Gammelt tv på nye flasker

Forbruget af traditionelt tv fortsætter med at falde, mens der bliver streamet mere og mere. Nye muligheder for at måle danskernes forbrug af levende billeder har ikke revolutioneret verdensbilledet, men åbner op for nye måder at forstå tv-mediet på.

Gammelt tv på nye flasker (Foto: Petra Kleis © DR Medieforskning)

Danskernes tv-sening er faldet fra 2 timer og 38 minutter i 2016 til 2 timer og 30 minutter i 2017. Størstedelen af faldet skyldes, at seningen nu opgøres blandt hele befolkningen og ikke blot tv-husstande, mens inklusion af tidsforskudt sening giver et plus på ca. 4 minutter. Ser man bort fra de mange metodeændringer ved årsskiftet skønnes det reelle fald at være på et par minutter.

Det faldende tv-forbrug afspejler en fortsat polarisering mellem den yngre og ældre del af befolkningen. Fx har 27 % af de 20-39-årige helt fravalgt et traditionelt tv-signal, hvilket kun gælder 3 % af befolkningen over 40 år. Samtidig rammer tidsforbruget blandt børn og unge historisk lave niveauer, mens der fortsat er tale om høje niveauer blandt de ældre seere.

Næsten alt er ved det gamle

Den nye seermåling, som trådte i kraft ved årsskiftet, ændrer ikke grundlæggende på styrkeforholdet på det danske tv-marked. TV 2 er fortsat størst efterfulgt af DR, mens MTG og Discovery Networks kappes om tredjepladsen. DR vinder mest ved at inkludere online sening, mens TV 2 vinder noget mindre. Det skyldes dels, at DR TV er en meget brugt streamingtjeneste, dels at TV 2 råder over en nyheds- og sportskanal, der kun i begrænset omfang bliver set tidsforskudt.

Efter et 2016 med EM og OL, må DR1 og TV 2 i 2017 begge afgive seerandele. Både DR og TV 2-familien oplever dog fremgang på flere af nichekanalerne, hvilket delvist kompenserer for tabet på hovedkanalerne. Særligt DR K og TV 2 News har haft et bemærkelsesværdigt stærkt år. MTG og Discovery Networks ligger historisk tæt og oplever især fremgang pga. fodboldrettigheder, der både er et attraktivt live-produkt og en vigtig faktor, når størrelsen på tv-pakken skal afgøres.

Der sker samlet set en yderligere konsolidering af markedet, idet de fire store kanalfamilier øger deres seerandel til 95 % i 2017. Det betyder, at mindre kanalfamilier på det danske marked som Disney, Viacom og Turner må afgive seerandele. De små kanalfamilier er presset af, at flere danskere skifter til mindre tv-pakker. Hertil kommer at mange nok søger mod deres foretrukne streamingtjeneste, inden de zapper forbi de kanalpladser, hvor mange af de små kommercielle kanaler holder til.

Gensyn med gammelt guld

Gammel kærlighed ruster som bekendt ikke, og det gælder også, når danskerne vælger tv-indhold. Det bedste eksempel er Matador, der blev vist for syvende gang i primetime på DR1 til glæde for knap 1 million seere. En gennemgang af de ti mest sete programserier på hhv. DR1, TV 2, TV3 og Kanal 5 viser, at omkring tre ud af fire programmer enten er genudsendelser eller nye afsnit af gamle programformater.

Listen over gammelt seerguld tæller bl.a. X Factor, Den store bagedyst og Gift ved første blik på DR1, mens TV 2 fortsat har succes med Badehotellet, Årgang 0 og Vild med dans. TV3 har i 2017 sendt og genudsendt over 700 episoder af Luksusfælden og har derudover stadig succes med Robinson ekspeditionen, der første gang blev vist i 1998.

Blandt de mest populære nye programmer i 2017 finder man hovedsageligt dansk drama – heriblandt Mercur på TV 2 Charlie, Herrens veje på DR1 og Der kommer en dag på TV 2. Derudover har DR1 i snit haft knap 900.000 seere til Historien om Danmark, mens TV3 og Kanal 5 har haft succes med hhv. Forsidefruer og Brygmann og krigsveteranerne.

International dominans på streamingmarkedet

46 % af danskerne streamer film og tv-serier mindst ugentligt, hvilket stiger til 83 % blandt de 15-29-årige. Der findes ingen officiel opgørelse af tidsforbruget på tværs af traditionelt tv og streaming, der medregner tjenester som Netflix og YouTube, men DR Medieforskning estimerer, at omkring 64 % af de 15-29-åriges forbrug af levende billeder i 2017 foregår via streaming. Blandt hele befolkningen står traditionelt tv fortsat for 74 % af tidsforbruget mod 26 % til streaming.

YouTube og Netflix har stadig et solidt greb i danskerne, og bliver ugentligt brugt af hhv. 50 % og 37 % af befolkningen. DR TV er fortsat den største danske streamingtjeneste med et ugentligt brugertal på 31 %. Viaplay oplever stor fremgang, og har nu overhalet TV 2 Play. Tjenesten bliver ugentligt brugt af 15 % efterfulgt af TV 2 Play og HBO Nordic, som begge bruges af hver tiende. Discovery Networks har endnu ikke fået hul igennem til danskerne med hverken Dplay eller Eurosport Player. Det vil muligvis ændre sig i 2018, når Discovery Networks sender vinter-OL sammen med DR.

Er kattevideoer og Deadline det samme?

Måden, vi taler om tv og levende billeder, ændrer sig i takt med, at forbruget flytter sig fra traditionelt tv til streaming. Fx er der ofte kritik af mængden af genudsendelser på DRs tv-kanaler, mens brugerne af DR TV netop efterspørger muligheden for at kunne se eller gense alle sæsoner af deres favoritprogram. I en streamingvirkelighed giver det næsten ingen mening at tale om genudsendelser.

Også afgrænsningen af markedet er i stigende grad et spørgsmål om retorik. Fx har YouSee hidtil været en traditionel distributør, men har med lanceringen af ChriChriTV også kastet sig over indholdsproduktion. Satsningen er på nuværende tidspunkt dog ikke en del af den officielle branchemåling – og selv hvis den blev det, ville det ikke være muligt at sammenligne med Fie Laursen, da YouTube heller ikke er en del af branchemålingen.

Disse forandringer afspejler sig også i annoncemarkedet, hvor pengene fortsætter med at gå fra traditionelle medier til digitale platforme. Til og med tredje kvartal af 2017 stod tv for 41 % af mediebureauernes samlede annonceomsætning mod 38 % til de digitale medier. Samtidig med at der omsættes tv-reklamer for milliarder af kroner, afprøver mange annoncører andre måder at komme ud med deres budskaber på. Fx sponsoreret indhold i samarbejde mellem en virksomhed og en YouTube-profil eller traditionelle tv-programmer, der er helt eller delvist finansieret af en annoncør.

Mens meget er ved det gamle, fortsætter streaming med at ændre måden, vi bruger, omtaler og finansierer tv på. Sat lidt på spidsen er spørgsmålet, om man kan sammenligne katte-videoer på YouTube med Deadline på DR2. Foruden de åbenlyse indholdsmæssige forskelle er der, når alt kommer til alt, tale om levende billeder. De bliver muligvis brugt på forskellig vis og har afsæt i forskellige forretningsmodeller, men i sidste ende kæmper både katte og Deadline-værter om vores tid.

Facebook
Twitter