Sådan bliver du målt og vejet

“Squid Game runder 100 millioner seere”. “Tour de France bliver set af 3,5 milliarder seere rundt om i verden”. ”Baby Shark er nu den mest sete video på YouTube med over 7 milliarder visninger”. Udsagn som disse har man kunnet læse i diverse nyhedsmedier de seneste år. Tallene er store og flotte, bevares, men hvordan de er opgjort, og om de overhovedet er sammenlignelige, bliver der ikke brugt mange linjer på. Vi har taget et kig på, hvordan et seertal bliver opgjort på de mest populære tjenester, så du bedre kan gennemskue, hvad tallene på de forskellige medier og platforme dækker over.

(Foto: Agnete Schlichtkrull © DR Medieforskning)

Har du set Baby Shark-sangen på YouTube? Hvor meget af videoen har du set? Så du den til ende, eller klikkede du hurtigt væk? Uanset hvad, så tæller du med som en visning, hvis du har givet videoen blot 30 sekunder – også selvom du ikke har set resten af videoen. Et væld af streamingtjenester og sociale medier tilbyder videoindhold til brugerne, og de mange tjenester har næsten lige så mange forskellige måder at opgøre seertal på. Når Netflix opgør deres seertal, gør de det på en anden måde end DR eller TV 2, og YouTube og TikTok gør det også på deres helt egen, individuelle måde.

Herunder kan du dog ved selvsyn se, at målingen og definitionen på et seertal varierer fra medie til medie, og at dette har afgørende indflydelse på det seertal, som de pågældende medier opgør og rapporterer.

Hvad gør forskellen?

For bedre at eksemplificere, hvordan de udvalgte platforme måler og opgør seertal, og hvad det har af betydning for de tal, vi ser afrapporteret, tager vi udgangspunkt i tre forskellige seermønstre i løbet af en video.

Hvis alle, der starter med at streame en video, ser den til ende, vil seertallet på tværs af TikTok, Instagram og DRTV være ens.

Sammenligningerne bliver dog hurtigt forvirrende, når seermønsteret ændrer sig. Typisk falder hver tredje seer fra kort tid efter, de har startet en video. Sådan et mønster bliver på DRTV opgjort til 48.000 seere, mens samme mønster for en Instagram-video-visning opgøres som 97.000 visninger – altså næsten det dobbelte.

Ændrer vi igen på seermønstret for, hvordan videoen bliver set, kan det både have store konsekvenser eller næsten ingen – alt efter hvilken platform videoen bliver set på. I nedenstående eksempel 3 er det især Netflix-seertallene, der stiger meget ift. eksempel 2, fordi frafaldet først sker to minutter inde i videoen.

Alle seere tæller

Mængden af medier og platforme, der er poppet op de seneste år, har været mange, og det ser ikke ud til at stoppe. Derfor kan vi også se ind i en fremtid med stadig flere forskelligartede måder at opgøre, hvor mange der ser indhold.

Og udover at de mange medier opgør deres seertal forskelligt, ændrer de også hver især løbende på både målinger og offentlige tal. Senest har Netflix fx annonceret, at de nu ikke længere vil opgøre seere, men derimod vil måle på, hvor mange timer der bruges på de forskellige film og serier.

Eftersom hver platform og hvert medie både har forskellige formål og forskelligt indhold – i forskellig længde – har de også deres grunde til at opgøre seertal og visninger på den måde, som de gør. Fx ville et traditionelt seertal på 600.000 på Den store bagedyst svare til 800.000 visninger på YouTube, men 8.000.000 timer brugt på Netflix. Der er ikke én rigtig måde at opgøre antallet af seere på – man skal bare huske, at tallene ikke er sammenlignelige, da de simpelthen er udtryk for noget forskelligt.

Forhåbentlig, er du nu lidt bedre klædt på til at vurdere, hvordan du bliver målt og vejet – hvis du da overhovedet tæller med.