Børnenes U-landskalender er begyndt at sælge bedre

Næsten 4,8 millioner kroner er nu på vej fra danske børn til skolebørn i Zambia. Det er overskuddet, efter at over 159.000 købte Børnenes Ulandskalender op til jul sidste år.

Danske børn og forældres køb af U-landskalenderen sidste år gav et overskud på 4,8 millioner kroner, som nu er på vej til Zambia. (Foto: Niels Busch © Type 1)

Der blev for alvor åbnet låger i Børnenes U-landskalender op til jul i Danmark sidste år. Ikke nok med at der var 48 låger, fordi der både var en kalender til de store og en til de små børn - men flere end de foregående år havde også købt en.

DR Salg har netop afleveret regnskabet for sidste års salg til Danida i Udenrigsministeriet, og af det fremgår det, at 2014 blev et godt u-landskalender-år.

159.452 investerede lommepengene i Børnenes U-landskalender i 2014. Det var over 35.000 flere end året forinden, og derfor er overskuddet på næsten 4,8 millioner kroner nu på vej til skolebørn i Zambia fra de danske børn, forældre og bedsteforældre, som købte den 52. udgave af U-landskalenderen.

Projektleder Thit Dyreberg fra DR Salg tror, der er flere forklaringer på, at salget af Børnenes U-landskalender steg sidste år.

”Noget af forklaringen er nok, at vi lavede to kalendere, så der både var én, der referede til ’Tidsrejsen’ på DR1, og én, der tog udgangspunkt i ’Jullerup Færgeby’ på Ramasjang. Derudover var ’Tidsrejsen’ på DR1 den mest sete julekalender i 11 år, og det kan også have betydet noget for folks lyst til at købe kalenderen. Vi ser tit, at salget er bedst i de år, hvor DR sender en nyproduceret kalender,” siger hun.

Fik flere forhandlere

Samtidig havde DR fået flere forhandlere til at sælge Børnenes U-landskalender sidste år – blandt andet en stor, landsdækkende legetøjskæde. Og også det battede på salgstallene.

”Det glæder mig, at folk fortsat vil være med til at bakke op om den gode sag, for det er ikke nogen hemmelighed, at der er hård kamp om kalenderkronerne. Der kommer stadigt flere slik- og skrabejulekalendere, men vores undersøgelse viser, at en del forældre holder fast i at købe kalenderen – simpelt hen fordi det var en tradition for dem som barn, og fordi de gerne vil støtte det gode formål,” forklarer Thit Dyreberg.

Danida lægger nu et beløb oveni, så der er små 8,9 millioner kroner af sted fra Danmark til organisationen Plans arbejde i Zambia med at skabe en bedre skole.

Næsten halvdelen af alle børn i det østlige Zambia, der er et af Afrikas fattigste områder, dropper ud af skolen før 7. klasse. Nogle har op til tre timers transport til og fra skole, andre steder er der over 100 i hver klasse, og samtidig er der mangel på lærere og bøger. Målet med Børnenes U-kalender i 2014 var at skabe en god skole for flere end 20.000 børn på 36 skoler i Zambia.

Årets penge går til Nepal

Siden DR og Danida sendte den første kalender på gaden i 1962 har danske børn og deres forældres køb af Børnenes U-landskalender betydet, at der er røget sammenlagt omkring 178 millioner kroner af sted til projekter for børn og unge i Afrika, Latinamerika og Asien. Det første år var overskuddet for øvrigt 110.000 kroner.

Børnenes U-landskalender for 2015 bliver præsenteret til oktober, og i år går pengene til organisationen Care og projekter for børn i Nepal, der for nylig blev ramt af et alvorligt jordskælv. Allerede nu ligger det fast, at der også i år kommer både en julekalender til de små og en til de større børn.