95 produktionsselskaber samlet i DR

DR har netop holdt den årlige producentdag, hvor DR inviterer landets producenter til at høre om visioner, planer og ønsker for alle DRs platforme i det kommende år.

190 producenter, redaktører og tilrettelæggere fra i alt 95 produktionsselskaber var onsdag eftermiddag stimlet sammen i Studie 3 i DR Byen. (Foto: Marie Junge Ernst.)

190 producenter, redaktører og tilrettelæggere fra i alt 95 produktionsselskaber var onsdag eftermiddag stimlet sammen i Studie 3 i DR Byen.

Anledningen var den årlige producentdag, hvor DR inviterer landets producenter til at komme og høre om visioner, ønsker og planer for alle DRs platforme det kommende år.

”Vi har haft besøg af rekordmange producenter i år og det har været en fornøjelse for os at præsentere dem alle for vores planer for 2018. Nu glæder vi os bare rigtigt meget til at se, hvad de kommer med af gode idéer til konkrete programmer, når vi i juni holder pitchdage,” siger mediedirektør i DR Henriette Marienlund.

Pitchdagene holdes også hvert år, og det er her produktionsselskaberne på baggrund af den præsentation, de har fået til producentdagen, kan komme med deres helt konkrete forslag til programmer til DRs platforme.

344 millioner kroner brugt eksternt

DR brugte i 2016 344 millioner kroner alene på eksterne produktioner, så der er tale om en hel del indhold til både radio, tv og web, som DR samarbejder med eksterne produktionsselskaber om, og som der derfor skal pitches ideer til.

Producent på STV, Daniel Svarts, der deltog på producentdagen fortæller om udbyttet af dagen:

”Man bliver lidt skarpere på, hvad DR forventer, og hvad de enkelte kanaler ønsker. Nogle gange, når man sidder og udvikler, så kan man godt være lidt uskarp på rammerne, så er det rart at komme ud og møde DRs redaktører og høre, hvad det er for nogle tanker de har gjort sig.”

Blandt de visioner producenterne blev præsenteret for var blandt andet tre områder, som DR vil have særligt fokus på i 2018. Det er henholdsvis Unge, børn og mangfoldighed.

DRs nye mediedirektør Henriette Marienlund fortalte om DRs planer det kommende år. (Foto: Marie Junge Ernst.)

Derudover blev det slået fast, at noget af det, der adskiller DR fra en række af de internationale kommercielle udbydere er, at DR tilbyder indhold med rod i det danske sprog, den danske kultur og i danskernes virkelighed. En pointe, der sammen med et stadig øget fokus på den digitale omstilling, der stiller krav til, at man kan producere indhold, der går på tværs af de traditionelle platforme er noget af det, producenterne har skullet skrive sig bag øret i forhold til udviklingen af næste års programmer.

Se også DRs side for eksterne producenter

”Der er ingen tvivl om, at netop den digitale omstilling kommer til at fylde meget i den måde, vi tænker indhold på i 2018. Vores fokus er allerede og skal fortsat være det stærke public service-indhold, men vi skal i højere grad arbejde med, hvordan det indhold kan fungere på tværs af kanaler og platforme, så vi også når de grupper af befolkningen – særligt de yngre – der i højere og højere grad orienterer sig mod de digitale medier. Jeg glæder mig virkelig til at se, hvordan producenterne tager den udfordring op,” siger Henriette Marienlund.

Facebook
Twitter