85.000 skoleelever over hele landet har været med ’I Sandhedens Tjeneste’

For femte år i træk står der kildekritik, fake news og etiske dilemmaer på skoleskemaet for tusindvis af eleverne i landets 8., 9. og 10. klasser, når ’I Sandhedens Tjeneste’ igen sætter fokus på digital dannelse.

Fra Frederikshavn i nord til Guldborgsund i syd og fra Køge i øst til Esbjerg i vest har DR’s projekt ’I Sandhedens Tjeneste’ besøgt siden 2015. I år tilføjer projektet yderligere syv nye lokationer til listen og 15.000 elever.

Oprindeligt var projektet kun tiltænkt få hundrede skoleelever i DR Byen tilbage i 2015, men når Erkan Özden fra DR Nyheder og Cecilie Lange fra P3 Nyheder fra den 9. oktober igen drager af sted på landevejene, bliver det for femte år i træk. Over årene har 55.000 af de ældste skoleelever deltaget i nyhedsshowene og derudover 30.000 elever i P4’s workshops i DR’s ni distrikter landet over.

- Siden de første workshops i 2015 har vi haft en ambition om, at 'I Sandhedens Tjeneste' skulle være med til at bidrage til unges digitale dannelse i hele landet. Nu står vi så her fem år senere med 85.000 elever og et næsten fyldt danmarkskort. Projektet bliver ved med at vokse og udvide sit aftryk, og inden året er omme runder vi 100.000 elever. Det er vi rigtig stolte af, siger underdirektør i DR Nyheder Anders Kern Boje.

I oktober og november afholder projektet i alt 28 interaktive nyhedsshows i henholdsvis DR Byen, Køge, Middelfart, Vejle, Hobro, DR Aarhus og Hjørring, hvor i 15.000 elever deltager.

Kernen af public service

’I Sandhedens Tjeneste’ bidrager til unges digitale dannelse ved at sætte fokus på kildekritik, fake news og etiske dilemmaer. For kan man overhovedet stole på alt, man læser på sociale medier, og kan afsenderen have fordrejet sandheden – det er nogle af de spørgsmål, som projektet stiller skarpt på.

- Når vi inviterer tusindvis af elever til en af vores nyhedsshow rundt i landet eller en workshop i vores distrikter, så er vores håb, at eleverne er blevet lidt mere kritiske, når de går derfra. Vi håber, at de har fået en forståelse af, at det ikke er ligegyldigt, hvem man stoler på, og hvor man får sine informationer fra. Samtidig er 'I Sandhedens Tjeneste' en vigtig platform for os til at lytte og blive klogere på, hvad der optager unge. På denne måde går læringen begge veje, siger Anders Kern Boje.

Som en del af indsatsen om at skabe digitalt dannede og reflekterede mediebrugere bygger projektet på både de store nyhedsshows en gang om året og workshops i alle DR’s distrikter, der afholdes året rundt. Nyhedsshowene sætter eleverne i redaktionelle dilemmaer og diskuterer kildekritik, mens P4 landet over inviterer inden for i maskinrummet, når en nyhedsudsendelse bliver til.

Erkan Özden, der til dagligt er vært på TV Avisen, ser frem til at komme ud af studiet og på landevejene, når han igen sætter kurs mod elevernes lokalområder:

- ’I Sandhedens Tjeneste’ er for mig kernen af public service. Efter fem år med projektet er det virkelig tydeligt for mig. Hvis man nogensinde bliver i tvivl om, hvad public service er, skal man opleve et projekt som ’I Sandhedens Tjeneste’, siger Erkan Özden.

I en foranderlig medieverden er det ikke uden grund, at de unge kan have svært ved at navigere online og være i tvivl om, hvad der er sandt og falsk eller vinklet til et bestemt formål. Derfor genopfinder holdet bag projektet nyhedsshowene hvert år, så de matcher den virkelighed, de unge befinder sig i nu og her, og P4’s workshops tager udgangspunkt i dagens nyheder.

Åbner for dialog

Over de seneste år har holdet bag projektet erfaret, at flere lærere vender tilbage med nye skoleklasser. Andreas Bech, der til dagligt er samfundsfagslærer på Bakkegårdsskolen i Gentofte, deltog i 2018 med en klasse og har i år tilmeldt endnu en klasse til nyhedsshowet. For ham er undervisning i kildekritik en grundsten i elevernes digitale dannelse, og derfor er ’I Sandhedens Tjeneste’ en god mulighed:

- Som samfundsfagslærer mener jeg, at DR er en vigtig nyhedsinstitution og derfor er projektet en oplagt anledning til at præsentere eleverne for den. Projektets emner åbner for en dialog med eleverne om troværdige medier, kildekritik og konsekvenserne af, når indhold spredes lynhurtigt på sociale medier, siger Andreas Bech.

Eleverne rækker deres pressekort op, da publikumsopvarmen spørger, om de har det med. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)

Eleverne oplever en forståelse for, at det kan være svært at navigere i det digitale landskab, og gennem projektet ser de, at det ikke kun er dem, der skal forholde sig kritisk, men også professionelle journalister kan stå i samme dilemmaer:

- Kildekritik bliver vigtigere og vigtigere og eleverne opdager, at det også kan være svært for professionelle at navigere i nyhedsstrømmen. Efter showene summer eleverne over det, de har lært, og stiller spørgsmål, der giver anledning til faglig diskussion. På den måde kan man bruge materialet i den videre undervisning og ikke kun i samfundsfag, men koble flere fagligheder sammen, siger Andreas Bech.

De interaktive nyhedsshows har besøgt over 20 byer og afholdt over 100 shows for samlet 55.000 skoleelever. P4 i alle DR’s ni distrikter – DR Fyn i Odense, DR Nordjylland i Aalborg, DR Midt og Vest i Holstebro, DR Sjælland i Næstved, DR Syd i Aabenraa, DR Østjylland i Aarhus, DR Trekanten i Vejle og DR Bornholm i Rønne – har over årene undervist 30.000 elever på deres workshops.