30.000 fik besøg af Annika og Erkan i klasseværelset

Torsdag tog to oplagte værter tusindvis af skoleelever med på en virtuel rundtur i en verden af kildekritik og nyheder. Erkan Özden har lavet ’I Sandhedens Tjeneste’ i syv år og mener, at der er mere behov for projektet end nogensinde før.

Annika Wetterling og Erkan Özden udgør for andet år i træk værtsparret, når 'I Sandhedens Tjeneste' sendes ud i klasseværelserne torsdag. (Foto: Sebastian Alexander Skousgaard)

I DR Byens store studie 14, der til dagligt huser TV-Avisen, står Erkan Özden klar, mens tallene på en skærm foran ham langsomt tæller ned mod nul. Generalprøven til årets udgave af ’I Sandhedens Tjeneste' er netop startet, og om få dage kan alle landets 8., 9. og 10. klasser følge slaget gang direkte fra deres klasseværelser.

Alt er timet og tilrettelagt, og mens Erkan Özden fra TV-Avisen gør klar til at byde seerne velkommen, sidder et stort hold klar i kontrolrummet for at sikre, at kameraer, grafik og videosekvenser fungerer, som de skal i løbet af showet.

- Her til generalprøven er vi som værter med til at skære tingene til og sikre, at vi serverer tingene på den bedst mulige måde for publikum på torsdag. Men det ville vi ikke kunne gøre uden det enorme forarbejde, som holdet har lavet, siger Erkan Özden.

Et nyhedsshow på de unges præmisser

’I Sandhedens Tjeneste’ er et traditionsrigt nyhedsshow, der i nu syv år har ført over 120.000 elever ind i journalistikkens og kildekritikkens verden med Erkan Özden i spidsen. Sidste år blev Annika Wetterling, der er vært på DR Nyheders Youtube-kanal, medvært.

- Sidste år var lidt specielt, da det var første gang, vi lavede ’I Sandhedens Tjeneste’ virtuelt. Jeg kan mærke, at der nu er lidt mere olie på motoren. Det føles som om, at vi har knækket lidt af koden i forhold til, hvordan vi leverer et godt virtuelt nyhedsshow, siger hun.

I klasseværelser landet over skal eleverne selv diskutere en række dilemmaer og spørgsmål, der opstilles i løbet af formiddagen. Her kan de indsende svar via en tablet og på den måde blive involveret i showet.

Til generalprøven har værterne nu budt velkommen til årets udgave af ’I Sandhedens Tjeneste’, og kort efter styrter Annika Wetterling gennem DR Byen og ned i et andet studie, der normalt er rammen for ’Deadline’. Et panel bestående af 10 unge sidder klar til at diskutere de dilemmaer, der på mange måder udgør kernen i programmet.

- Jeg synes, at det er et fedt signal at sende, at vi tager de unge så seriøst, at vi simpelthen hiver dem med ind i studiet. I starten sidder de måske og er lidt i tvivl om, hvad de skal svare, men jo længere vi kommer hen, begynder de faktisk at reflektere over de her lidt sværere dilemmaer, og det er vildt fedt at opleve, siger Annika Wetterling, hvorefter Erkan Özden tilføjer:

- Unge mennesker er selvfølgelig mennesker ligesom alle andre, men der er nogle særlige mekanismer, man skal være opmærksom på. Det med at starte blidt og så bevæge sig op på det mere reflekterende niveau senere i showet er en af dem. Det skal ikke være et børneshow, men et nyhedsshow, der tilfældigvis er skabt på de unges præmisser, og det, synes jeg, er noget af det, der er så fedt ved at lave ’I Sandhedens Tjeneste’.

Det eksploderende pizzeria

Årets udgave af ’I Sandhedens Tjeneste’ har to spor, hvor Erkan Özden i nyhedsstudiet fører eleverne gennem en aktuel nyhed med alle de overvejelser, der hører sig til. Et pizzeria er sprunget i luften, og en lang række spørgsmål melder sig. Hvem må vi interviewe? Hvad gør vi med billederne af de sårede? Og kan vi stole på, hvad de lokale skriver om sagen på Facebook?

- Når 30.000 kigger med torsdag, gør vi det 100 procent for elevernes skyld. Jeg håber, at det er et projekt, der oprigtigt kan være med til at hjælpe og at støtte lærerne i deres arbejde. Én ting er at stå i et klasselokale og undervise i kildekritik, men det her er i bund og grund bare et show om kildekritik, som vi har pakket ind i en fed form, der gør det en lille smule mere levende. Og hvis det kan hjælpe bare en lille smule med at skabe forståelse for emnet rundt omkring i klasseværelserne, så tror jeg, at vi er nået rigtigt langt, siger Erkan Özden.

De selvsamme spørgsmål diskuteres også af eleverne i panelet, og mens nyhedsdelen af ’I Sandhedens Tjeneste’ styres af Erkan Özden, står Annika Wetterling for at inddrage eleverne og at få dem til at reflektere over egne medievaner og de etiske dilemmaer, der opstår undervejs.

