Baggrund: Drømmen om Danmark

DR-redaktør Anders Thomsen forklarer her, hvorfor DR har valgt at sende dokumentaren ’Drømmen om Danmark’, som vises søndag den 15. november på DR1.

Hvad sker der med de flygtningebørn som udvises fra Danmark? Instruktør Michael Graversen har i fire år fulgt Wasi og rejsen fra en tryg teenagetilværelse i Danmark til det barske liv på gaden i Europa. (Foto: Klassefilm Aps © Type 2)

Dokumentarfilmen 'Drømmen om Danmark', der bliver vist på DR1 søndag 15. november klokken 21.50 har gennem de seneste uger været genstand for en debat om de forhold uledsagede flygtningebørn tilbydes.

Filmens instruktør Michael Graversen har gennem flere år fulgt den afghanske dreng Wasi, der får afslag på sin asylansøgning efter at have været i Danmark i tre år. Filmens fokus er det, der sker, efter Wasi får afslag på sin asylansøgning og derfor skal forlade Danmark.

Vi har bedt DRs redaktør på programmet, Anders Thomsen, om at fortælle lidt om, hvordan DR forholder sig til debatten, og hvorfor DR har valgt at sende filmen.

En helt ekstraordinær situation

Hvad er begrundelsen for at filmen bliver vist på DR?

Danmark - og Europa - står i en helt ekstraordinær situation. I den forbindelse har vi på DR haft ekstra fokus på hele flygtningesituationen i uge 45 og 46. Det har vi haft med en række meget forskellige programmer med forskellige vinkler på emnet. I den sammenhæng synes vi det er yderst relevant at vise en film som 'Drømmen om Danmark'. Med sin meget personlige historie giver filmen os et indbliki en verden, som mange af os ellers ikke har adgang til eller viden om. 'Drømmen om Danmark' kan på den måde være med til at give et ekstra perspektiv på flygtningesituationen og være med til at nuancere debatten.

I filmen hører man kun Wasis side af historien, som jo naturligt er farvet af, at han har fået afslag på asyl. Ville det ikke have været oplagt, at politikere, ngo'er eller andre med et mere neutralt indblik i forholdende også kom til orde?

'Drømmen om Danmark' er et portræt af en dreng og hans personlige oplevelse af sin situation. Filmen prøver ikke at oprulle hele den kontekst Wasi befinder sig i, men giver et indblik i, hvordan verden kan se ud, når man som Wasi får afslag på asyl. Set i sammenhæng med den generelle dækning af flygtningesituationen, hvor både politikere og ngo'er får rig lejlighed til at forklare både lovgivning og den overordnede situation, så giver 'Drømmen om Danmark' et unikt indblik i og viden om en helt specifik del af flygtningeproblematikken, som man ikke får andre steder.

Wasi beder Michael om hjælp

Michael Graversen har fulgt Wasi gennem flere år og er dermed også kommet til at kende Wasi rigtigt godt. Der er også steder i filmen, hvor Wasi beder Michael om hjælp. Hvor meget har Michael egentlig hjulpet Wasi undervejs?

Det er rigtigt, at der et par steder i filmen er situationer, hvor Wasi beder Michael om hjælp. Ofte arbejder dokumentarister ud fra, at de skal dokumentere situationen uden at påvirke den. Men det er også klart, at når man gennem flere år følger et andet menneske med et kamera, så opbygger man også et fortrolighedsforhold, der rækker ud over kameraet. Særligt når det er et ungt menneske, der samtidig er i en meget udsat situation. I tilfældet med 'Drømmen om Danmark' har Michael Graversen bestræbt sig på så vidt det overhovedet har været muligt IKKE at hjælpe eller på anden måde 'blande sig' i Wasis liv. Michael siger dog også, at han fra tid til anden, har sørget for, at Wasi kunne få et ordentligt måltid mad eller givet ham for eksempel hue og handsker - det som han mener, har været det anstændige at gøre i den pågældende situation uden dog at påvirke den samlede situation eller Wasis handlinger.

Anders Thomsen har været DRs redaktør på ’Drømmen om Danmark’. (© Type 1)

I filmen får vi at vide, at Wasi oprindeligt er flygtet fra Afghanistan, men vi får ikke noget at vide om, hvorfor. Vi får heller ikke nogen forklaring på, hvorfor han får afslag på asyl i Danmark, men efterfølgende kan få det i Italien. Er det ikke informationer som er relevante for seerne?

Jeg kan godt forstå, at man som seer sidder og bliver nysgerrig på både Wasis baggrund og de mere specifikke forhold omkring hans asylsag både i Danmark og Italien. Men det er et bevidst valg helt fra starten af arbejdet med filmen, at fokus i filmen er det, der sker efter Wasi får afslag på sin asylansøgning og de oplevelser han har som uledsaget flygtningebarn, der søger asyl i Europa. Det er netop den del af historie, man ikke har set behandlet på denne måde før. Selvom jeg godt forstår seernes nysgerrighed, så er baggrunden for såvel den oprindelige asylansøgning som det efterfølgende afslag mindre relevant i filmens optik. Når man laver en film, er der altid oplysninger, der skal vælges fra for ikke lave filmen unødigt lang eller kompliceret og for at holde fokus på den egentlige intention med filmen. Instruktøren har, som led i sin research, naturligvis haft indblik i Wasis sagsakter, så de oplysninger der måtte komme undervejs kunne verificeres.

Ikke grund til at tvivle

Har det ikke undret jer, at Wasi kan få asyl i Italien, når han nu fik afslag i Danmark? Kunne det ikke pege på, at Wasis troværdighed måske ikke er helt i top?

Hvorvidt det er mærkeligt, at der gives asyl i et land og ikke i et andet er et spørgsmål, som jeg tror, Udlændingestyrelsen er mere kvalificerede til at svare på end mig. I forhold til Wasis troværdighed, så har Michael Graversen fulgt ham gennem flere år, og har som sagt haft indblik i Wasis sagsakter for at kunne verificere fakta, og vi har derfor ikke grund til at tvivle på, at det vi ser i filmen er rigtigt.

Det fremgår flere steder i filmen, at Wasi i perioder har det psykisk meget dårligt, han har blandt andet problemer med hukommelsen. Har I overvejet om det overhovedet er forsvarligt at man eksponerer et ungt menneske, der tydeligt er meget skrøbeligt, på nationalt tv?

Det er rigtigt, at Wasi i perioder har haft det rigtigt svært, hvilket man også kan se i filmen. Det har Michael Graversen selvfølgelig også taget højde for i forbindelse med optagelserne. Der har været perioder, hvor Wasi har haft det så dårligt, at det ikke har været rimeligt at filme ham, og så har Michael simpelthen holdt en pause med at filme. Wasi har løbende været i kontakt med blandt andre en psykolog og hans tidligere kontaktperson Jimmy fra Asylcenteret i Jægerspris, der også er med i filmen. Så der har været fagpersoner, der hele tiden har vurderet ham og været med til at passe på ham, når han har haft det svært. De optagelser, der er med i filmen, hvor Wasi har det tydeligt dårligt, har han selv set, så han ved, at de er med i filmen. Det er nemlig også en del af ikke bare Wasis historie, men også mange andre flygtningebørns historie, hvordan de bliver påvirket psykisk af deres situation.