DRs børnekanaler tager fat på alvorlige emner med fiktion

I 2017 sendte DR over dobbelt så meget danskproduceret fiktion for børn som året før, og endnu mere er på vej. Fiktionen er god til at sætte ting til debat blandt de yngste, siger kanalredaktøren for Ramasjang og Ultra.

’Klassen’, ’Baseboys’, ’Kolonien’, ’Ramajetternes Jul’ og en Bamse-film er nogle af det seneste års eksempler på DR-fiktion for børn. (Foto: Grafik - DR)

2017 har været et dramatisk år på DRs børnekanaler – sådan helt bogstavelig talt.

For DR Ultra og DR Ramasjang byder på stadig mere fiktion til de yngste, og en opgørelse fra DR Medieforskning viser, at hvor DR i 2017 sendte 65 timers nyproduceret, dansk børnedramatik mod 31 timer året før.

Det seneste år har for eksempel budt på fiktionsserierne ’Klassen’, Bamses første spillefilm, ’Kolonien’ og ’Ramajetternes Jul’, og allerede kort inde i 2018 har DR Ultra for nylig haft premiere på den nye serie ’Baseboys’, som udfordrer børns stjernedrømme.

”I 2016 satte vi en ambitiøst mål om, at vi ville have ny dansk fiktion til børn på Ultra 200 dage om året, og det lykkedes. Det har afløst udenlandsk indkøbt stof, som vi dubbede med dansk tale,” forklarer Morten Skov Hansen, der er kanalredaktør på Ultra og Ramasjang.

DR har brugt fiktionen aktivt til at sætte store og små dilemmaer i et børneliv til debat. Det kan være både de små detaljer, som kan skabe dilemmaer i en klasse, men også tungere emner som mobning, vold, skilsmisse, eller at man ingen venner har.

”Før ville vi måske have lavet en fakta-serie, men vi kan se, at de har fået det sværere de seneste år. I stedet bruger vi nu fiktionen til at invitere børnene ind og spejle den verden, de lever i. Men emnerne, vi tager fat på, er mange af de samme som før,” forklarer Morten Skov Hansen.

Følger digital døgnrytme

Ikke mindst Ultra har også erkendt, at målgruppen – de 7-12-årige – ikke længere kun følger med en tv-skærm hjemme i stuen.

Serien ’Klassen’ følger den digitale døgnrytme for målgruppen, som hver morgen på Ultra-app’en får præsenteret dagens emne og historien. Hen over dagen drøfter børnene så emnet, der er i fokus den dag – både på Ultra-app’en, på sociale medier og mange steder også i klasseværelserne.

’Klassen’ er ikke alene blevet et hit blandt børn og unge, der har gjort den til Ultras største succes nogen sinde med indtil videre 320.000 seere til hvert afsnit i sæson 1. I løbet af det seneste år er fiktionsserien også blevet kåret som ’Bedste børneprogram’ i Danmark ved TV-Prisen 2018, ligesom den har fået innovationsprisen ved Nordic Kids Awards i Malmø og en Prix Europa i Berlin for at være ’Bedste europæiske online-produktion’.

Derudover har svenske SVT overtaget de danske manuskripter og indspillet ’Klassen’ på ny, og også hinsidan klarer ’Klassen’ sig rigtig godt.

Morten Skov Hansen er kanalredaktør for DR Ramasjang og DR Ultra. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen.)

”Der er ingen tvivl om, at vi har ramt målgruppen bedre ved at bruge fiktions-greb,” siger Morten Skov Hansen.

Han fremhæver samtidig en anden væsentlig ting, som har betydet, at børn og unge bedre kan spejle sig i for eksempel ’Klassen’.

I løbet af foråret og sommeren 2017 har DR rejst rundt i Danmark og givet 6.000 skolebørn fra hele landet en særlig chance for at være med til at til at forfatte ’Klassen’. Ved 10 særlige ’Klassen Live’-arrangementer i Esbjerg, Odense, Aalborg, København og Allinge har børnene fået mulighed for at sætte deres præg på fiktionsserien. Hvert arrangement har haft sit eget unikke tema og en konkret problematik i form af et plot, som eleverne skulle være med til at forme til et færdigt afsnit gennem en stribe afstemninger og dialog. Temaerne på dagene er blevet udarbejdet i samarbejde med Børnetelefonen hos Børns Vilkår, der har bidraget med børns egne erfaringer, oplevelser og holdninger, som de har ringet ind til Børnetelefonen med.

”Der er kommet historier frem, som aldrig ville komme frem, hvis vi alene var voksne, der havde skrevet dem. Så det er et godt signal om, at man skal tale med ungerne for at få handlingen gjort så relevant som mulig,” siger Morten Skov Hansen.

Brugerinvolvering på Ultra handler i sin essens om at undersøge og teste fremfor at antage, når kanalen skaber, producerer og efterspørger programmer.

”De seneste to sæsoner af ’Klassen’ og den aktuelle serie ’Baseboys’ har haft junior-redaktører tilknyttet. Det er en gruppe af 10-12-årige, som har gennemgået hvert eneste manus, være med i klipningen og givet feedback til produktionsholdet. Vi har brugt junior-redaktørerne til at sikre, at for eksempel dialog og konflikthåndtering i serien er i sync med målgruppens virkelighed. Hvis Ultra skal være den platform, der kender målgruppen bedst, så må vi også involverer dem,” siger Morten Skov Hansen.

Børn vil have det er tæt på

En anden ambition med DRs børnefiktions-satsning har været, at der ikke skulle gå 12 måneder mellem, at hver ny serie kommer på skærmen, men at der er derimod kommer nye afsnit og serier jævnligt, som spejler det, børnene går og tænker på netop nu.

Tidligere sæsoner af en fiktionsserie ville have været på højst 12 episoder. I dag er en sæson af ’Klassen’ på 70 episoder og sendes daglig.

”Kvalitet er ikke kun et spørgsmål om kendte skuespillere og dyrt producerede minutter. Vi har fundet en plads i markedet, hvor vi producerer unik dansk fiktion, som spejler den verden, de relationer og de dilemmaer, som ungerne kender fra deres hverdag. Vi skal ikke kendes på de dyreste minutter, men på at kende vores målgruppe bedst og have dem involveret i skabelsen af indholdet,” siger Morten Skov Hansen.

Han fortæller, at DR også bag kameraet gerne vil være kendt for at være legeplads for fremadstormende talenter fra for eksempel Filmskolen.

”DRs B & U-afdeling har altid været kendt som en rugekasse for nye talenter. Det vil vi også være på fiktion. Hos os skal man kunne få mange tv-fiktions-minutter i benene. Der skal være plads til at eksperimentere og udfordre genre, fortællegreb og produktionsform,” siger Morten Skov Hansen.

Han tør godt allerede nu love, at DR kommer til at sende endnu mere børnefiktion i 2018 end i 2017 – både fordi der er nye afsnit af velkendte serier og helt nye på vej. Og samtidig er DR godt i gang med at producere en ny julekalender, som kan ses på DR1 til december.

Facebook
Twitter