Det digitale mediehav skvulper ind over Bornholm i disse dage

Folkemødet åbner torsdag med bl.a. debatter om digitaliseringens konsekvenser for danske medier og de internationale digitale mediegiganters rolle i det. Spørgsmål, som danskerne, ifølge en ny meningsmåling, er optaget af og som DR også sætter til debat.

Debatterne kommer blandt andet til at handle om digitaliseringens konsekvenser på Folkemødet de kommende dage. Her er en stribe unge i gang med at prøve virtual reality på sidste års DR-stand. Foto: Anders Beier

Torsdag begynder årets folkemøde i Allinge på Bornholm. Bladrer man gennem programmet og sætter ring med overstregspennen om årets mange mediedebatter, går især et ord igen: digitalisering.

På de forskellige scener og i de mange telte i Allinge, er konsekvenserne af den digitalisering af medierne, som udspiller sig i disse år, til debat.

  • Hvordan ser dannelse ud i en digital tid?

  • Hvad betyder digitaliseringen for fremtidens tv- og radiomarked?

  • Hvilken rolle spiller de store internationale digitale mediegiganter for de danske medier, dansk indhold og danske mediebrugere?

For blot at nævne tre af de spørgsmål, der rejses over de kommende dage på Bornholm af de mange foreninger og organisationer, som beskæftiger sig med medier i Danmark.

(Foto: DR Grafik)

Danskerne optaget af de store digitale mediegiganters rolle

DR deltager i en lang række af disse debatter over de kommende dage.

Desuden sætter DR selv særligt fokus på digital dannelse gennem projektet ultra:bit for danske skoleelever, som foldes ud på Folkemødet. Læs mere her

Og fredag arrangerer DR en større debat på havnen i Allinge med deltagelse af blandt andet kulturministeren om de internationale digitale mediegiganter og deres betydning for danske mediebrugere og fremtidens danske medievirkelighed.

I den forbindelse har DR fået lavet en meningsmåling. Den viser, at danskerne ser med skepsis på de internationale mediers indtog på det danske mediemarked.

Næsten to tredjedele mener, at de internationale giganter som Facebook og YouTube fylder for meget i det danske mediebillede, og generelt er tilliden til indholdet på sociale medier meget lavt hos et flertal af befolkningen. Mere end halvdelen af danskerne har således ikke tillid til det indhold, de ser eller læser på sociale medier.

”Befolkningens ændrede medievaner og udbredelsen af digitale tjenester, hvor indhold fra individer, interesseorganisationer, virksomheder og medier mødes, er en af de største og mest spændende muligheder i vores tid. Men det er også den største udfordring for os som medier. Folkemødet er et helt oplagt sted at tage debatten om blandt andet tilliden til medieindholdet, finansiering af journalistisk indhold og hele håndteringen af ”fake news”,” siger Anne-Marie Dohm, direktør for DR Danmark.

Læs mere om debatarrangementet og DR’s samlede program for folkemødet – herunder hvad der sendes på DR’s radio- og tv-kanaler – her

(Foto: DR Grafik)
Facebook
Twitter