Medieåret, der gik – i tweetform

DR Medieforskning har udvalgt en række af de tal og tendenser, som har præget medieåret 2017. Forleden blev de offentliggjort på Twitter - vi har samlet dem her.

Serien 'Skam' er det hidtil mest streamede program på DR TV med et gennemsnit på omkring 400.000 seere pr. afsnit. (Foto: NRK)

2017 bød på alt fra Matador til #MeToo. DR Medieforskning har udvalgt en række af de tal og tendenser, som har præget medieåret – lige fra det, vi talte med hinanden om i frokostpausen til det, der kommer til at tegne medieudviklingen de kommende år.

1. JANUAR: YouSee vågner op med tømmermænd efter et nedbrud, der rammer Dronningens Nytårstale. Seertallene falder med 37 %, hvilket får radiolytningen af talen til at stige med over 800 % ift. året før.

9. JANUAR: iPhonen fylder 10 år. 47 % af danskerne ejer i 2017 en iPhone, og i gennemsnit bruger en iPhone-ejer 1 time og 20 min. dagligt på andre aktiviteter end at tale på sin iPhone.

12. JANUAR:: Despacito uploades på YouTube og når som den første video fire milliarder visninger allerede i oktober. Til sammenligning har nummer to, See you again med Wiz Khalifa, ’kun’ 3,3 milliarder visninger.

1. FEBRUAR: YouSee indleder sluk for kabelforbindelsen til FM-radio. Fra 2016 til 2017 sker en halvering af radiolytning til DRs kanaler via kabel.

14. FEBRUAR: De elskendes helligdag markeres med blomster, chokolade og… smartphones. Hver tredje dansker mellem 20-29 år har eller har haft en profil på Tinder. I alt har 210.000 danskere en profil på Tinder.

2. MARTS: Selskabet bag Snapchat børsnoteres. Herhjemme har 80 % af de 15-24-årige en profil på Snapchat og 60 % åbner app’en dagligt.

31. MARTS: 1,6 millioner ser finalen i X Factor. Senere på året meddeles det, at 2018-sæsonen bliver den sidste på DR1. Programmet peakede ved finalen i 2009, hvor 2,3 millioner fulgte med live fra Parken.

1. APRIL: Flere medier afholder sig fra at lave aprilsnar oven på den megen snak om fake news. Hver fjerde dansker mener, at de er stødt på falske nyheder i en eller anden afskygning.

2. APRIL: 1,2 millioner ser premieren på Historien om Danmark på DR1. 77% af danskerne har været i kontakt med DRs historiesatsning i løbet af 2017, og 89% af dem har oplevet at få ny viden.

2. MAJ: Ny opgørelse viser, at Google og Facebook står for en femtedel af den globale reklameomsætning. I USA går hele 85 % af de digitale annoncekroner til en af de to giganter. I Danmark står de to selskaber for halvdelen af den digitale annonceomsætning.

6. MAJ: Til trods for, at DR har solgt 4,7 millioner dvd-skiver med Matador, har den syvende prime time-visning på DR1 i snit en million seere, mens 300.000 streamer serien på DR TV. Matador-quizzen bliver desuden den mest læste artikel på dr.dk i 2017 med 400.000 brugere.

4. JUNI: Koncerthuset melder alt udsolgt da RuPaul's Drag Race kommer til København. Ingen danske tv-kanaler viser det amerikanske tv-program, men 4% af danskerne siger, at de har set programmet.

25. JUNI: Sidste afsnit af SKAM løber over skærmen på DR3 og DR TV. Serien er det hidtil mest streamede program på DR TV med et gennemsnit på omkring 400.000 seere pr. afsnit.

28. JUNI: Facebook runder to milliarder månedlige brugere på verdensplan. Herhjemme bruger 3,7 millioner danskere Facebook hver måned.

1. JULI: Tour de France-feltet triller afsted mod Paris. Øget spænding og flere sendetimer gør, at hver dansker i snit ser seks timers Tour de France i løbet af juli måned.

17. JULI: Næstsidste sæson af HBO-serien Game of Thrones har premiere. Hver femte dansker har fulgt med i serien det seneste år.

6. AUGUST: 1,5 millioner danskere følger kvindelandsholdets EM-finale på DR1 og TV 2, mens 448.000 lytter med på P3. Kampen bliver den mest sete fodboldkamp på tv siden mændenes VM-finale i 2014.

31. AUGUST: En kold og våd sommer slutter. For hver grad maksimumtemperaturen falder, stiger tv-seningen med to et halvt minut.

6. SEPTEMBER: Facebook har ifølge egne tal en rækkevidde på 805.000 danskere mellem 15-24 år, selvom der ifølge Danmarks Statistik kun er 735.000 i målgruppen. Det sociale medie oplever samme problemer i Sverige og USA.

27. SEPTEMBER: Twitter fordobler antallet af tegn til 280 for udvalgte brugere, og i november får alle brugere sammen mulighed. 1 ud af 7 danskere har en profil på Twitter, hvilket har været niveauet de seneste år.

15. OKTOBER: #MeToo på de sociale medier starter en lavine af skandaler om krænkelser og overgreb i Hollywood. I løbet af efteråret bliver hashtagget brugt omkring fire millioner gange på Twitter.

16. OKTOBER: Netflix fylder fem år i Danmark. 37% af danskerne bruger Netflix mindt ugentligt i 2017, og det estimeres, at danskerne bruger næsten 20 minutter dagligt på at se indhold fra den amerikanske streamingtjeneste.

21. NOVEMBER: Der stemmes til kommunal- og regionsvalg. Stemmeprocenten lander på knap 71 %. DRs kandidattest tages over en million gange.

24. NOVEMBER: Danskerne går på tilbudsjagt og bruger rekordmange penge på Black Friday. Til hverdag er det dog ikke alle danskere, der elsker reklamer for gode tilbud. En tredjedel af danskerne blokerer for reklamer på nettet, mens omkring hver anden frabeder sig trykte reklamer.

1. DECEMBER: Der trækkes lod til gruppespillet ved mændenes fodbold-VM i 2018. 1,3 millioner så Danmarks afgørende returkamp mod Irland på Kanal 5 i november, hvilket er seertalsrekord på kanalen.

24. DECEMBER: Julefreden sænker sig over landet. Tv-forbruget falder juleaften med 70%, mens brugen af danske netmedier falder med 19% ift. en normal aften. Til gengæld stiger radiolytningen med 20%.

31. DECEMBER: Traditionen tro varmer omkring 1 million danskere op til at hoppe ind i det nye år i selskab med 90 års fødselsdagen på DR1. Denne gang lykkes det i øvrigt YouSee ikke at gå i sort under Dronningens Nytårstale.

Oversigten indgår som en del af rapporten ’Medieudviklingen 2017’, som DR Medieforskning udgiver i slutningen af januar.

Nyhedsbrev OM DR

Nyhedsbrevet 'DR om DR' udkommer hver torsdag med nyheder, baggrund og serviceoplysninger fra DRs egen verden.

Vis alle nyhedsbreve