Kampen om historien

Siden Snapchat lancerede historie-formatet i 2013, har det hvide spøgelse været kongen af historier på de sociale medier. Snapchat sidder stadig øverst på tronen, men får nu kamp til stregen med historier i både Instagram, Messenger, WhatsApp og Facebook.

Kampen om historien (Foto: Petra Kleis © DR Medieforskning)

At kunne fortælle en god historie har altid været vigtigt. Her i en digital tidsalder fortælles historier på helt nye måder, og alle med en smartphone kan dele fortællinger på sociale medier gennem video, billeder, lyd og effekter. Historien, også kaldet Min Historie eller My Story på Snapchat, giver brugerne mulighed for at udgive sekvenser med et eller flere billeder og videoer, som er tilgængelige for venner eller alle i 24 timer. Efter at Facebook har gjort det muligt at dele historier på fire af deres apps – Instagram, Messenger, WhatsApp og Facebook selv – åbner 870.000 danskere nu dagligt en eller flere historier på tværs af de fem platforme, svarende til 18 % af alle danskere.

Loading preview...

Snapchat og Instagram er de to toneangivende sociale medier, når det gælder historier. Målt på brugere har Instagram overhalet Snapchat på verdensplan, men kigger vi udelukkende på Danmark, er tendensen ikke den samme. 23 % af danskerne er dagligt på Snapchat mod 19 % på Instagram, og 13 % åbner dagligt historier fra Snapchat, mens 9 % dagligt åbner historier fra Instagram. Snapchat er også størst i den yngre del af befolkningen, hvor hver anden i alderen 12-29 år dagligt åbner historier på Snapchat, mens det kun gælder knap hver tredje på Instagram. Særligt blandt danskere under 25 år er Snapchat markant større på historier end Instagram, men begge tjenester er dog fælles om overvægt af kvindelige brugere.

Loading preview...

Rå autenticitet og poleret virkelighed

Selvom Instagram langt hen ad vejen har kopieret historie-formatet fra Snapchat, er der stadig afgørende forskelle på, hvordan de to platforme opfattes og bruges. Historier på Snapchat bliver opfattet som spontane og umiddelbare og som private fristeder for de nærmeste få venner. Historier på Instagram bliver omvendt opfattet som seriøse og æstetiske, udgivet til flere følgere og med bedre redigeringsmuligheder. Desuden kan historier på Instagram nemmere findes frem ved at søge efter profiler og indhold. De brugere, som foretrækker historier på Snapchat, er overvejende under 25 år og finder brugervenligheden på Snapchat bedre end på Instagram. De brugere, som omvendt foretrækker historier på Instagram, er overvejende over 25 år og finder modsat brugervenligheden på Instagram bedre end på Snapchat.

Snapchats styrker ifølge brugerne

  • Spontant og umiddelbart

  • Privat og for de nærmeste venner

  • Behøver ikke være pænt og poleret

Instagrams styrker ifølge brugerne

  • Seriøst og æstetisk

  • Flere følgere end på Snapchat

  • Nemmere at finde og lede efter indhold

Særligt Instagram har introduceret en række funktioner, som er målrettet medier, annoncører og professionelle indholdsaktører som fx bloggere: Man kan linke til hjemmesider (det kan man også på Snapchat), lave forproduceret indhold, ligesom det eksplorative design gør det meget nemmere at finde indhold og profiler. Ved i så høj grad at tilgodese afsendere af indhold efterlader Instagram brugere og producenter af historier i et interessant dilemma. Funktionerne gør livet lettere for historieproducenterne, men funktionerne, og det de tilfører, er ikke efterspurgt af de yngste brugere og ses ikke som særlige kvaliteter ved historier. Forproduceret indhold med høj production value straffes af de yngste brugere. Hvis produktionsbarrieren på Instagram lempes, risikerer man desuden at slække på den kreative indholdsproduktion og live-fornemmelse, der er vigtigt for kvaliteten og Snapchats nuværende styrke. Samtidig står Instagrams funktioner og styrkepositioner i skarp kontrast til Snapchats særegne styrker, som har været med til at bære historie-formatet frem. Det medie, som bedst formår at tænke brugerbehov før afsender- og mediebehov, vil med al sandsynlighed vinde kampen om den brugerskabte historie, og lige nu er kampstregen trukket hårdt op mellem Snapchats rå autenticitet og Instagrams polerede virkelighed.

Loading preview...

Historier er et stærkt format

Historie-formatet er et stærkt format, fordi det er sprunget ud af en mobil tidsalder, hvor det mest naturlige i verden er at se video på en lodret mobiltelefon. Samtidig er Snapchat det sociale medie, hvor det er mest normalt at se vertikal video. De lave barrierer for videoproduktion har desuden givet alle med en mobiltelefon mulighed for at producere stærke, små, samlede fortællinger baseret på video og billeder. Historie-formatet har også været en medvirkende årsag til, at andelen af regulære lurere på Snapchat er lavere end de øvrige sociale medier. Når indholdet forsvinder efter 24 timer, vil man være mindre tilbøjelig til at fravælge at udgive indhold, ligesom indholdet samtidig fremstår mere autentisk og spontant over for vennerne.

Loading preview...

Snapchat har historisk set været et intimt medie forbeholdt de nærmeste venner, og det gør det sværere for et andet brand eller medie at blive lukket indenfor hos deres brugere. Snapchat er i høj grad stadig et vennemedie, men vi ser også, at brands, medier og kendte så småt får en plads. 7 % af danskerne åbner dagligt historier fra ikke-venner på både Snapchat og Instagram. Brands, medier og kendte har lige godt fat i danskerne på de to tjenester, og kigger vi udelukkende på danskere under 25 år, har Snapchat bedre fat blandt ikke-venner end Instagram. Snapchat har derfor indtil videre vundet kampen om særligt de yngste brugere af historier, mens kampen om historier fra ikke-venner indtil videre ser ud til at gå i forlænget spilletid.