Nyhedsbrev december 2017

En julehilsen fra DR Panelet

(Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Antallet af dage, der er tilbage af 2017, kan efterhånden tælles på to hænder, og det er blevet tid til at sige tak for året, der er gået i DR Panelet.

Kan medierne stadig samle danskerne?

En af de ting vi har kigget nærmere på med jeres hjælp, har været den stadig større spredning i danskernes mediebrug. DR Medieforskning gennemførte tidligere på efteråret en undersøgelse om, hvilke mediefænomener vi stadig kan samles om i en tid, hvor det kun bliver nemmere at få lige præcis det medieindhold, man gerne vil se, høre eller læse – præcis på det tidspunkt, der passer en bedst.

De tider, hvor man kunne finde helt op til 70% af danskerne samlet foran skærmen til det samme program på det samme tidspunkt er for længst forbi, og såvel traditionelt flow-tv som radio har over de seneste år måtte dele stadig mere af brugernes tid med digitale streamingtjenester.

Undersøgelsen viser imidlertid, at selvom vi måske ikke samles fysisk eller tidsmæssigt om skærmene og højtalerne, så er indholdet vi ser og hører stadig en samlende faktor, og særligt tv-indhold fungerer fortsat som en samtalestarter for mange. Som i mange andre sammenhænge har særligt alderen stor betydning for, hvad vi taler med andre om, når det kommer til vores mediebrug. Hvor det for de yngre brugere mest er film og serier, der giver stof til samtalen, er det for den ældre del af befolkningen fortsat de traditionelle tv-programmer, der fylder mest. Det betyder, at det ikke i så høj grad som tidligere, er de samme ting, der samler os på tværs af befolkningen. Men omvendt oplever mange, at der netop ligger en særlig værdi i det aktive tilvalg – altså når vi selv vælger, hvad vi vil se og høre på et givent tidspunkt. Det aktive tilvalg kan nemlig give en følelse af et stærkere fællesskab baseret på fælles interesser frem for som tidligere, hvor det i højere grad handlede om, at vi havde tændt for tv’et eller radioen på det samme tidspunkt.

Danmarkshistorien samler på tværs af DR’s platforme

En af de mediefænomener der i høj grad har samlet danskerne i løbet af 2017, har været DR’s fokus på Danmarkshistorien. Ambitionen har været at fortælle historien om Danmark på så mange forskellige måder og med så mange forskellige facetter, at temaet om Danmarkshistorien ikke kun skulle være for de særligt historieinteresserede, men appellere til hele befolkningen på tværs af såvel alder som mediepræferencer.

Og meget tyder på, at de mange forskellige greb har virket. DR1-serien Historien om Danmark er i snit blevet set af 1,3 millioner danskerne på tværs af seriens 10 afsnit. DR's radiokanaler har dækket temaet på hver deres måde med P1’s videnskabelige, P4’s regionale og P3’s musikalske fokus på Danmarkshistorien. Og på dr.dk og DR’s sociale medier har det været muligt at dykke ned i Danmarkshistorien i interaktive fortællinger og quizzer – og samtidig selv bidrage til at fortælle Danmarkshistorien gennem egne billeder og ord.

Hele denne brede palette af fortællinger har tilsammen betydet, at hele 77% af befolkningen over 15 år har været i kontakt med temaet om Danmarkshistorien i løbet af 2017. Og ud af dem oplever 89%, at de har fået ny eller mere viden om vores fælles baggrund og historie.

Juleferie i DR Panelet

Men der er som bekendt meget andet end medierne, vi kan være fælles om, og det er blevet tid til at lukke ned for analyserne for i år og samles om familie, venner og bekendte. Vores hotline holder juleferie frem til onsdag d. 3. januar, men du kan altid finde svar på en lang række af de oftest stillede spørgsmål om DR Panelet her.

Vi ønsker alle medlemmer af DR Panelet en glædelig jul og et godt nytår, og glæder os som altid til at tage hul på et nyt år med mange spændende undersøgelser sammen med jer.

Mange hilsner

Michael Oxfeldt DR Panelet