230.000 får et brev fra DR Licens

De næste fem uger får 230.000 husstande i Danmark et brev fra DR Licens. Brevene er en del af den årlige licenskampagne på tv, radio og web målrettet alle over 18 år, der ikke betaler licens.

Peter Falktoft spiller en central rolle i licenskampagnen - sammen med makkeren Esben Bjerre fra 'Monte Carlo' på DR3. (Foto: DR Design)

Det er efterhånden en tradition, at DR Licens lancerer en oplysningskampagne på dette tidspunkt af året. Kampagnen er målrettet alle over 18 år, men har de første to uger et særligt fokus på de unge. Mange unge er nemlig lige flyttet hjemmefra og skal for første gang selv til at betale den licens, som mange af dem har været vant til, at deres forældre betalte, da de boede hjemme.

"Langt de fleste danske husstande betaler licens. Men mange unge er lige flyttet hjemmefra og er startet på en eller anden form for uddannelse. Og det er netop på dette tidspunkt af året, vi kan se en stor stigning i antallet af husstande, der ikke betaler licens. Nogle har ikke lige tænkt over det, nogle kender ikke reglerne, og nogle tror, det sker automatisk," siger chef for DR Licens- og Programservice, Rikke Sloth, der fortsætter:

"Kampagnen informerer om, hvad licensen går til, og hvorfor man skal betale licens. Det kan virke paradoksalt og enormt gammeldags, at vi sender breve ud med posten, men vi ved fra tidligere, at det rent faktisk virker, og at brevene får flere til at tilmelde sig medielicensen."

Mere viden om hvad licensen går til

De første to uger af kampagnen er særligt målrettet de unge under 25 år. De efterfølgende uger er den målrettet dem over 25 år.

Udover breve består kampagnen traditionen tro af radio- og tv-spots samt oplysning på sociale medier. Fælles for alle elementer i kampagnen er, at de skal gøre befolkningen klogere på, hvad licensen går til, og hvorfor man betaler licens. For eksempel at licensen er med til at hjælpe flere danske kunstnere på vej gennem 'KarriereKanonen', at licensen sikrer direkte tegnsprogstolkning af TV-Avisen hver dag klokken 18.30, og at licensen også går til danske filmstøtteordninger for blot at nævne nogle eksempler.

"Evalueringer af vores tidligere licenskampagner viser, at der er mangel på viden om, hvad licens egentlig går til, og hvorfor man skal betale det. Derfor forsøger vi med kampagnen at vise de mange forskellige ting, som licensen går til," siger Rikke Sloth.

'Monte Carlo' og Søren Malling lægger stemme og ansigt til

Skuespilleren Søren Malling, der blandt andet er kendt fra flere DR-dramaserier og 'Monte Carlo'-drengene Peter Falktoft og Esben Bjerre Hansen medvirker alle i kampagnen.

Ifølge Søren Malling er DR en af Danmarks vigtigste kulturinstitutioner, og derfor lægger han ansigt og stemme til budskabet om, hvad licensen går til. Søren Malling siger:

"For meget få penge giver DR mig det største og bredeste udbud af underholdning, nyheder og baggrundsstof. Vi skal være stolte af vores public service. For mig forbliver DR og public service stadig en af de vigtigste kulturbærende institutioner, vi har."

Ifølge Peter Falktoft er mange forvirrede over, hvad licensen egentlig er, og derfor vil han gerne være med i en kampagne, der skal oplyse om, hvad licensen går til.

Peter Falktoft siger:

"Der hersker en ikke så lidt udbredt forvirring om, hvad licens egentlig er, udover en rudekuvert, man ikke kan komme udenom. Det vil vi gerne forsøge at forklare på en måde, så de unge ikke føler, at de blot bidrager til Melodi Grand Prix og sæson 600 af Barnaby. Licens bliver brugt på alle."

Fakta om medielicensen

DR Licens har på vegne af kulturministeren ansvaret for at opkræve og administrere hele medielicensen fra befolkningen, informere befolkningen om medielicensen og fordele licensmidlerne mellem blandt andre DR, TV 2-regionerne og Radio24syv. Det sker efter en fordeling, der er fastsat i medieaftalen.

Kampagnen er målrettet alle over 18 år, der ikke er tilmeldt medielicensen. Godt 90 procent af de danske husstande betaler medielicens. Det svarer til cirka 2,4 millioner husstande. De husstande, der ikke betaler medielicens, modtager et brev. I sidste ende skal kampagnen være med til at sikre, at alle, der ikke er tilmeldt licensen, betaler, hvis de altså skal betale. Det skal man, hvis man har fjernsyn, computer, smartphone eller tablet med internetforbindelse.

Licensen er i 2015 på 2460 kroner årligt.  Cirka 130.000 husstande fordeler deres licensbetaling over hele året og betaler månedligt.

Hver husstand betaler 6,75 kroner om dagen i medielicens. Heraf går 4,5 kroner til DR, knap en krone til de regionale TV 2-stationer og andre public service-formål som støtte til danske film, og endelig går godt 1,25 kroner til moms. Niveauet for licensindtægter har de seneste 10 år fulgt prisudviklingen i samfundet.