15. + 16. maj – Pitchdage TV

Download invitation til Pitchdage her

KANALERNES EFTERSPØRGSEL FOR 2019:

DR1

• Bud på serier, som under overskri_ en ”Sammen om det samme” overrasker, udfordrer og giver alle danskere noget at tale om på tværs af generationer, landsdele og værdisæt, fx som hverdagsunderholdning eller via brug af originale greb og genremix til at brede stoff et ud til de mange.

• Bud på faktaserier, der med en tydelig, let afkodelig ramme giver plads til autenticitet, ægthed og følelser.

• Bud på faktaserier, hvor der for alvor er noget på spil, gerne med udgangspunkt i modige mennesker.

• Bud på kulturprogramserier, der har appel til bredden via originale greb, konkurrencemotor eller eventifi cering, der både kan inspirere og underholde.

• Bud på nye stærke kl. 20-serier, der også kan fungere i en streamingkontekst.

• Generelt prioriterer DR1 fl ere fyrtårne, som kan samle og står ud både i en flowplan og i en streamingvirkelighed, hvor det aktive tilvalg er altafgørende. Nærhed og den oplevede relevans, også for de under 40, er central, ligesom der ønskes et større fokus på det levende menneske, inspiration, fl ere smil, mere charme og humor, men stadig med et tydeligt PS-why.

DR2

Glimt i øjet

DR2 ønsker programmer, som bidrager med elementer fra vores grundliggende dna, men som OGSÅ er sjove og charmerende.

Det skal være programmer, der tapper ind i emner, som er relateret til vores relationer og behov som mennesker eller til emner som bare er dybt fascinerende eller inspirerende.

Mennesker du aldrig glemmer

Af og til møder vi mennesker, som gør et uudsletteligt indtryk – som rykker ved noget i os. Enten i kra_ af deres personlighed, historie eller passion, og som vi derfor aldrig glemmer. Det er præcis de mennesker, vi gerne vil have fl ere af på DR2. Vi ønsker at bruge dem som døråbnere til nye miljøer, til at åbne samtaler og nedbryde fordomme og myter og til at sætte nye emner på dagsordenen.

Samfundet på vrangen

Hvordan er det at leve på skyggesiden af det danske samfund? Hvordan ser livet ud, når man ikke er en del af festen? For DR2 er det en kerneopgave at give stemme til disse mennesker og høre og opleve verden set med deres briller og perspektiv. Derfor ønsker vi bud på serier, der inviterer os ind hos udvalgte grupper og individer, som lever på vrangsiden af vores samfund.

Magt

”Hvem bestemmer, og hvor meget kan jeg selv bestemme?” DR2 vil sætte fokus på magt.

Vi vil blandt andet se på magt og magtstrukturer i samfundet, den formelle og uformelle magt, i familien, på arbejdspladsen, i skolen. Vi vil se på den økonomiske magt og den politiske magt. Og vi vil undersøge, hvordan man får magt, taber magt og fastholder magt.

DRK

Forført af det forbudte

Vi lever i en tid, hvor mange følger sig krænket på egne og andres vegne og kræver malerier _ ernet og tekster ændret, mens andre kalder det censur. DR K vil sætte det forbudte fri og fl yde over af lyst, behov og tabuer. Vi efterspørger serier, der på forskellig vis kan fremkalde denne moderne tids tabuer og de mennesker, de berører. Vi håber, at I vil servere det forbudte på nye måder, så man som seer både fascineres og frastødes og får udfordret sin opfattelse.

Ny historie

Historie på DR K skal være samlingssted for ALLE voksne historieinteresserede danskere. Det ønsker vi at opnå ved at tilbyde stærkt fortalt indhold, der præsenterer ny viden, nuancerer vores verdensbillede og vækker vores medfølelse, nysgerrighed, foragt eller undren over vores medmennesker. Vi e_ erspørger serier, der har fokus på Danmarks historie fra de sidste 60 år. En tid brugerne selv kender til, enten gennem egne oplevelser eller fortællinger fra forældre, men hvor vi med programmerne tilbyder et nyt perspektiv på en ellers kendt periode, strømning, begivenhed, person eller gruppe.

DR3

DR3 SIGER DET HØJT, og skal dermed blive ved med at have de absolut modigste medvirkende. Den hudløst ærlige fortælling, med stærke karakterer, der har noget på spil, er DR3’s kerneindhold og det skal vi blive ved med at dyrke, forfi ne og udfordre med nye miljøer, tilgange og overraskende twists.

DR3 GØR DET FØRST. DR3 skal fortsætte med at være det brand, som udklækker de innovative fortællinger, greb og formater.

TV-laboratoriet som eksperimenter på hele branchens vegne. Og vi skal samtidig fortsætte med at udvikle de store eksperimenter, som med den skæve indgang giver stof til eftertanke. I en perfekt verden leder vi derfor efter eksperimenterne, som samtidig også er møg nytænkende.

NÅR FIKTIONEN OVERGÅR VIRKELIGHEDEN. I 2019 skal fiktionen for alvor gøre sit indtog hos DR3, og genren skal bruges til at sætte endnu større fokus på det unge menneskedyr, og dets til tider dramatiske liv. Med den altid hudløse ærlighed i højsædet ønsker DR3 at skabe fiktion, der arbejder med en spektakulær dramaturgisk ramme, hvori de dog identificerbare hverdagsdramaer udspiller sig.

BØRN

DR RAMASJANG & DR ULTRA

HVER GENERATION SINE KLASSIKERE. Vi vil sikre gennemslagskraft i børnemålgruppen, så vi fortsat er med til at bidrage til og udvikle en fælles dansk børnekultur. Den mangeårige danske tradition for, at dansk børne-tv er noget helt særligt, har betydet, at hver generation af børn er vokset op med sine egne nyproducerede børneklassikere fra DR, som generationen har kunnet samles om. Denne ambition har vi stadig: Hver generation skal have sine egne klassikere. Derfor efterspørger vi:

• Nye store satsninger inden for både fiktion og fakta, som spejler og refererer til den virkelighed, som børn i Danmark anno 2019 vokser op i; ex. Hvad er det nye Klassen?

BØRNENES DR. I 2019 vil vi kendes på inddragelsen af børnemålgrupperne. Børnene skal tage ejerskab over både DR Ramasjang og DR Ultra. Derfor efterspørger vi:

• Tiltag der dyrker involvering af og dialog med målgruppen både før, under og e_ er produktionen af indhold på tværs af genrer; ex. Hvad er det næste fiktionsunivers til DR Ramasjang?

DAGSORDENER, DER SKABER SAMTALER. Vi vil være Danmarks stærkeste og bedste fællesskab for børn – en fælles reference for en generation, som både kan genkende og spejle sig i indholdet og samtidig se og opdage, hvordan livet leves på tværs af landet og ude i verden. Derfor e_ erspørger vi:

• Programmer, som kan skabe debat og refleksion hos målgruppen – og styrke et fællesskab, hvor børn fyldes af livsmod og tro på egne evner, og hvor deres relationer styrkes i både de fysiske og digitale rum; ex. Hvad er den næste dagsordensættende dokumentar lig Like-eksperiment?

Facebook
Twitter