orden i mit digitale liv.

Sanebox

Sanebox hjælper med at få kontrol over løbske email-indbakker. For mit vedkommende betød det at gå fra mere end 500 ulæste emails til ingen på et par timer. Servicen kan også hjælpe med at sortere de emails, man får, så kun de vigtigste havner i indbakken og andre i undermapper, der kan tages hånd om senere.

1Password

1Password er en såkaldt password manager. En app, der holder styr på alle kodeord, pinkoder og anden meget personlig information. Rod i kodeordene er ikke bare en kilde til irritation i det daglige, men kan også være et sikkerhedsproblem, for eksempel hvis man gemmer sine kodeord i et dokument på computeren.

Pocket

Pocket gemmer links og artikler, lidt på samme måde som 1Password gemmer kodeord. Om det vil gøre mig til en produktiv læsehest, eller det bliver til et sort hul for viden, er endnu usikkert, men det er i hvert fald slut med åbne faneblade med artikler, der skal læses senere.

Systemer skal give mig struktur

Apps og services som Sanebox kan hjælpe med at løse meget konkrete problemer, men en mere generel kontrol kan komme fra et sæt af regler, der skal give den nødvendige struktur, både i det digitale liv og i den analoge hverdag.

Getting Things Done

Getting Things Done (GTD) er et amerikansk system, der gør det nemmere at få og holde kontrollen i en hverdag, hvor vi jonglerer rigtig mange ting i vores arbejds- og privatliv. Systemet har fem skridt, der skal resultere i toptunede gode vaner, der skal give bedre effektivitet og gøre os mere til stede i nuet.

Bullet Journal-metoden

Bullet Journal-systemet er baseret på lister med forskellige tegn ud for hvert punkt. Tegnene har hver deres betydning, og metoden skal ligesom GTD give en balance mellem det at være produktiv i hverdagen og til stede i øjeblikket.

Selvkontrol er velkontrol

GTD og Bullet Journal-metoden er systemer med en virksomhed og en forretningsmodel i ryggen, nøjagtig som de ovennævnte apps. De løser ingenting i sig selv, men de fik mig i gang med at rydde op.

Og de blev startskuddet at tænke over, hvordan jeg vil løse udfordringen med den digitale husførelse i det daglige.

I dag er arbejdet med at skabe orden i det digitale morads derfor blevet en motiverende faktor. Jeg har afmeldt Sanebox til fordel for mit eget system, og fra GTD bruger jeg kun et af de fem skridt.

Selv om jeg ikke er i mål endnu, føler jeg, at de første skridt mod at blive en digital superhelt er taget. Og vigtigst af alt er, at roen genoprettet.

Hør om arbejdet med at rydde op i det digitale rod i denne uges Digitalt.

Facebook
Twitter
Emner: