”De multinationale musiktjenester vågner jo ikke op om morgenen og tænker: ”Hvordan styrker vi dansk musik?””

Tirsdag var over 300 repræsentanter samlet til topmøde i DR Koncerthuset for sammen at finde vejen til at styrke danskproduceret musik i en tid, hvor de store internationale streamingtjenester ellers vinder frem.

Radiochef Gustav Lützhøft i debat om dansk musiks vilkår med blandt andet Alex Ahrendtsen (DF) og kulturminister Mette Bock (LA). (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)

Til tonerne af Benny Andersens ’Barndommens Land’ indledte organisationen Spil Dansk tirsdag i DR Koncerthuset sin store konference med fokus på vilkårene for dansk musik. Konferencen blev holdt for sjette gang, og de over 300 deltagere talte kulturministeren, interesseorganisationer, musikere, kommuner og andre repræsentanter fra musikbranchen.

På dagsordenen var nogle af dansk musiklivs store aktuelle udfordringer. Blandt dem, hvordan danskproduceret musik kan styrkes i en tid, hvor mange vælger at hente musik og lade sig inspirere til nye musikalske oplevelser på tjenester som Spotify eller YouTube.

Kulturminister Mette Bock fremførte, at det er vigtigt at anerkende, at brugerne ændrer sig og at markedet spiller en rolle ”på godt og ondt”. Hun opfordrede sine politiske kollegaer til at fokusere på rammerne og holde sig fra detailregulering og branchen til at se på de muligheder, som de nye tjenester også rummer.

Kristina Holgersen fra Statens Kunstfond bakkede op om, at for eksempel YouTube åbner for nye distributionsmuligheder og forretningsmuligheder.

”Men det er et problem, hvis den distributionskanal og forretningsmodel ender som den eneste,” tilføjede hun.

DR sætter turbo på nye digitale tilbud

Fra DR deltog radiochef Gustav Lützhøft. Han foldede den generationskløft ud, der også viser sig, når det gælder kilderne til musikopdagelse, herunder ny musik.

”Rigtig mange danskere lytter stadig til radio og opdager ny danskproduceret musik dér. Men fokuserer man på de unge under 30 år, er det i stedet først og fremmest på streamingtjenester, det sker. Så her ligger der en stor udfordring. For hvordan sikrer vi vækstlaget i dansk musik i en digital fremtid? De multinationale musiktjenester vågner jo ikke op om morgenen og tænker: ”Hvordan styrker vi dansk musik?” Blandt andet derfor har vi i DR lavet en musikhandlingsplan, der både adresserer de traditionelle platforme som radio og tv, men også går ambitiøst til musikopgaven på nye digitale platforme såsom podcast,” forklarede han.

Fra deltagerne var der spørgsmål til, hvad lukningen af blandt andet P6 Beat og P8 Jazz, der er en del af spare- og udviklingsplanen for DR, kommer til at betyde. Her svarede Gustav Lützhøft:

”Lukningen af de tre kanaler er nødvendig for at imødekomme det sparekrav, der er blevet pålagt DR. Opgaven bliver herfra at skabe det bedst mulige radio- og musiktilbud ved dels at arbejde med de tilbageværende kanalers profil, så der bliver plads til noget af den musikalske mangfoldighed, der i dag er at finde på P6 Beat, P7 Mix og P8 Jazz, og dels at sætte yderligere turbo på udviklingen af podcasttilbud - målrettet et dedikeret musikpublikum. Vi har for eksempel for nylig lanceret podcastserien ’Den Nye Stil’ om dansk hiphop, og den har været et godt eksempel på, hvad podcastmediet kan i forhold til at formidle musik.”

Til tonerne af Benny Andersens ’Barndommens Land’ indledte Spil Dansk tirsdag stor konference i DR Koncerthuset om fremtiden for dansk musik. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)

Programmet ’Mennesker og Medier’ på P1 dykker fredag den 28. september klokken 9.05 mere ned i temaet om danskproduceret musik og radioens og streamingtjenernes rolle.

Facebook
Twitter