BILLEDER: Kulturministeren åbnede udstilling om børne-tv i Den Gamle By

Historien om børnefjernsyn er kommet på museum i Den Gamle By i Aarhus, hvor man kan bevæge sig gennem epokerne fra Ingrid og Lillebror til Ramasjang Mysteriet.

  • Bertel Haarder kan alle sangene fra ’Sørøver Sally’, som han har set med sine børn. (Foto: Mette Marie Heinfelt)
  • Børnefjernsyns historie er kommet på museum i Den Gamle By i Aarhus. (Foto: Mette Marie Heinfelt)
  • Lillebror er blevet motoriseret, så han kan spille på sit klaver uden en dukkefører. (Foto: Mette Marie Heinfelt)
  • Lottes hånd er helt rynket og slidt efter at have taget Georg i bad gennem et hav af udseendelser. (Foto: Mette Marie Heinfelt)
  • Bamses mor, Katrine Hauch-Fausbøll viser Bertel Haarder de nye optagelser, hun har været med til at lave af Bamse. (Foto: Mette Marie Heinfelt)
  • Snupsedyret kom med i ’Bamse og Kylling’ i 2007. (Foto: Mette Marie Heinfelt)
  • Bamserne står præcist som i udsendelserne med Bjørnene Bjørn. (Foto: Mette Marie Heinfelt)
  • Burgeren Elvis som Peter Mygind lagde stemme til. (Foto: Mette Marie Heinfelt)
  • På dette stykke papir bliver Andrea født. Det er nemlig det første manuskript, hvor hånddukken bliver nævnt. Kaj kom først til senere som et modstykke til den rapkæftede papegøje. (Foto: Mette Marie Heinfelt)
  • Bertel Haarder er også med på udstillingen i et satirisk avisudklip, hvor han vil have indvandrere til at se Bamse og Kylling. (Foto: Mette Marie Heinfelt)
  • Bertel Haarder sluttede udstillingen af i nutiden, hvor kanalerne Ramasjang og Ultra har givet børnene et hav af udseendelser at vælge imellem. (Foto: Mette Marie Heinfelt)
1 / 11

Ved sit klaver sidder Lillebror og spiller. Ingen ser de usynlige snore, som bliver styret af en maskine. På et gammelt TV spiller ’Like a Rainbow’ - titelmelodien til Super Carla. Trækker man i en snor siger Andrea ”Pænt goddag”, rejsegrammofonen venter på, man trykker ”Start” og rundt omkring på hylderne står bjørnene parat. Bevæger man sig længere ind møder man Bamse, der ”tihvertifald” ikke kan sove, hvis man kigger ned gennem et vindue i hans hus. Og når man ind til det nye Ramasjangland, kan man styre flytrafikken i kontrolrummet hos ’Ramajetterne’.

På turen er man nået gennem 60 års børnefjernsyn. I Den Gamle By i Aarhus er børnefjernsynets historie nemlig kommet på museum, og tirsdag den 3. maj blev udstillingen indviet af kulturminister Bertel Haarder.

”Børne-tv er en historie om succes. Det er et public service-flagskib på linje med DRs drama. Børne-tv har så stor betydning, at den fortjener at komme på museum, men ikke fordi det skal blive der. Den skal nemlig leve videre, og det er der nogle rigtig gode kræfter til at sørge for,” sagde Bertel Haarder i sin åbningstale.

Sørøver Sally

Udstillingen er opdelt i fem tidsfaser, som man bevæger sig igennem. Turen starter i 1950’erne, hvor der var fokus på opdragelse, og de voksne lærte børnene om vigtige emner som færdselsregler.

I det første rum møder man også 1960’er figurer som Cirkeline, der er projiceret ned på et skrivebord, hvor hun leger rundt i en film med Ingolf og Frederik, og i en montre står hånddukkerne fra Sørøver Sally.

”Jeg har set rigtig meget Sørøver Sally med mine børn og kan alle sangene udenad,” fortæller Bertel Haarder.

Det er netop den reaktion, man er rigtig glade for hos DR Salg, der står for udstillingen i samarbejde med Den Gamle By.

”Udstillingen er for alle. Vi håber, den kan skabe dialog mellem generationerne, fordi man hver især er ekspert på programmerne fra ens egen barndom,” siger Tine Meldgaard Jensen fra DR Salg.

