Medieåret der gik

Medieåret 2021 bar, som året forinden, præg af corona-pandemien, der ikke har sluppet sit tag i os. Mellem PCR-tests og hjemmearbejde opstod nye streamingtjenester til store og små, der var store sportsbegivenheder, og så gik vi til valgurnerne. Vi ser her tilbage på året der gik i punktform.

(Foto: DR Medieforskning)

6. januar: Amerikanske demonstranter stormer Capitol Building. Den afgående præsident, Donald Trump, har samme dag rejst tvivl om udfaldet af det amerikanske præsidentvalg i november 2020. Facebook, Twitter og flere andre sociale medier blokerer kort efter Donald Trump fra deres platforme.

19. januar: Netflix runder 200 mio. abonnenter verden over. 58 % af danskerne har abonnement på platformen, og 50 % bruger den mindst ugentligt.

28. januar: Disney begrænser de mindste børns adgang til gamle klassikere som Peter Pan og Lady og Vagabonden, fordi filmene, ifølge Disney, bygger på bl.a. kulturelle og racistiske stereotyper. Streamingtjenesten Disney+ bruges mindst ugentligt af 1 ud af 5 danskere og af godt og vel 2 ud af 5 børn.

28. januar: Statsminister Mette Frederiksen forlænger på et pressemøde corona-restriktionerne vinteren ud. Danskerne har ved årets udgang i gennemsnit brugt ca. 5 timer på at se pressemøder på DR1, TV 2 og/eller TV 2 NEWS.

31. januar: Danmarks håndboldherrer vinder VM i håndbold. 2,6 mio. tv-seere ser VM-finalen på DR1 eller TV 2. Det svarer til næsten hver anden dansker over 3 år. Da slutfløjtet lyder, er 2,9 mio. seere på plads bag skærmene for at tage del i festlighederne.

21. marts: Ekstra Bladet vælger at lukke nationen! – og dermed det online kommentarspor på deres artikler – for at ”komme de mange anonyme og hadefulde kommentarer til livs”. Ifølge Dansk Online Index er der 500 mio. sidevisninger på eb.dk i marts måned. Det svarer til ca. 16 mio. daglige sidevisninger.

29. marts: DR lancerer et nyt univers til de 1-3-årige børn. Minisjang bruges i 2021 af 30 % af 1-3-årige børn ugentligt, og mere end 1 mio. gange er Hjulene på bussen samt flere andre sange og programmer blevet set ved årets udgang.

26. april: Thomas Vinterbergs Druk fra 2020 vinder en Oscar for Bedste internationale film ved det corona-ramte show i Los Angeles. Druk sælger 840.000 biografbilletter i Danmark, hvilket dog ikke er helt nok til at slå Ternet Ninja 2 med tæt på 1 mio. solgte billetter. Den animerede ninja slår i åbningsweekenden alle danske rekorder med godt en kvart mio. solgte billetter.

19. maj: AT&T’s WarnerMedia fusionerer med Discovery, der i Danmark bl.a. driver en række tv-kanaler og streamingtjenesten discovery+. Ved udgangen af året bruges discovery+ ugentligt af 9 % af danskerne.

26. maj: Amazon overtager filmselskabet MGM, der bl.a. har James Bond-franchisen i stalden. Amazon Prime Video bruges mindst ugentligt af 3 % af danskerne.

27. maj: En dedikeret Radio4-vært rapporterer fra en genåbnet swingerklub og deltager undervejs selv i festlighederne. Relativt få lytter med live, men til gengæld bliver udsendelsen, ifølge podcastindex.dk, den mest lyttede danske podcast ugen efter med 605.000 streams og downloads.

27. maj: Et hyldestafsnit af Friends lægges på HBO Nordic, hvor de seks stjerner bliver mødt af ustoppelige klapsalver og sjove cameos. HBO Nordic bruges til og med oktober af 12 % af danskerne, men erstattes herefter af HBO Max.

