YouSee bløder kunder: 71.000 opsagde abonnement i 2019

2019 var et hårdt år for YouSee.

Kunderne fortsætter med at opsige deres abonnement hos YouSee, der i 2019 mistede 71.000 tv-kunder. (Foto: TORKIL ADSERSEN © Scanpix)

Kunderne fortsætter med at opsige deres abonnement hos YouSee, der i 2019 mistede 71.000 tv-kunder.

Det viser årsregnskabet fra TDC, der ejer YouSee.

YouSee har gennem de seneste år været presset af, at seernes vaner har ændret sig mærkbart.

Streamingtjenester
som Netflix og HBO har gjort deres indtog, og der bliver set mindre og mindre traditionelt flow-tv. Udviklingen sidste år er en forværring fra 2018, hvor 57.000 kunder sagde farvel til YouSee.

Ændrede på tv-pakker

YouSee var i de sidste måneder af 2019 i vælten, fordi selskabet besluttede at tage tv-kanalerne fra partneren Discovery Networks ud af de faste tv-pakker.

I stedet var planen, at kanalerne - der tæller blandt andet Canal 9, Kanal 5 og 6 samt Eurosport - skulle indgå i bland selv-abonnementer.

Det medførte stor utilfredshed fra Discovery Networks, der gik til hårdt angreb på YouSee i

medierne
, og til sidst endte de to selskaber med at stoppe samarbejdet.

I de sidste tre måneder af 2019 mistede YouSee 24.000 kunder. Hos TDC lægger finansdirektør Lasse Pilgaard ikke skjul på, at konflikten med Discovery Networks kan forklare en del kundetabet i slutningen af året.

- Der er ingen tvivl om, at det her har fyldt meget. Det er svært at sige, hvor meget eller hvor lidt det har spillet ind, men vi har jo set, at vi har tabt lidt flere kunder i fjerde

kvartal
end tredje
kvartal
, og det er nok den primære årsag til det, siger han.

Kan også miste kunder i år

Da YouSees kunder har opsigelsesfrister på op til seks måneder, vil han ikke afvise, at selskabet også vil miste tv-kunder i de første måneder af 2020.

- Jeg kan ikke forudsige udviklingen, men vi forventer, at en del af det, vi har set i fjerde

kvartal
, også vil gøre sig gældende i starten af året, siger Lasse Pilgaard.

Selv om YouSees beslutning har kostet kunder, mener Lasse Pilgaard, at det var den rette beslutning at tage Discoverys kanaler ud af de faste tv-pakker.

- Vi er i gang med en omstilling af vores tv-produkt, hvor vi skubber til vores indholdsleverandører - ikke kun Discovery - for at få dem til at tilbyde deres kanaler fleksibelt, så vi ikke påtvinger kunderne at se noget. Det mener vi, er den rette vej at gå, siger Lasse Pilgaard.

Han understreger, at YouSee gerne vil genstarte sit samarbejde med Discovery og er i dialog med selskabet om det.

YouSee har nu 1.171.000 tv-kunder. Mens YouSee har mistet kunder, tjener selskabet til gengæld flere penge på de kunder, der fortsat har abonnement hos selskabet, da priserne blev sat op sidste år.

Alligevel har udviklingen i YouSee det seneste år har været med til at sende TDC's overskud ned.

Driftsoverskuddet før af- og nedskrivninger er faldet med knap fire procent til 6,5 milliarder kroner sammenlignet med 2018.

/ritzau/

Facebook
Twitter