Medieåret der gik

2018 gav os en rekordvarm sommer og et VM i fodbold, men tog også nogle store personligheder fra os. DR Medieforskning har udvalgt en række af de begivenheder, tal og tendenser, som har præget medieåret – lige fra det vi talte med hinanden om i frokostpausen til det, der kommer til at tegne medieudviklingen de kommende år.

1. JANUAR: For 11. og sidste gang skydes det populære underholdningsformat X Factor i gang på DR1, og 1,2 millioner danskere følger i snit sidste sæson. TV 2 melder kort forinden ud, at de har sikret sig rettighederne til formatet fremover.

23. JANUAR: Netflix’ markedsværdi krydser 100 milliarder dollars. Herhjemme er Netflix fortsat den største streamingtjeneste med en ugentlig dækning på 40 %.

13. FEBRUAR: Prins Henrik sover stille ind. Dagen derpå sendes godt 90 timers tv om prinsen, og knap hver anden dansker følger med på traditionel tv.

26. FEBRUAR: Taleradio oplever en renæssance i disse år, og P1 når det bedste resultat siden lyttermålingens start med 601.000 daglige lyttere.

17. MARTS: Det afsløres at Cambridge Analytica har høstet data fra op mod 90 millioner Facebook-profiler, bl.a. til brug i forbindelse med det amerikanske valg i 2016. Mark Zuckerberg undskylder og vidner senere foran det amerikanske senat. 78 % af danskerne har en Facebook-profil, og 63 % bruger Facebook dagligt.

1. APRIL: B&U fylder 50 år. 96 % af 3-6-årige og 93 % af 7-12-årige bruger ugentligt indhold fra DR i 2018.

5. APRIL: Regeringen præsenterer sit udspil til medieforliget, der indgås som et smalt forlig med DF i juni. Regeringen vil, udover at skære DR med 20 %, bl.a. styrke digitale og regionale medier, oprette to nye public service-kanaler og øge public service-puljen fra 35 til 101 millioner kroner.

23. APRIL: Google fremlægger ny lydstrategi, som bl.a. består i at integrere podcast i Googles søgemaskine samt en ny podcastapp til Android. 18 % af danskerne lytter til podcast ugentligt, hvilket er en tredobling på seks år.

16. MAJ: Tekst-tv fylder 35 år, og hver fjerde dansker benytter ugentligt tjenesten. Regeringen var i sin tid betænkelig forud for lanceringen af det nye fænomen: ”Indførelsen af teletekst-systemerne kan føre til, at familien får mindre tid til at være sammen,” skrev regeringen dengang.

25. MAJ: EU’s persondataforordning, i folkemunde GDPR, træder i kraft. Det forbigår kun 5 % af danskernes opmærksomhed. En undersøgelse beskrevet i nærværende publikation viser at CPR-nummer, seksuel orientering og personlig indkomst er de personlige oplysninger, danskerne værner mest om.

26. MAJ: Kronprins Frederik fylder 50 år. Artiklen med Kronprinsesse Marys tale, som hun senere modtager en pris for, bliver årets næstmest læste artikel på dr.dk og i nyhedsappen med 315.000 brugere – kun overgået af artiklen om fødselarens optræden på Smukfest i august.

2. JUNI: En rekordvarm sommer får danskerne til at flygte udenfor, hvorfor tv-seningen sætter den ene negative rekord efter den anden. Vi skal 13 år tilbage for at finde en dag, hvor tv-seningen er lavere end de 96 minutter, som danskerne i snit bruger foran tv’et denne lørdag.

14. JUNI: VM-slutrunden i fodbold sparkes i gang i Rusland, og der er dansk deltagelse ved en slutrunde for første gang siden 2012. 85 % af danskerne følger VM i medierne, og selvom traditionelt tv står for langt størstedelen af tidsforbruget, øges dækningen på digitale platforme og streaming.

1. JULI: Danmark taber VM-ottendedelsfinalen til Kroatien efter straffespark. Kampen bliver det mest sete tv-program i fire år med over to millioner seere.

9. AUGUST: Kronprins Frederik optræder kortvarigt til en Nephew-koncert på Smukfest, og videoklippet går landet rundt. Artiklen med videoklippet bliver den mest læste på dr.dk og i nyhedsappen til dato med omkring 480.000 brugere og 282.000 videoafspilninger.

29. AUGUST: YouTube Premium og Facebook Watch annonceres i Danmark, hvor kampen om streaming-kunder og originalt indhold spidsr yderligere til. 51 % af danskerne bruger YouTube ugentligt.

18. SEPTEMBER: Spareplanen i DR meldes ud. DR slukker fra år 2020 for DR K, DR Ultra og DR3 på flow. DR K slås sammen med DR2, der får en digital pendant ved navn DR2+, mens DR Ultra og DR3 fortsætter som rene digitale tilbud. Radiokanalerne P6 BEAT, P7 MIX og P8 Jazz lukker. I 2018 bruger 94 % af danskerne ugentligt indhold fra DR.

27. SEPTEMBER: Google fylder 20 år. Der foretages hver måned 100 milliarder søgninger på verdensplan. Mest google ord i Danmark i 2018: "VM".

30. SEPTEMBER: Kim Larsen sover ind efter længerevarende sygdom. Mindekoncerten fra Rådhuspladsen følges af 1,4 mio. seere på DR1, 65.000 via live-stream på DRTV og 100.000 lyttere på P4 – dertil kommer alle de seere, der stod foran storskærmene landet rundt.

1. OKTOBER: Lykkehjulet gør comeback på dansk tv i anledning af TV 2’s 30-års jubilæum. 25 % af danskernes tid på traditionelt tv bruges i selskab med TV 2, som fortsat er danskernes foretrukne tv-kanal.

18. OKTOBER: DR og Politiken breaker, i samarbejde med andre europæiske medier, historien om svindel med udbytteskat i Europa. Dokumentaren Mændene der plyndrede Europa ses af tæt på 700.000 seere den efterfølgende uge, og historien kører i medier verden over.

5. NOVEMBER: Superligaen og Dreamhack fløjter eSuperligaen i gang, en FIFA-pendant til Superligaen. 260.000 seere følger i alt turneringen på Canal 9 i november. Til sammenligning følger 400.000 seere de tre rigtige Superligakampe på samme kanal i november.

23. NOVEMBER: Black Friday skaber kø i flere fysiske butikker landet over, men også på nettet. Dankortbrugen på nettet udgør 17 % af de ca. 2 milliarder kroner, der forbruges på dagen. Omtrent halvdelen af danskerne handler på nettet hver måned.

1. DECEMBER: Den søde juletid er over os, og tv-kanalerne bugner af juletilbud i form af julekalendere og -film. DR sender syv julekalendere, TV 2-kanalerne sender fire, og Kanal 4 sender hver dag fra 29. oktober flere julefilm dagligt – i alt 400 timers julefilm i løbet af to måneder.

24. DECEMBER: Julekalendere og Disneys Juleshow er stærkt medvirkende til, at danskerne i snit ser 38 minutters tv mellem kl. 14.00 og 18.00 juleaftensdag. Tv-seningen stiger i december med 11 % sammenlignet med årets første 11 måneder.