12. juni: Christian Eriksen kollapser i Parken foran hele fodboldverdenens forventningsfulde blikke til Danmarks første kamp ved EM. 1,7 mio. besøgende er forbi dr.dk, bl.a. for at følge med i Christian Eriksens tilstand. Dette medfører, at det bliver dr.dks mest besøgte døgn i 2021.

7. juli: Trods en uhyggelig start på turneringen står det danske landshold godt en måned senere i semifinalen mod England på Wembley. 2.218.000 danske tv-seere følger officielt med i kampen på DR’s platforme, mens der også er seere på Viaplay og mange, der er stimlet sammen foran storskærme, på barer mm. for at se med. Danmark taber efter forlænget spilletid. 9 ud af 10 danskere følger med i EM-slutrunden i løbet af juni og juli.

3. august: 800.000 tv-seere følger med, da Viktor Axelsen vinder OL-guld. 9 ud af 10 danskere følger med i OL i løbet af juli og august, og foruden badminton er bl.a. svømning, sejlads, cykling og håndbold populært.

4. oktober: Facebook, Instagram og WhatsApp går ned efter en intern fejl. Beskedtjenesten Telegram hævder at have fået 70 mio. nye kunder som følge af nedbruddet, mens også brugen på danske nyhedssider stiger kraftigt. Ifølge Dansk Online Index stiger brugen af danske nyhedsmedier i gennemsnit med 12 % denne dag sammenlignet med alle andre dage i oktober.

21. oktober: Radio Loud, der nogle uger forinden har fået kritik af Radio- og tv-nævnet, bekendtgør, at de i 2022 skifter navn til 24syv – et navn meget lig navnet på den radiokanal, de i sin tid vandt et udbud over. 9.000 danskere lytter ugentligt til Radio Loud i 2021.

26. oktober: HBO Nordic bliver til HBO Max. 17 % af danskerne bruger mindst ugentligt HBO Max i november måned.

29. oktober: Endnu et navneskifte: Facebook, Inc. skifter navn til Meta ”to reflect its focus on building the metaverse”. 66 % af danskerne bruger dagligt Facebook i 2021.

16. november: Der afholdes kommunal- og regionsrådsvalg 2021. TV 2’s kandidattest tages 2 mio. gange frem mod valget, mens DR’s kandidattest tages 1,3 mio. gange. Begge tests tages flere gange end ved det forrige kommunal- og regionsrådsvalg i 2017.

29. november: Dokumentaren MeToo: Sexisme bag skærmen har premiere på streamingtjenesten discovery+, efter at TV 2 har lagt projektet ned. TV 2 er landets mest sete tv-kanal med 26,9 % af den samlede traditionelle tv-sening.

30. november: Danskere uden armbåndsur må ud at se sig om efter et, for teleservicen Frk. Klokken har læst klokkeslættet op for sidste gang. Der blev ringet til Frk. Klokken 11,6 mio. gange alene i det første tjenesteår 1939, hvor frøkenen blev ringet op for første gang.

17. december: Deja-vu-pressemødestatsminister Mette Frederiksen melder en række nye corona-restriktioner ud for at forsinke smittetallene med den nye Omicron-variant. Danskernes interesse i at følge pressemøderne live er faldet bemærkelsesværdigt, og kun 900.000 følger med i pressemødet. Det er ca. 1/3 af hvor mange, der fulgte med i corona-pressemøderne i foråret 2020.

24. december: Disney’s juleshow er blevet restaurereret, og de knivskarpe billeder ses juleaftensdag af 1.159.000 seere på DR1 og DRTV. Det seertal er kun overgået en enkelt gang, og det var i 2020, hvor 1.326.000 så med.

31. december: Kantar måler for sidste gang danskernes tv-sening. Analyseinstituttet har stået for Seer-undersøgelsen i Danmark siden 1992 og har afrapporteret 10.958 dage. Men 25:59 (som det hedder i målingen) er foreløbigt det sidste minut, Kantar afrapporterer til den danske tv-branche. 1. januar overtager Nielsen målingen.