DR’s børneuniverser har ændret målgrupper

Sidste år fremlagde DR tre nye børnemålgrupper, som trådte i kraft ved årsskiftet. Det skal sikre fortsat relevans og gennemslagskraft hos alle landets børn.

’Klassen’ er et af tilbuddene på DR Ultra, der fremover er målrettet de 9-14-årige. (© STV Production A/S)

DR har lang tradition for at have stærke børnefællesskaber. Men de er også i forandring i disse år – en forandring, DR følger tæt. Det er et kerneområde for DR at levere dansk kvalitetsindhold til børn i sikre universer, og ligeså vigtigt er det for DR at blive ved med at have gennemslagskraft i målgruppen. Derfor har Ultra og Ramasjang nu skiftet målgrupper.

Ramasjang er nu målrettet de 4-8-årige, mens Ultra er målrettet de 9-14-årige. Derudover bliver der tilføjet en ny småbørnsmålgruppe på 1-3 år, som DR lancerer et helt nyt tilbud til senere i år.

Fra skolestart til smartphone

Grænsen mellem Ultra og Ramasjang har tidligere været defineret af skolestart, men i dag er smartphonen den vigtigste markør, som adskiller de to målgrupper. I Danmark får børn typisk en smartphone som 9-årig, og det er en meget stor gamechanger, som påvirker de større børn og definerer deres sociale liv og interesser samt mediebrug.

For at kunne fortsætte med at lave skræddersyede tilbud til danske børn, justerer DR målgrupperne ud fra indsigten i børns medievaner. Det gøres, fordi det er vigtigt at blive ved med at have en stærk relevans for målgrupperne, og at børnene føler, deres interesser og udfordringer bliver afspejlet i DR’s børneindhold.

- På Ultra og Ramasjang vil vi kendes på at være dem, der kender danske børn bedst. Det gør vi blandt andet ved have en stor inddragelse af børnene, hvor vi insisterer på at tale med dem og inddrage af dem i produktionerne. Udover børnene spiller også fagfolk og organisationer en stor rolle i at bidrage med deres viden på området. Med en bred viden sikrer vi, at børneuniverserne fordyber sig i de emner og problematikker, der fylder i dansk børneliv lige nu og her. Det skal kendetegne og definere vores public service-tilbud til hele børnemålgruppen, og med ændringerne i målgrupperne vil vi fremtidssikre at bevare den relevans, fortæller Morten Skov Hansen, der er chef for Ultra og Ramasjang samt det kommende småbørnstilbud.

Det betyder ændringerne

Det er væsentligt at kende til inddelingen af DR’s børnemålgrupper, så man vælger det rette børneunivers, hvor indholdet er skræddersyet og relevant for barnet. Der er opmærksom på overgangen, så både forældre, pædagoger og børn ved, hvad de kan forvente, når de møder DR’s børnebrands og -indhold.

Ændringen i Ultra-målgruppen kan konkret ses i de nye programmer og tematikker i programmerne, som nu henvender sig tydeligt til en ny og ældre aldersgruppe. Til eksempel er fiktionsserien ’Akavet’ målrettet de større børn, der er på vej ind i teenageårene, og tager specifikt udgangspunkt i lige præcis den aldersgruppes hverdag, dilemmaer og tabuer. Tematikker til de større børn kan være nøgenhed, konfirmation og deling uden samtykke. Emner, man har fundet frem til sammen med både målgruppen og ’Sex & Samfund’ og ’Børnetelefonen’, der fylder i de største børns liv.

’Oda Omvendt’ er et af tilbuddene på DR Ramasjang, der fremover er målrettet de 4-8-årige. Foto: SAM Productions.

Ramasjang har smidt blebørnene og henvender sig nu til børn på 4-8 år. For at forstå lige præcis den aldersgruppes behov og interesser, har til eksempel 12 børn i målgruppen en vigtig rolle i at udvikle et nyt spil i Ramasjang-appen. Her har man kigget på børnenes legemønstre i udviklingen af spillet, der direkte tager afsæt i børnenes egen leg. Man kan læse mere om hele det projekt i næste uge på dr.dk/omdr.

Efter at Ramasjang ikke længere henvender sig til de allermindste, åbner det for et nyt småbørnstilbud til børn i alderen 1-3 år. Det er en målgruppe, som i dag streamer video- og tv-indhold i vid udstrækning. Omkring hvert tredje danske barn under tre år streamer ugentligt indhold fra DR, og de bruger op mod en halv time dagligt på at se video- og tv-indhold fra DR.

DR glæder sig til at kunne lancere det nye børneunivers senere i år, hvor landets småbørnsforældre kan tilvælge et alternativ til kommercielle tilbud, med indhold der tager afsæt i DR’s værdier og både nostalgiske og nye produktioner.