Annas rynkede hånd og Georg i bad

Hun fortæller, at det er en unik udstilling, fordi man for første gang kan se alle de originale dukker og rekvisitter.

”Det skal gerne give en wauw-effekt, hvor man får lov at komme helt tæt på de figurer, man kender fra sin barndom og for eksempel se Lottes hånd, der er blevet helt rynket og slidt af at have taget Georg i bad gennem så mange afsnit,” siger hun.

Det handler også om den kontekst, udstillingen er sat op i forklarer Tine Meldgaard Jensen.

”Når vi udstiller i Den Gamle By, ville det være fesent bare at gå ned i DR Salg og hive en Kaj-figur frem. På det her sted kunne det ikke være kopier, vi måtte formidle historien med originalerne, ligesom man gør på et museum."

Hulubulu Lotte, hvor er du henne

Bertel Haarder kigger på Anna og Lotte-dukkerne og spøger, om det er dem med ”Hulubulu”.

”Nej, det var jo Lotte, der kunne blive usynlig,” forklarer Martin Brandt Djupdræt, der er overinspektør i Den Gamle By. Han er ved at vise Bertel Haarder rundt i udstillingen.

Men det er ikke kun de originale Anna og Lotte-dukker og Kaj og Andrea, man kan se, for udover de helt gamle dukker, er der også nyere rekvisitter.

”Vi har fået lov at låne ting fra programmer af utroligt mange søde DR-folk. Det var nemlig langt fra alt vi kunne finde i DRs kælder. Vi spurgte Sigurd Barrett, om vi måtte låne Bjørnen Bjørn, og pludselig havde han inviteret os op i sit sommerhus for at hente det blå dukketeater,” fortæller Tine Meldgaard Jensen.

Desuden har Bamses mor, Katrine Hauch-Fausbøll, skrevet nye, små scener med Bamse, som er blevet optaget, så man kan se dem, når man kigger ned gennem en rekonstruktion af Bamses tag.

Formidlet historie siden 50’erne

I Den Gamle By vil man gerne fortælle almindelige menneskers historie. Samtidig er man i gang med et projekt, hvor de vil fortælle den historie, vi husker. Børnefjernsynsudstillingen hænger derfor godt sammen med det projekt, hvor der blandt andet for nylig er blevet opført et 1970’er-kvarter, fortæller museumsdirektør Thomas Bloch Ravn.

”Børnefjernsyn har altid afspejlet det billede, vi har af børn og barndom. Man kan sige, at børnefjernsyn har formidlet historien siden 1950’erne. Børnefjernsyn er en institution, som alle har et forhold til.” siger han.

100 timers leg med Ramasjang

På Ramasjang har de et motto, der hedder ”En times tv skal være lig med 100 timers leg”. Og det er helt i tråd med ånden i udstillingen. Her vil man nemlig gerne vække børnenes nysgerrighed.

”Børnene må gerne klatre lidt rundt og prøve tingene. Vi har lavet en masse interaktivt, så børnene kan lege sig gennem udstillingen, mens de voksne læser om tidsånden og genkender de gamle dukker,” siger Tine Meldgaard Jensen fra DR Salg.

Bertel Haarder synes, det er alle tiders med udstillingen, som han mener binder generationer sammen.

”Der var ikke noget, der hed børnefjernsyn, da jeg var barn, men jeg har set det sammen med mine børn, og er især glad for DRs julekalendere som ’Jul på Slottet’ og ’Jul i Gammelby’,” siger han og fortsætter:

”Børne-tv er kulturarv, ligesom de opgivelser vi står i. Men børne-tv er ikke ligesom insekter, man spidder med nåle og sætter i ramme. Børne-tv skal blive ved med at være levende.”

I det sidste rum kan man se nogle af DRs nye figurer fra Ramasjang- og Ultra-universet som ’Det Kongelige Spektakel’, ’Morgenhår’ og ’Carsten og Gitte’.

”Nu har vi været gennem hele DR’s børnefjernsynshistorie,” siger Martin Brandt Djupdræt, der har vist rundt.

”Jeg glæder mig til turen tilbage,” griner Bertel Haarder.

Facebook
Twitter