FORORD: Du er ikke repræsentativ

Læsere af Medieudviklingen er ikke repræsentative. I betaler sikkert for digitale longreads, cutter kabler og tweeter til followers. Men mange danskere får stadig den trykte avis leveret til døren.

En af de vigtigste begivenheder i vores egen lille medieandedam i 2016 var offentliggørelsen af Public service-udvalgets rapport med scenarier for fremtidens public service. Særligt én pointe i rapporten gav massiv genlyd: Generationskløften. Det at der i dag er en næsten afgrundsdyb forskel mellem den unge generation og den voksne generations mediebrug. Denne generationskløft er vigtig at have for øje, når man betragter danskernes medieforbrug, hvilket flere artikler i Medieudviklingen 2016 også imødekommer.

Men det er ikke kun mellem aldersgrupper, at der er forskelle. Det er der skam også indenfor de enkelte aldersgrupper. Vi må ikke begå den fejl, det vil være at omtale alle under 30 år som værende ens – eller alle over 50 år for den sags skyld. Der findes 50-årige, som streamer på livet løs, giver den gas på sociale medier og har taget alle den nye medievirkeligheds muligheder til sig. Men der findes altså også personer under 30 år, som lytter til radio (overraskende mange endda) og fortsat er glade for at se traditionelt tv.

Det udfordrer alle i mediebranchen, for hvis vi tror, at danskerne er som gennemsnitsdanskeren eller fokuserer på en enkelt udvikling, så misser vi den grundlæggende forståelse af, hvordan medierne spiller sammen. Nye og gamle, hurtige og langsomme, personlige og fælles.

Det kan man også se på tværs af artiklerne i Medieudviklingen 2016. For ja, on demand og sociale medier vinder terræn, og vi spreder vores mediebrug på flere platforme. Men vi ser også, at de store fællesskaber på DR1 og TV 2 klarer sig godt trods øget streamingforbrug. At de unge trods digitale musiktjenester stadig søger radioens evne til at kuratere musik og holde dem med et godt selskab. Og når de fleste af os efterhånden tjekker de hurtige nyheder i enhver pause, så har vi stadig behov for at få et overblik i tv-nyheder og dagblade.

Når vi snakker om medieudviklingen, så er det sjældent et enten-eller og ofte et både-og. Det interessante er i mindre grad at gætte på, om on demand har slået flow ihjel om 10 år, men snarere hvilken rolle de to spiller for den enkelte bruger. For i medieudviklingen er det forståelsen af brugeren, der er udgangspunktet.

Og når du, kære læser, abonnerer på Zetland, cutter dit kabel og skriver med dine mange followers på Twitter, så husk på, at der også er danskere, som fortsat læser deres trykte avis, betaler for den store tv-pakke eller lytter til radio i mange timer om dagen. For læsere af Medieudviklingen er bestemt ikke repræsentative.

Det er mit håb, at Medieudviklingen 2016 kan være med til at give flere nuancer på din opfattelse af danskernes brug af medier.

//

Dennis Christensen

Leder af DR Medieforskning