DR Deler – Tilmeld dig her

Her kan du tilmelde dig DR Deler og finde tidligere oplæg.

DR
Deler er et initiativ, hvor du på faglige morgenmøder hos
DR
og dagen efter via stream på dr.dk/møddr får
indsigt
og inspiration inden for mange forskellige fagområder og fra nogle af
DR
’s fremmeste eksperter. Du kan finde tidligere DR Deler-oplæg her.

Det er gratis at deltage i

DR
Deler-arrangementerne, men tilmelding er nødvendig på grund af pladsbegrænsning. Herunder finder du beskrivelser af tidligere og kommende oplæg, datoer og tilmelding samt link til streaming af tidligere oplæg.

dr.dk/møddr kan du også tilmelde dig

DR
Delers nyhedsbrev. Så går du aldrig glip af et oplæg.

Foråret 2020

6. februar: Dennis Christensen – Medieudviklingen 2019: Hvad er de vigtigste tendenser?

Er flow-tv snart dødt? Er Facebook i brugerkrise? Og hvordan ser streamingvirkeligheden ud?

I en tid, hvor den digitale omstilling brøler derudaf – og tendenserne ændrer sig lynhurtigt, vil chef for

DR
Medieforskning, Dennis Christensen, med sit
DR
Deler-oplæg uddybe og give svar på, hvad der har præget 2019, og hvilken medieudvikling året har været igennem.

Oplægget vil med baggrund i den årlige ’Medierapport’ fra

DR
Medieforskning, give et detaljeret indblik i nogle af de vigtigste
tendenser
og nedslag fra rapporten, der blandt andet indebærer danskernes mediebrug, helt nye vaner og musikopdagelse i en streamingtid. Samtidig vil Dennis Christensens
DR
Deler-oplæg give et bud på, hvilke
tendenser
der er værd at holde øje med i 2020.

Dennis Christensen har været chef for

DR
Medieforskning siden 2014, og
DR
’s Medieforskningsrapport udkommer hvert år i januar måned.

28. maj: Marika Lumholt Hakesberg og Pelle Peter Jencel - Hvordan skaber man et unikt musikalsk møde mellem genrer?

Hiphop, rock, pop, klassisk eller funk.

Musikkens univers kan vække store følelser, men musik er ikke bare musik. Det kan være helt

unikke
oplevelser, hvor mødet mellem vidt forskellige genrer skaber en nysgerrighed, en ny dimension og en helt ny forståelse af musikken. Ikke kun for lytteren, men også for artisten.

Men hvad skal der til, for at mødet mellem genrer bliver

unikt
, smukt og skaber en dybere mening, så det ikke står tilbage som et mislykket eksperiment?

P3-vært Pelle Peter Jencel og ledende musikproducent i

DR
Ung, Marika Lumholt Hakesberg, med deres
DR
Deler-oplæg fortæller om
DR
’s arbejde med den nye musikopdagelse og forsøget på at skabe den
unikke
musikoplevelse.

De vil i oplægget komme ind på hvilke metoder, man bruger i at skabe et meningsfuldt møde mellem genrer, hvor især det klassiske univers spiller en væsentlig rolle. Det kan nemlig løfte

eksisterende
hits til et nyt niveau og på den måde skabe en helt unik oplevelse.

Pelle Peter Jencel er blandt andet kendt fra P3-programmer som ’Pelle Peter på P3’ og ’Lågsus’ samt skaber af podcasten ’Den Nye Stil’. Marika Lumholt Hakesberg har været ledende musikproducent i

DR
Ung siden 2019. I december 2019 stod de i fællesskab for at skabe et
unikt
genremøde med rapperen Kesi, børnekor, strygere og marimba live på P3 i
DR
Koncerthusets studie 3.

3. juni: Thea Kristine Vinther - Ultra Nyt: Hvordan formidler man komplekst stof i børnehøjde?

DR
’s nyhedstilbud til børn, ’Ultra Nyt’ har de seneste år høstet to EBU-priser, en TV-pris og UNICEF-prisen.

Men hvordan arbejder og formidler 'Ultra Nyt' nyheder til børn? Og hvilke greb virker, når man skal nå en svær målgruppe?

Børn forstår mere og kan klare mere end man tror, men der er alligevel stor forskel på at formidle nyheder til børn end til voksne. Det handler blandt andet om at fortælle i øjenhøjde med børnene og skabe de rette forudsætninger for at forstå.

Det vil redaktør på ’Ultra Nyt’, Thea Kristine Vinther, fortælle mere om til sit

DR
Deler-oplæg, hvor hun blandt andet vil uddybe, hvad det er for nogle værktøjer og metoder, man bruger, når man skal formidle komplekst stof til børn.

DR Deler-oplæg i 2019

Phillip Faber: Hvordan laver man en moderne kulturændring i en gammeldags ramme?

Phillip Faber tager udgangspunkt i sit virke som dirigent for

DR
Pigekoret, når han taler om lederskab i balancen mellem at stille krav og sætte fri, om at skabe noget sammen i et forpligtende fællesskab og ikke mindst om at kigge indad, når man ønsker en ændring i sine omgivelser.

Nikolas Lyhne-Knudsen: Hvordan styrer man økonomien i en offentlig reguleret, kreativ virksomhed på et konkurrencepræget marked?

