Sådan lytter vi: Ny undersøgelse giver samlet billede af vores lydforbrug

Når vi tager hovedtelefonerne på, er det helt andre lydtilbud, vi vælger, end hvis vi hører noget ud af en højttaler, fremgår det af ny undersøgelse fra DR Medieforskning.

Samlet set tegner radiolytning og digital musik sig for 70 procent af al lytning i Danmark, fremgår det af undersøgelsen fra DR Medieforskning. Foto: Agnete Schlichtkrull

Kvinder mellem 32 og 64 år er den gruppe, der mest hører lydbøger. Unge mellem 15 og 24 år har 52 procent af deres lydforbrug gennem hovedtelefoner, hvorimod tallet kun er seks procent i befolkningen på over 65 år. For de ’indtager’ 94 procent af deres lydforbrug gennem højttalere.

Det er blot nogle af de mange tal og facts, der indgår i den første samlede analyse af danskernes lydforbrug, hvad de lytter til, hvor meget de lytter, og hvordan de lytter. Det er medieforskerne Peter Niegel og Rasmus Kidde fra DR Medieforskning, der står bag undersøgelsen, som bliver præsenteret i sin helhed i rapporten ’Medieudviklingen 2021’, som DR Medieforskning udgiver i anden halvdel af januar.

I online-undersøgelsen er et repræsentativt udsnit på af cirka 3000 danskere gennem to uger blevet spurgt til deres lydforbrug dagen før.

- En af de interessante ting, undersøgelsen viser, er, at den samlede lytning nu i overvejende grad er ’on demand’ og ikke live. Med andre ord kan man sige, at flertallet af dem, der lytter, hører noget, de selv har valgt at sætte på og ikke noget, ’der kører i baggrunden’. Det er en udvikling, vi også har set på TV, om end udviklingen er noget længere fremme på levende billeder end på lyd, konstaterer Peter Niegel og Rasmus Kidde.

Radio er største lydmedie fortsat

Ifølge undersøgelsen er radioen stadigvæk det største lydmedie i Danmark, og danskerne bruger 46 procent af deres samlede lyttetid på den. Dermed fylder radio næsten dobbelt så meget i danskernes lydforbrug som digital musik på streaming og cirka fem gange så meget som lydkilderne podcast, musik på YouTube og lydbøger.

Selv om salget af LP-plader igen er vokset de seneste år, og selv om ABBA for eksempel for nylig endda har udgivet deres nye album på kassettebånd, udgør danskernes tidsforbrug på deres egen musiksamling kun en meget begrænset del af lytningen – nemlig mellem tre og seks procent. Her er det de ældre målgrupper, der hyppigst sætter en lp eller en cd på, men altså ikke specielt ofte.

Unge bruger meget tid på musikstreaming

Unge og voksne (op til 46 år) bruger markant mere tid på musikstreaming end på radio i forhold til resten af befolkningen.

- Blandt de helt unge er musikstreamingens andel af det samlede forbrug overvældende sammenlignet med alle andre lydkilder, og den udgør cirka halvdelen af unges lydforbrug. Blandt ældre er det lige omvendt, hvor især danskerne over 65 år bruger 75 procent af deres lydforbrug på radio, noterer de to medieforskere i deres artikel om undersøgelsen i ’Medieudviklingen 2021’.

Fra andre undersøgelse ved man, at en tredjedel af danskerne lytter til podcast ugentligt. Men i den nye undersøgelse udgør podcast ’kun’ otte procent af tidsforbruget på lyd, hvilket altså understreger, at selvom medier kan være meget brugte, så bruges de forskelligt. Her er det typisk blandt unge, at podcastbrugen er særligt udbredt.

- Tallene viser også, at der er en tydelig forskel mellem hvilke lydkilder, der primært fungerer som baggrundsmedier med masser af tidsforbrug, og hvilke, der er forgrundsmedier med mindre, men intens lytning, fremhæver Peter Niegel og Rasmus Kidde.

Telefon og transport spiller en rolle

Samlet set tegner radiolytning og digital musik sig for 70 procent af al lytning i Danmark, viser undersøgelsen, hvoraf det også fremgår, at 75 procent af vores generelle lydforbrug foregår via højttalere mod et lydforbrug på hovedtelefoner på 25 procent.

- Telefonen og transport spiller en stor rolle for, at unge hører en anelse mere lyd på hovedtelefoner end på højtalere. En undtagelse fra hovedreglen i alle aldersgrupper er, at flere hører podcasts og lydbøger i hovedtelefoner end gennem højtalere, konkluderer de.

FacebookTwitter