De ældre er vilde med smartphones og tablets

De seneste 18 måneder er der sket mere end en fordobling i antallet af 60-74-årige med egen smartphone. Samtidig har væsentligt flere ældre fået en tablet.

I dag har 42 procent af de 60-74-årige en tablet i husstanden, mens 44 procent har deres egen smartphone. (Foto: Mew © Type 1)

Man hører ofte om de unges ændrede medievaner i den nye medievirkelighed, mens snakken om de ældre tit handler om, at de har svært ved at finde ud af de nyeste teknologiske landvindinger.

Men selvom de unge tager føringen, når det kommer til brug af smartphones og tablets, er de ældre godt med. De senere år har flere og flere i alderen 60-74 år nemlig fået mod på at prøve kræfter med de bærbare enheder. Det viser tal fra rapporten ’Medieudviklingen 2014’, som er udarbejdet af DR Medieforskning.

I dag har 42 procent af de 60-74-årige en tablet i husstanden, mens 44 procent har deres egen smartphone. I begge tilfælde er det færre end i befolkningen som helhed, men stigningen i den ældre aldersgruppe er alligevel markant.

Især når det gælder tablets, har udviklingen været eksplosiv den seneste år. Sammenligner man med 2012 og 2013, var det dengang kun henholdsvis 10 og 23 procent af de ældre, som havde adgang til en tablet i husstanden. Også udviklingen i antallet af 60-74-årige med en smartphone er bemærkelsesværdig – her er der tale om mere end en fordobling på halvandet år.

De ældre har lyst og gåpåmod

En del af forklaringen skal findes i, at aldersgruppen i langt højere grad er begyndt at se fordelene og mulighederne ved de nye apparater. Samtidig har de tiden til at fordybe sig og lære enhederne at kende, selvom de måske ikke har samme flair for det som de unge.

”En klassisk talemåde siger, at man som ung har tid, lyst – men ingen penge. Senere i livet har man lyst, penge – men ingen tid. Når man bliver ældre, har man tid, penge – men ingen lyst. Det gælder ikke for mange i den ældre generation i dag. De ældre har tid, penge og lyst,” siger medieforsker Sofie Scheutz, som sammen med kollegaen Tina Skov Gretlund har kigget på de ældres medieforbrug.

Ifølge ’Medieudviklingen 2014’ er den stigende popularitet for tablets og smartphones også et resultat af, at de nye generationer af de bærbare enheder er langt mere brugervenlige end tidligere, og det er derfor for eksempel relativt nemt for de ældre at hente apps.

Mænd er funktionelle – kvinder vil underholdes

Men for at hente apps skal man af gode grunde være på internettet, og det er flertallet af de 60-74-årige efterhånden. 91 procent af de ældre bruger nettet af og til, og især de 60-64-årige bruger internettet ofte.

Mændene er tiere på internettet via en computer, mens der ikke er den store forskel på mænd og kvinder, hvis man ser på deres daglige netforbrug på tablets og smartphones. Til gengæld er det vidt forskellige apps, der appellerer til mænd og kvinder.

De 60-74-årige mænd er især glade for funktionelle apps som Google Maps, Gmail og DMI’s vejr-app, mens også apps fra nyhedssiderne er populære. Hos kvinderne er det derimod spil som ordlegen Wordfeud, der hitter. Kvinderne er samtidig mere aktive på de sociale medier, hvor Facebook er det dominerende medie.

Læs hele rapporten ’Medieudviklingen 2014’ på dr.dk/publikationer.

 

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk