Spørgsmål og svar om DR Panelet

Her finder du en række af de spørgsmål, vi oftest bliver stillet om DR Panelets undersøgelser

  1. 1

    Medlemskab

  2. 2

    Anonymitet

  3. 3

    Ændring af brugeroplysninger

  4. 4

    Lodtrækning og gevinster

  5. 5

    Generelt om undersøgelser

  6. 6

    Fejl i undersøgelser

1. Medlemskab

  • Hvordan bliver man medlem af DR Panelet?

Du kan blive medlem af DR Panelet ved at udfylde vores tilmeldingsundersøgelse. I tilmeldingsundersøgelsen besvarer du en række spørgsmål om blandt andet dine medievaner, personlige forhold og lignende. Disse oplysninger bliver efterfølgende brugt til at udvælge dig til relevante undersøgelser. Når du har udfyldt tilmeldingsundersøgelsen, er du medlem af DR Panelet og vil løbende modtage undersøgelser fra os.

  • Skal jeg besvare alle undersøgelser, jeg bliver inviteret til?

Du er selvfølgelig ikke forpligtet til at deltage i alle vores undersøgelser, og det er til enhver tid frivilligt at deltage. Er du forhindret eller ønsker du ikke at deltage i en specifik undersøgelse, skal du blot svare dette i første spørgsmål. Herved får du mulighed for at fortælle os, hvorfor du ikke ønsker at deltage, og samtidig undgår du også at modtage en evt. påmindelse fra os. Alternativt skal du blot se bort fra vores henvendelser. Skulle du i en længere periode se dig ude af stand til at deltage aktivt (fx i forbindelse med længerevarende ferie eller lignende), er du altid velkommen til at kontakte vores hotline her www.dr.dk/OmDR/DRpanelet/Kontakt.htm.

  • Hvordan kan jeg framelde mig DR Panelet?

Ønsker du ikke længere at deltage i DR Panelets undersøgelser, kan du skrive til os og framelde dig her. Vær opmærksom på, at der kan gå 1-2 dage før din framelding er registreret og du derfor kan modtage henvendelser fra os herefter. Du bedes blot se bort fra disse.

2. Anonymitet

  • Hvad bruger I mine personlige oplysninger til - som f.eks. køn og alder?

De indledende spørgsmål du besvarer ved tilmeldingen til DR Panelet om bl.a. køn, alder og medievaner bruges som baggrundsviden i de undersøgelser, du efterfølgende deltager i. Dine data bruges til at udvælge dig til relevante undersøgelser, men også til at sammekoble med dine svar i de enkelte undersøgelser. På den måde slipper du for at skulle besvare de samme baggrundsspørgsmål, hver gang du deltager i en ny undersøgelse. Dine baggrundsoplysninger bliver selvfølgelig behandlet anonymt på samme måde som dine øvrige svar.

Du kan læse mere om DR Panelets brug af personoplysninger her.

  • Er jeg anonym, når jeg deltager i DR Panelets undersøgelser?

Når du deltager i en undersøgelse for DR Panelet er du altid 100% anonym, og dine svar vil aldrig kunne sammenkobles med personhenførbare oplysninger, som du har afgivet - hverken i den specifikke undersøgelse eller ved din tilmelding til DR Panelet. Dine svar rapporteres desuden aldrig på personniveau, men kun sammen med andres svar.

  • Hvordan kontakter i mig, hvis jeg vinder - når jeg samtidig er anonym?

Alle deltagere i DR Panelet bliver ved tilmeldingen tildelt et unikt nummer. Når en undersøgelse er besvaret, bliver dette nummer registreret i den pågældende undersøgelse, og lodtrækningen sker på baggrund af disse numre. Når vindernumrene er udtrukket sammenkobler vi efterfølgende navn og mailadresse på vinderne for at kunne kontakte dem personligt. Dine data kobles dog aldrig sammen med de svar, der er afgivet - og derved er anonymiteten sikret, ligesom DR aldrig videregiver dine personlige oplysninger til tredjepart!

3. Ændring af brugeroplysninger

  • Hvordan ændrer jeg min mailadresse og andre brugeroplysninger?

Du kan ændre din mailadresse og andre brugeroplysninger ved at skrive til os her. Vær opmærksom på, at der kan gå 1-2 dage før din ændringer er registreret, og du derfor kan modtage henvendelser fra os på din gamle mailadresse. Du kan eventuelt videresende disse til din nye mailadresse.

4. Lodtrækning

  • Hvad får jeg for at deltage i DR Panelets undersøgelser?

Alle, der deltager i vores undersøgelser, deltager i lodtrækninger om gavekort til Gavekortet.dk. Beløb og antallet af præmier varierer fra undersøgelse til undersøgelse, og afspejler altid den enkelte undersøgelses længde og kompleksitet. Der trækkes lod blandt alle undersøgelsesdeltagere månedligt.

  • Hvor kan jeg se, om jeg har vundet?

Alle vindere får direkte besked fra DR Panelet. Du finder desuden en samlet oversigt over de aktuelle vindere her.

5. Generelt om undersøgelser

  • Hvor længe kører en undersøgelse?

Undersøgelserne kører som regel i minimum 7 dage, men visse undersøgelser skal være færdige på væsentligt kortere tid, f.eks. undersøgelser vedrørende aktuelle programmer. Præcis hvor længe den enkelte undersøgelse er tilgængelig, bliver altid oplyst på undersøgelsens introskærm. For at deltage i lodtrækningen skal vi have modtaget din besvarelse indenfor tidsfristen.