Få et indblik i økonomistyringen i

DR
, hvor økonomidirektør Nikolas Lyhne-Knudsen, fortæller om
DR
’s særlige rammer.
DR
er en reguleret, offentlig institution, men skal samtidig også levere kreativt og publicistisk indhold i en branche præget af stor national og international konkurrence fra private aktører.

DR
’s økonomistyring tager udgangspunkt i en decentral økonomistruktur helt tæt på produktionen. Samtidig har
DR
etableret en markedsplads, hvor intern og ekstern konkurrence sikrer, at
DR
får indhold af høj kvalitet til den bedst mulige pris.

Formålet med økonomistyringen er, at

DR
’s brugere får værdi for pengene, og at der løbende kan investeres i ny teknologi og nyt indhold.

Signe Muusmann: Hvordan opdager, leder og forløser man talentets fulde potentiale?

Konkurrence, lavt

selvværd
, præsentationsangst og den indre vilje. Problematikkerne i ethvert talentarbejde er bredt funderet og findes på tværs af
brancher
. Derfor kan forskellige metoder og værktøjer også inspirere uanset baggrund, når man selv arbejder med talent og talentudvikling.

Med baggrund i sit arbejde på

DR
Talentholdet vil
rektor
Signe Muusmann, give sit syn på talentudvikling, og hvilke metoder hun bruger i bestræbelsen på at opdage, lede og forløse det fulde potentiale. Signe Muusmann arbejder ud fra et særligt fokus på personlig udvikling og den indre drivkraft, men også vigtigheden i at skabe et sundt miljø omkring talentet bygget på klassiske dyder.

Signe Muusmann er selv udklækket fra

DR
Talentholdet og er tidligere tv- og radiovært. Hun har siden 2015 været en central drivkraft på
DR
Talentholdet og udviklingen af nye talenter.

DR
har i over 40 år arbejdet med talenter og gennem årene udklækket kendte forfattere, værter og skuespillere. Navne som Simon Jul, Mikael Bertelsen, Adam Duvå Hall, Helle Helle og mange andre er et produkt af
DR
’s talentarbejde.

Kasper Tøstesen: Unge som målgruppe - Hvordan skaber man en stabil, digital retning i en konstant foranderlig tid?

Konstant forandring og udvikling er et grundvilkår i arbejdet med den yngre målgruppe. Sætningen: ”Vi står på en brændende platform,” bliver ofte brugt i forbindelse med de unges flugt fra de traditionelle

medier
, så hvordan følger man med den brølende udvikling – og er det overhovedet muligt at lægge en
stabil
strategisk retning?

For ledende redaktionschef i

DR
Ung, Kasper Tøstesen, er de unges fragmenterede og foranderlige mediebrug ikke kilde til frustration, men han ser det i stedet som en fantastisk mulighed for at skabe noget originalt, innovativt og nærværende indhold på de platforme, hvor de unge befinder sig.

Derfor har

DR
Ung svært ved at få øje på ”den brændende platform,” men har i stedet skabt en kultur og en arbejdsgang, som omfavner den digitale transformation, hvilket gør dem i stand til at være på forkant med den digitale udvikling. På trods af en kaotisk digital tid, er der skabt en strategisk
stabil
retning, og Kasper Tøstesen vil med sit oplæg give nogle konkrete værktøjer til, hvordan han og
DR
Ung arbejder med de unge som målgruppe.

DR
Ung producerer indhold til DR3, P3, dr.dk og sociale
medier
. Programmer som ’Doggystyle’ og ’Alt for Kliken’ samt podcasten ’Den nye stil – historien om dansk rap’ er alle udkommet fra
DR
Ung. Kasper Tøstesen har været ledende redaktionschef siden 2017.

Ane Saalbach og Dorthe Gad Thuemoes: Historieformidlingens kunst - Hvordan skabes balancen mellem drama og fakta?

DR
skildrede senest Danmarkshistorien i ’Historien om Danmark’, mens der i den kommende tid følger endnu to serier, der formidler to perioder af vores forhistorie. Men hvordan arbejder
DR
med historieformidling, og hvordan skaber man den bedste balance, hvor fakta hersker, men dramaturgien gør det spændende, så et bredt publikum kan finde interesse?

Ane Saalbach og Dorthe Gad Thuemoes, der står bag ’Historien om Danmark’ samt de to nye historieserier ’Grænseland’ og ’Frederik den 9.’ vil komme ind på hvilke metoder og værktøjer, de bruger, når svære dilemmaer melder sig samt valg og fravalg og ikke mindst den knivskarpe balance mellem dramaturgi og fakta i arbejdet med formidling af fortiden til et bredt publikum.

DR
Deler-oplægget vil primært tage udgangspunkt i arbejdet med ’Frederik den 9.’ og ’Grænseland’, som er to forskellige nedslag og typer af formidling i Danmarkshistorien. Opgaven er overvejende forskellig, når man skal skildre et folkeeje, som de fleste kender til i form af Kongehuset mod en periode i historien, der kan være ukendt land for mange. Dog minder de generelle dilemmaer samt værktøjerne ved valg og fravalg om hinanden.

Ane Saalbach og Dorthe Gad Thuemoes er begge indholdsproducenter og de arbejdede tæt sammen i produktionen af ’Historien om Danmark’.

Kom tilbage til dr.dk/møddr her.