FORORD: Alt var bedre i gamle dage

Debatten om medierne fylder mere end vanligt, og den dominerende fortælling er negativ: Mediernes troværdighed er i bund, de unge har isoleret sig på sociale medier, og mediernes forretningsmodeller ligger i ruiner. Men var alt bedre i gamle dage? Måske ikke.

Medieudviklingen er fyldt med udfordringer. Traditionelle forretningsmodeller er pressede, de udenlandske mediegiganter sidder på brugerne og pengene, og danskerne er bekymrede for fake news. Men den generelle forfaldshistorie er dog kun en af flere fortællinger om medieudviklingen, bl.a. fordi de positive historier har svært ved at trænge igennem. Men de er der. Man skal bare kigge lidt nærmere.

Selvom vi har talt om fake news hele året, kan vi ikke måle nogen negativ ændring i danskernes tiltro til de store danske nyhedsmedier, og selvom danskerne udtrykker en vis bekymring over fake news, så mener de godt, at de kan skelne sandt fra falsk. Samtidig er de kildekritiske overfor det, de møder på sociale medier.

For tror du på medierne? Tror du på internettet? Tror du på sociale medier? Eller tror du måske snarere på Berlingske. På Information, Detektor eller måske Kåre Quist. Folk tror mindre på internettet og sociale medier, måske fordi de godt ved, at det er en meget blandet landhandel, de møder derude. Men de tror stadig på de medier, de kender.

De unge har ganske rigtigt taget de nye medietilbud til sig og er storforbrugere af sociale medier og streamingtilbud. Det er helt indlysende, at når døgnet kun har 24 timer, og der skal gøres plads til Snapchat og YouTube og Spotify og Facebook og Instagram og alt det andet nye, må nogle af de traditionelle medier vige pladsen.

Men der er også stadig tid til at se Den store bagedyst med familien. DR har stadig kontakt til flere unge i løbet af en uge end Netflix. Og det er stadig sandheden om de unges medieforbrug: Det er ikke enten eller – det er både og. I stedet for at bruge størstedelen af deres medietid på et par enkelte medieplatforme fordeler de unge deres medietid mere ligeligt mellem medier og platforme end deres forældre.

Selvfølgelig skal forældregenerationen være bekymret over den unge generation. Men som generationen før dem skal denne generation af mediebrugere også nok klare sig. Ikke på samme måde som forældrene, men på deres egen måde. For sandheden er den, at medieverdenen ikke er helt af lave: Noget var ganske givet bedre i gamle dage, men meget er altså bedre nu. Og det er blandt andet det nuancerede budskab vi vil forsøge at dele i Medieudviklingen 2017.

Dennis Christensen

Leder af DR Medieforskning

Facebook
Twitter