  • Hvorfor modtager jeg så mange/få undersøgelser?

Når vi gennemfører undersøgelser på DR Panelet, opererer vi oftest med bestemte målgrupper. Vi ønsker ofte at afdække meninger, holdninger og kendskab til bestemte tv- og radioprogrammer samt DRs websteder fra en bestemt gruppe af personer, og henvender os i disse tilfælde specifikt til den ønskede målgruppe på baggrund af deres baggrundsoplysninger. DR Panelet gennemfører også mere generelle undersøgelser, hvor vi er interesserede i at modtage besvarelser fra et bredt udsnit af DR Panelets deltagere. Har du igennem længere tid ikke modtaget henvendelser fra os, kan det skyldes, at vores mails bliver fanget i dit spamfilter. Tjek gerne din spam-mappe for eventuelt fejlplacerede mails fra os, og fjern i så fald spamklassificering. Hvordan du gør det, er afhængig af hvilken mailservice, du benytter.

  • Hvorfor kan jeg ikke give et uddybende svar?

Engang imellem kan det som undersøgelsesdeltager være frustrerende ikke at kunne give et mere uddybende svar end graden af hvor "enig" eller "uenig" man er. Det har vi fuld forståelse for. Vi bruger dine overordnede svar som rettesnor - og følger til tider op med en ny undersøgelse, hvor vi får uddybende svar på det, der undrer/interesserer os i forbindelse med resultaterne af den første undersøgelse. Har du yderligere kommentarer eller spørgsmål til en undersøgelse, er du altid velkommen til at kontakte os her.

  • Bliver undersøgelsesresultaterne offentliggjort?

Resultaterne fra DR Panelets undersøgelser bliver af strategiske årsager ikke offentliggjort i ubehandlet form. Vi bruger resultaterne til at forbedre kvaliteten af DRs programudbud, og du vil derfor indirekte kunne se resultaterne af disse i dit daglige brug af DRs produkter.

  • Hvad bruger DR undersøgelserne til?

DR arbejder løbende med at forbedre program- og produktkvaliteten. Det ønsker DR blandt andet at gøre i dialog med sine brugere, og derfor er din deltagelse meget værdifuld for DR, fordi de giver et rigtig godt afsæt til at videreudvikle og evaluere indholdet på radio, tv og internet. DR Panelet bruges også til andet end at undersøge programkvalitet, det kan fx være evaluering af kampagner, undersøgelse af holdninger til programindhold og brug af medier. Fælles er, at alle undersøgelser bruges til at videreudvikle DRs indhold.

  • DR Panelets mails bliver fanget i mit spamfilter

Det sker desværre fra tid til anden, at de forskellige mailudbydere klassificerer mails fra DR Panelet (og andre typer af mails) som spam. Det er ikke noget vi kan ændre fra vores side, men du kan fjerne denne klassificering ved at markere mailen som "Ikke spam". Hvordan du gør det, er afhængig af hvilken mailudbyder, du benytter, men det er typisk en mulighed.

6. Fejl i undersøgelser

  • Hvorfor modtager jeg en rykker, når jeg allerede har besvaret undersøgelsen?

Modtager du en påmindelse om at deltage i en undersøgelse, du allerede har besvaret, kan det skyldes, at du ikke har klikket dig videre fra det sidste skærmbillede. Modtager du en påmindelse om deltagelse fra os, skal du derfor blot klikke på linket i mailen og afslutte undersøgelsen.

  • Der er en fejl i undersøgelsen, og jeg kan ikke komme videre

DR Panelet bestræber sig på altid at gennemteste alle spørgeskemaer for såvel logiske, tekniske som sproglige fejl.Desværre kan der fra tid til anden opstå en fejl i en undersøgelse, som vi ikke har observeret. Oplever du en fejl i spørgeskemaet er det vigtigt, at du ikke giver et ”forkert” svar blot for at komme videre, men i stedet lukker undersøgelsen ned og kontakter vores hotline her. Når problemet er løst vil du få direkte besked og kan herefter genoptage din besvarelse ved at klikke på undersøgelseslinket igen.

  • Mit link virker ikke

Vi arbejder løbende på at sikre den tekniske kommunikation mellem os og deltagerne i DR Panelet. Enkelte deltagere vil dog opleve, at modtage invitationsmails i et forkert format.Er linket, som du modtager i invitationen ikke aktivt, når du klikker på det, kan det skyldes at du modtager mailen i et andet tekstformat, end det vi sender i, eller at linket er blevet delt over 2 linjer og derfor er "knækket". Dette kan afhjælpes ved at markere og kopiere (hele) linket direkte ind i din browser. Oplever du fortsat problemer, er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os her.

  • Jeg har indtastet et forkert svar - kan jeg rette i min besvarelse?

Det er typisk ikke muligt at gå tilbage i et besvaret spørgeskema, da det kan "snyde" systemet og bevirke udeladte spørgsmål eller forkert registrerede svar. Laver du en fejl i besvarelsen er du imidlertid altid velkommen til at kontakte vores hotline her, så retter vi fejlen efterfølgende.

Har du et spørgsmål, du ikke kan finde svaret på her, er du altid velkommen til at skrive til os her.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter