DR går ind i 2020 med et nyt visuelt design

Som et led i ændringerne efter de politisk besluttede besparelser går DR ind i 2020 med et nyt visuelt design, der skal sikre genkendelighed på tværs af DR’s kanaler.

Det nye design, der kan opleves fra den 2. januar, bruger samme genkendelige visuelle elementer på tværs af alle DR’s kanaler, mens det særligt vil være farverne, der adskiller kanalerne. Her ses eksempler fra designet for DR1. (Foto: DR Desgin)

DR’s TV- og radiokanaler ændrer sig markant her fra starten af det nye år. Kanaler og programmer lukker, og samtidig vil brugerne opleve, at DR ’ser’ anderledes ud. Som led i ændringerne går DR nemlig ind i 2020 med et nyt visuelt design.

Sammenhæng på tværs

En hastigt voksende del af befolkningen foretrækker at tilgå deres TV- og radio-indhold via digitale medier - for eksempel via streaming. Samtidig vokser medieudbuddet og dansk indhold er under pres fra udenlandske tjenester. Desto vigtigere er det, at DR står stærkt i danskernes bevidsthed.

Det nye design bruger samme genkendelige visuelle elementer på tværs af alle DR’s kanaler. For eksempel vil samme skrifttype gå igen på tværs af alle kanaler, ligesom den meget karakteristiske ’firkant’ vil gå igen. Som noget nyt vil brugerne møde flere forskellige farver, da det fremover særligt bliver farverne, der adskiller kanalerne fra hinanden - men genkendeligheden på tværs er ikke til at tage fejl af.

- Medieudbuddet bugner, og dansk indhold er under pres. Derfor er det vigtigt, at DR står stærkt også visuelt. Brugerne må ikke være i tvivl om, hvornår noget kommer fra DR – uanset, om de ser det på mobil, computer, tablet eller TV, siger Anders Thulin, der er leder af DR Design.

  • Det nye design for DR1. (Foto: DR Design)
  • Det nye design for DR1. (Foto: DR Design)
  • Det nye design for DR2. (Foto: DR Design)
  • Det nye design for DR2. (Foto: DR Design)
  • Det nye design for DR3. (Foto: DR Design)
  • Her kan du se forskellen fra den gamle kanalidentitet til den nye. (Foto: DR Design)
  • Her ses eksempler fra P2's nye design. (Foto: DR Design)
  • P3's nye farve bliver pink. (Foto: DR Design)
  • Som en del af det nye design, er der også udviklet en ny skrifttype. (Foto: DR Design)
  • Designeksempler på videotekst. (Foto: DR Design)
1 / 10

Nemmere og billigere på sigt

Det nye design er det største redesign af DR’s kanaler nogensinde. Når DR2 og DR K smelter sammen til én samfunds- og kulturkanal under DR2-navnet, så betyder det, at DR2 ikke længere er DR2, som vi kender det. Og når DR UItra og DR3 overgår til at bliver rene digitale tilbud, så betyder det også noget for, hvordan DR3 og DR Ultra ser ud. Derfor stod disse kanalbrands i sig selv over for udvikling af nyt design.

- Det har været vigtigt at finde nogle løsninger, der minder om det kendte DR-design, men som samtidig afspejler et nyt og mere digitalt DR. Og det, der viste sig at være løsningen – nemlig en helt ny måde at designe på tværs - har nogle væsentlige sidegevinster. Det er nemlig både billigere på sigt og nemmere at tilpasse, fordi designelementerne er mere ens på tværs, forklarer Anders Thulin.

Det nye design går i luften den 2. januar, og brugerne vil møde det nye design på alle DR’s kanaler på alle DRs platforme; radio, TV, dr.dk samt DRs app DR TV og DR Radio.