- Grundlæggende er det bare så meningsfyldt et arbejde. Eleverne er overraskende velreflekterede, og det at skulle forklare fra bunden til andre, hvad man egentligt laver som journalist, er også medvirkende til, at man selv strammer op og bliver mere opmærksom på de her ting i hverdagen, siger hun.

’Der har aldrig været mere brug for det end nu’

Det er vigtigt for holdet bag showet, at eleverne kan genkende dilemmaerne fra deres egen hverdag. Derfor bærer årets udgave af ’I Sandhedens Tjeneste’ præg af aktuelle begivenheder som Christian Eriksens kollaps, hvilket udløser en snak med eleverne om, hvilke billeder de selv deler og må dele i hverdagen.

- Jeg har lavet ’I Sandhedens Tjeneste’ i syv år, og det er blevet mere relevant og vigtigt for hver gang, vi har lavet det. Der har aldrig været mere brug for det end nu, for det handler i bund og grund om at ruste de unge til at færdes i den digitale verden, som fylder mere og mere. Alle kan for eksempel blive bedre til at vurdere afsenderne på de ting, de læser, for det kan man ikke altid nå, når man får kastet en million informationer i hovedet på daglig basis. Det er i virkeligheden et samfundsproblem, som vi med det her projekt forhåbentligt kan imødekomme en lille smule.

Mens generalprøven går på hæld, kan man tydeligt mærke, at eleverne i panelet bliver mere aktive. Den nyhedsmæssige del af showet smelter sammen med det hverdagsnære, og de konkrete eksempler lægger op til mere og mere refleksion.

- Det er vigtigt at komme med de her helt konkrete eksempler for at understrege, at det altså ikke er raketvidenskab. Kildekritik er egentligt ret basalt, men vi skal sammen blive mere bevidste om det, og det er fantastisk at mærke, hvordan eleverne bliver mere involverede i løbet af showet, siger Erkan Özden og fortsætter:

- Det er mange årgange, vi efterhånden har lavet det her show for, og hvis vi bare har fået plantet ét kritisk spørgsmål i baghovedet hos dem, så er vi nået langt.

Fra landevej til nyhedsstudie

Efter halvanden time er generalprøven slut, og holdet stimler sammen for at gøre status.

- Vi skal have skåret det lidt til og strammet nogle ting op hist og her, hvor overgangene kan stå lidt skarpere. Vi fik en hel del konstruktiv kritik fra lærere og elever sidste år, og i år er showet blandt andet kortet ned fra to timer til halvanden time, siger Erkan Özden.

Man regner med, at over 30.000 ser med torsdag, hvilket er en stor stigning fra 18.000 sidste år. Det virtuelle show er en noget anden form end tidligere, hvor Erkan Özden og kompagni over 100 gange har optrådt med ’I Sandhedens Tjeneste’ i gymnastiksale og håndboldhaller landet over. Om det ene er bedre end det andet er dog svært at svare på.

- For mig og for holdet er det altid sjovt at komme ud i landet. Det har været noget af det fedeste, og jeg håber, at Annika også får mulighed for at prøve det en dag. Det giver bare en anden nærhed, som man ikke kan sammenligne, men det her nye format kan noget andet. Vi kommer ud til langt flere på én gang og laver ét stort show, og jeg er faktisk blevet overrasket over, hvor godt det fungerer, siger han og fortsætter:

- Det vigtigste er, hvad de unge får ud af det. Men jeg kunne nu også godt tænke mig at gøre det andet igen, for jeg må indrømme, at jeg savner lugten af savsmuld og fornemmelsen af at være på landevejen.

Det virtuelle nyhedsshow blev afviklet torsdag den 23. september klokken 9.30-11.00, hvor alle landets 8., 9. og 10. klasser kunne være med direkte fra deres klasseværelser. Hvordan det så ud, kan du se på billedserien nedenfor:

  • TV-Avisens store studie var i dagens anledning omdannet til central for afviklingen af 'I Sandhedens Tjeneste'. (Foto: Bjarne Bergius Harmansen)
  • Det har været vigtigt for holdet bag 'I Sandhedens Tjeneste', at eleverne kan genkende temaerne i showet fra deres egen hverdag. Derfor har man også hevet elever med ind i studiet, hvor de diskuterer med på showets dilemmaer. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)
  • Annika Wetterling fik i 'Deadline'-studiet opbakning af et panel bestående af 10 skoleelever. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)
  • Erkan Özden har lavet 'I Sandhedens Tjeneste' i syv år, og medvært Annika Wetterling kom med i 2020, hvor man for første gang afholdt showet virtuelt. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)
  • I halvanden time blev klasseværelser landet over ført ind i en verden af falske nyheder og journalistiske overvejelser. Også blandt eleverne blev der lagt op til refleksion over egne medievaner. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)
1 / 5
Facebook
Twitter