Unge gaber over mange medieplatforme

De unge spreder deres medieforbrug over mange medier, men det er ikke sådan, at de totalt har droppet de gamle medier. Det er bare et ”både og”, fremgår det af ’Medieudviklingen 2017’, der er ude nu.

DR Medieforskning er klar med sin årlige temperaturmåling af udviklingen i danskernes brug af elektroniske medier. (Foto: Petra Kleis)

Hvert år laver DR Medieforskning en rapport om udviklingen i danskernes brug af elektroniske medier. Torsdag er ’Medieudviklingen 2017’ klar, og rapporten i sin helhed kan nu læses på dr.dk/medieforskning.

’Medieudviklingen 2017’ kan blandt andet fortælle, hvordan og hvor meget, vi streamer, at flere benytter sig af podcast, og at vi nu – for første gang nogen sinde – går mere på nettet fra mobilen, end vi gør fra computeren.

Sandheden om de unges medieforbrug er ikke et enten-eller, det er et ”både og”. I stedet for at bruge størstedelen af deres medietid på et par enkelte medieplatforme, fordeler de unge deres medietid mere ligeligt mellem medier og platforme end deres forældre

Dennis Christensen, leder af DR Medieforskning

Rapporten ser også nærmere på, hvad vi ser sammen, og hvad vi ser hver for sig, på brugen af computerspil og på vores nyhedsforbrug. Har ”fake news” for eksempel ødelagt troværdigheden, og hvordan bruger vi i det hele taget nyheder i en tid, hvor medieverdenen bugner af tilbud?

”Selv om der er blevet talt om fake news hele året, kan vi ikke måle nogen negativ ændring i danskernes tiltro til de store danske nyhedsmedier. Og selv om danskerne udtrykker en vis bekymring over fake news, så mener de godt, at de kan skelne sandt fra falsk. Samtidig siger de, at de er kildekritiske overfor det, de møder på sociale medier,” siger lederen af DR Medieforskning, Dennis Christensen.

En af konklusionerne i ’Medieudviklingen 2017’ er, at unge nok er storforbrugere af sociale medier som for eksempel Snapchat, YouTube, Spotify, Facebook, Instagram, og at de traditionelle medier derfor må vige, fordi de unge heller ikke har mere end 24 timer i døgnet.

”Men der er også stadig tid til at se ’Den store bagedyst’ med familien, og DR har stadig kontakt til flere unge i løbet af en uge end Netflix. Sandheden om de unges medieforbrug er ikke et enten-eller, det er et ”både og”. I stedet for at bruge størstedelen af deres medietid på et par enkelte medieplatforme, fordeler de unge deres medietid mere ligeligt mellem medier og platforme end deres forældre,” siger Dennis Christensen.

Hele ’Medieudviklingen 2017’ – og for den sags skyld også tidligere udgaver af rapporten – kan findes på dr.dk/medieforskning.

Se også allerede offentliggjorte omtaler af historier fra rapporten: