Den virale ’Pastor’ spiller alle roller i nyt DR-program

Joachim Fjelstrup spiller samtlige roller i DR-serien ’Mig Mig Mig’. Her mimer han til lydsiden fra kendte realityprogrammer.

Joachim Fjelstrup (tv., th., og også i midten) spiller alle roller i miniserien ’Mig mig mig’. I serien lip syncer han til blandt andet ’Dagens Mand’. (Foto: (DR))

- Her kommer en rigtig charmetrold. Dagens Mand, råber en meget gestikulerende vært, inden der klippes til et tomt scenegulv.

En karseklippet mand i hvidt joggingtøj og bar mave rejser sig langsomt ind i billedet til lyden af club-hittet ’Pong Dance’. Han hopper kaotisk rundt i takt til musikken, inden han med et seriøst blik i øjet præsenterer sig som Tim fra København.

Hele seancen er en del af programmet ’Mig mig mig’, som lige nu ligger på DRTV. I programserien genopfører skuespiller Joachim Fjelstrup scener fra forskellige realityprogrammer ved at lip-synce – altså mime til lyden fra de rigtige programmer. Og han spiller alle rollerne selv.

Råbende dommere og kvinden bag gardinet

De i alt tre afsnit af ’Mig mig mig’ er lavet på et afsnit af ’Dagens Mand’, en scene i ’Paradise Hotel’ og en audition til ’Danmark har talent’.

’Mig Mig Mig’ er på mange måder et specielt koncept. Der er ikke noget manuskript. Og lyden er taget fra andre programmer. Til gengæld sætter det store krav til kreativiteten. For holdet bag programmet ville ikke bare genspille originalerne. De ville give dem en kreativ krølle.

Derfor fandt de blandt andet på, at spændingslyden i ’Paradise Hotel’ egentlig bare kom fra en af deltagerne, der sad og spillede keyboard. I ’Danmark har talent’ råber Peter Frödin unaturligt højt. Og i ’Dagens Mand’ gemmer en af pigerne sig bag et badeforhæng.

- Joachims fantastisk krøllede hjerne bed mærke i, at ’Dagens Mand’-værten Mattias Hundebøll sagde ’Der står du’ til én af pigerne. Det blev så til, at hun stod bag et forhæng, siger redaktør på programmet Rikke Frøbert.

De i alt tre afsnit er altså fyldt med ekstra små detaljer, som redaktionen har fundet på efter at have lyttet til programmet uden at have set billedsiden.

En kvindestemme gik viralt Joachim Fjelstrup har tidligere lagt lignende videoer på Facebook og YouTube. Under navnet ’Pastor Joachim Fjelstrup’, som en gammel reference til skuespillerens kristne opvækst, lip-syncer han til alt fra youtuberen Fie Laursens videoer til ’Vild Med Dans’. Og videoerne bredte sig som en steppebrand.

- Jeg lavede den første, fordi mine venner og jeg havde joket med et eller andet klip. Og så blev jeg egentlig bare ved, fordi folk syntes, det var sjovt. De første par stykker fik ikke den store opmærksomhed udenfor min egen vennekreds, men så stak det af, da jeg lip-syncede en kvinde. Så kunne man tydeligere se, at det ikke var mig, der sagde al muligt, men at jeg leverede mimik til monologerne, siger Joachim Fjelstrup.

Peger ind i tiden Sideløbende med sine egne videoer samlede Joachim Fjelstrup materiale til at udvide sin idé. Og da han efter to år havde samlet nok sammen, tog han fat i producent hos DR Ung Andreas Gabrielsen.

- Joachim ville gerne folde sit koncept mere ud i længden og i indhold. Jeg var allerede stor fan af hans videoer og kunne også se, at de havde stor gennemslagskraft, siger Andreas Gabrielsen.

Derfor satte de to sig sammen med redaktør Rikke Frøbert og fandt en måde at finslibe konceptet.

- Vi fandt hurtigt en rød tråd i programmerne. Det er reality-tv med selviscenesættelse og bedømmelse i fokus. Det handlede om personer, som ville stille sig frem og lade sig bedømme. Og det er også en tendens i samfundet – især for DR3’s seere, siger Andreas Gabrielsen.

Det var samtidig vigtigt for holdet, at det ikke blev et moralsk prædikende program. De ville tale ind i tiden, men uden at gøre sig til dommere over, om tendens er god eller dårlig. Derfor er det i høj grad humoren, der er i centrum i programmet. Og Joachim Fjelstrup har også talt med flere af de personer, han portrætterer. De synes også, at det er sjovt.

Frygten for at miste magien

Én af udfordringerne ved at flytte videoerne fra det selfieoptagede format til et tv-studie i DR Byen var at bevare ”magien”, som Joachim Fjelstrup beskriver det. Charmen ved hele konceptet var nemlig, at det hidtil var én lang video, hvor han lib syncede uden kostumer og en stor produktion bag. Og der var ikke klippet i det. Men det lykkedes at bevare elementer af det, mener han.

- Rikkes idé om at samle hele scenen i ét lokale og én tid er en af grundene til, at det hele løfter sig. I stedet for, som i det virkelige ’Paradise Hotel’, at klippe til interviews, der er optaget efter selve seancen, hvor deltagerne kommenterer på situationen - eller på forhånd optagede præsentationsvideoer som Tims i ’Dagens Mand’ og Connies i ’Danmark Har Talent’ - lod vi dem fortælle det ”live” i stedet. På den måde fremhæver vi lyden af tv-sproget, fordi vi sætter det i en naturlig kontekst, og det bliver lige lidt ”off” på den helt rigtige måde, siger Joachim Fjelstrup, der i høj grad føler sig hjemme i rollen som… alle personer i serien.

- Det har været nemmere at arbejde med, fordi replikkerne og tonelejet er leveret. Og så kommer mimik og kropssprog sgu ret meget af sig selv. Jeg håber, at jeg en dag kan have samme lethed og frihed i mit almindelige skuespil.

En kontroversiel notesblok

Selvom det måske ser simpelt ud, ligger der meget arbejde bag hver eneste optagelse i programmerne. Afsnittene er korte, men det har alligevel taget dagevis at optage dem. For eksempel tog ’Dagens Mand’-afsnittet på 14 minutter hele otte dage at optage.

- Det er en enorm teknisk udfordring. Alle figurerne skulle stå ved siden af hinanden uden at overlappe. Samtidig skulle de have frihed til at bevæge sig, men ikke så meget at det så unaturligt ud. Og så skulle vi sørge for, at de kigger de rigtige steder hen på de rigtige tidspunkter, siger Rikke Frøbert.

Da Joachim Fjelstrup spiller alle roller, betyder det også, at det er svært at få rollerne til at være i fysisk kontakt. I ’Dagens Mand’-afsnittet skal Tim skrive et navn i en notesblok og aflevere den til værten. Dét klip måtte holdet tage om mange gange.

- Det var faktisk mig, der skulle stå som vært og modtage notesblokken. Vi stillede et nodestativ op mellem Joachim og mig, og så skulle han sørge for at pege notesblokken mod et helt specifikt sted på nodestativet, mens jeg skulle tage imod på den rigtige måde, siger Rikke Frøbert.

Det kræver ofte meget arbejde at få ting til at se nemt ud. Resultatet af alle anstrengelserne kan du se lige nu. Alle tre ’Mig Mig Mig’-afsnit ligger nemlig på DRTV.

Facebook
Twitter