Vejrvært fik nyt arbejdsliv i Aarhus

Da DR Vejret skiftede København ud med Aarhus stod vært Søren Jacobsen over for store forandringer i både privat- og arbejdslivet. Efter en vanskelig start er han og redaktionen efterhånden landet på benene.

Søren Jacobsen er en af i alt fem værter hos DR Vejret i Aarhus og er uddannet meteorolog. (Foto: Agnete Schlichtkrull)

Som et resultat af DR’s planer om at styrke sin tilstedeværelse uden for København blev ’Vejret’ flyttet til Aarhus. Efter godt og vel halvandet års forberedelse tog redaktionen turen over Storebælt og den 1. februar 2018 landede de i det nye studie i det store kulturhus Dokk1 på havnen i Aarhus.

Med på Molslinjen var vejrvært Søren Jacobsen, som har været på DR Vejret i 20 år og som sagde ja til at flytte med sin mangeårige arbejdsplads til det jyske. De helt store flyttekasser blev dog for hans vedkommende aldrig fundet frem.

- Jeg lagde meget tidligt en slagplan med min kone. Vi blev enige om at købe en lille lejlighed og prøve at dele tingene op på den måde. Mit hjem er stadig på Sjælland. Der har jeg min kortspilsklub, de folk, jeg kører på cykel med, er der, min kajakklub er der, og først og fremmest er mine børn og min kone der. Det fungerer egentligt fint, men jeg tænker meget over, om det bliver ved med at gå godt, siger Søren Jacobsen og fortæller, at flere fra redaktionen pendler fra Sjælland, og at nogle af de andre deler en lejlighed i Aarhus.

Svær start

På trods af den grundige forberedelse inden flytningen, har der alligevel været nogle bump på vejen. Det tog blandt andet noget tid for redaktionen at vænne sig til, at de ikke længere havde deres daglige gang med produktionsholdet, som var blevet i København. Derudover mener Søren Jacobsen, at DR ikke var godt nok forberedt på, at der nu skulle sendes daglige udsendelser fra lokalerne på Dokk1.

- Jeg synes, der var meget bøvl det første halve år. Der var nogle ting, der simpelthen ikke var tænkt igennem. For eksempel, hvor meget solen skinner ind ad vinduerne. Hvis solen skinner på vores LED-skærm, kan vi ikke bruge den, så der måtte sættes nogle specielle gardiner op, som kan indstilles. Sådan nogle ting, hvor man tænker: Kunne det ikke være gennemtænkt på forhånd? siger Søren Jacobsen

Startvanskelighederne, de spredte bopæle og de lange ture på arbejde har dog ikke forhindret redaktionen i at falde godt til i de nye omgivelser, forsikrer Søren Jacobsen.

- Den daglige arbejdsdag herovre går rigtigt godt. Dokk1 er et dejligt sted at være, og vi har fundet os godt til rette. Så rent arbejdsmæssigt og redaktionelt er flytningen gået rigtigt godt. Og så har vi et brag af en udsigt, som man ikke kan konkurrere med andre steder i DR, siger han.

Vejrbilen

2018 blev også året, hvor DR Vejret tog deres nye vejrbil i brug. En specialbygget Opel-varevogn fyldt med trådløse LED-lamper og kameraer og med indbyggede computere, som skulle gøre det nemmere for redaktionen at lave udsendelser og indslag rundt omkring i landet.

- Ambitionen var at få et mobilt vejrstudie. En bil, vi kunne sætte os ud i og køre et hvilket som helst sted hen og sende fra med vores eksisterende udstyr. Tidligere når vi lavede ’Sommervejr’ havde vi en masse kasser med forskellige løsdele, som vi samlede, og der var snore og ledninger alle vegne, når vi var ude og sende. Ambitionen var at få bygget alt det ind i én bil, som kunne det hele, og det nåede vi i mål med. Den kan det ikke helt så godt, som vi havde håbet, men sådan er det jo ofte. Man skal jo skyde lidt højt, griner Søren Jacobsen.

Bag vejrbilens skydedør i venstre side er et rum, hvor værterne kan sidde og forberede deres udsendelser. Bag døren i højre side er der installeret en TV-skærm, som grafikkerne vises på, når 'Vejret' sender udsendelser ude fra det danske land. (Foto: Jonas Nielsen)

Bilen gør det ikke blot nemmere for redaktionen at komme rundt i landet. Den giver dem også mulighed for at lave historier, som de aldrig var kommet ud til før, da bil og udstyr kan betjenes af få mennesker. Udsendelserne fra bilen kan produceres af tre, til nøds to, personer, hvor der før skulle bruges fire.

- Vi havde ikke sendt fra stormfloden i Bogense i dag, hvis vi ikke havde den. Det kunne vi slet ikke. Før havde vi ikke dedikerede ressourcer til at dække sådan en historie, så den var vi helt klart aldrig kommet ud til tidligere. Bilen er en ekstra frihedsgrad, og vi er glade for den, siger han og nævner, at bilen også var en stor gevinst for redaktionen i den ekstraordinært gode sommer, 2018 bød på:

- Formidlingsmæssigt er det faktisk lidt problematisk, når man står i et studie en sommer, og skemaet siger fem sole. Det er der jo ingen historie i. Så skal der findes nogle andre vinkler på det, og det er nemmere, når man kan stille sig med bilen, ved eksempelvis en isbutik og tale med nogle mennesker der. Derudover kan jeg heller ikke huske, at jeg har været på en sommervejrs-rundtur i Danmark, hvor jeg har haft så få tekniske problemer. Det var en stor fornøjelse.

Facebook
Twitter