’Doggystyle’ viser vejen for digitalt indhold

Lige nu ruller DR3 sin hidtil største digitale satsning ud. Det digitale indhold har været tænkt ind helt fra begyndelsen i forbindelse med den nye serie 'Doggystyle'.

Asta, som bliver spillet af Rosemarie Mosbæk. Asta drømmer om at blive elsket og beundret. Hun søger kærligheden i en mand med det rigtige image og jagter en karriere som skuespiller. På insta ser hendes liv perfekt ud, men lige nu mangler Asta et sted af bo. Det er bare ikke helt nemt at finde bolig i København, og slet ikke når man hverken tjener penge eller er studerende. Måske må Asta forlade det funklende København, men hun vil for alt i verden ikke hjem til sine forældre i provinsen. (Foto: Valdemar Cold Winge Leisner, DFF)

De dage, hvor en fiktionsserie stod alene som en serie i for eksempel 10 afsnit, er endegyldigt forbi. I hvert fald på DR3. Til 'Doggystyle', der havde premiere på kanalen forrige søndag, er der bygget et stort, digitalt univers op omkring serien.

Der er lavet en Spotify-playliste med seriens musik, der løbende bliver opdateret i takt med, at afsnittene bliver lanceret. Der er skabt en GIF-pakke med seriens hovedperson til Instagram, Snapchat og Facebook, og der er oprettet Snapchat-filtre med billeder af hovedpersonen og DR3’s logo.

Hovedpersonen Asta har en Instagram-profil, der kører selvstændigt uden for serien, og som opdateres løbende, mens serien er i gang. På Facebook har man valgt at lave karakterportrætter i stedet for sammenklip af scener.

”Vi har lavet et univers, der følger serien. Vi fortæller de samme historier som serien, men på forskellige platforme. Det underbygger det fiktive univers bedre, og samtidig giver det noget til brandet DR3, når vi dukker op på steder, folk ikke lige havde forventet” fortæller David Brorson Fich, der er producent hos DR Ung Digital.

Mødtes tidligt med instruktør og producent

Der er tale om den største digitale satsning på DR3 til dato. Og den er blevet mulig, fordi det digitale indhold er tænkt ind fra begyndelsen. Allerede før optagelserne til serien gik i gang, holdt David Brorson Fich og Julie Moltke, der er digital projektleder hos DR Ung Digital, møder med seriens instruktør og producent.

”Vi talte om, hvordan vi kunne lave et digitalt spor til serien, og vi gjorde det på et tidspunkt, hvor vi også kunne komme med forslag til manuskriptet. Var der for eksempel en karakter, der skulle have en YouTube-kanal, så kunne det få betydning for castingen af den karakter. Skulle hovedpersonen Asta have en Instagram-profil, og hvilke platforme gav det mening at være på i forhold til karaktererne?” fortæller Julie Moltke.

Hun havde det første møde tilbage i januar – 10 måneder før serien havde premiere på DR3 – og hun har også været med på optagelser to gange.

”Vi har læst med på manus og set de ændringer, der er lavet undervejs. Hvilke karakterer der er med, og hvilke der er blevet skrevet ud. Vi har fået et andet indblik i karakterernes udvikling, og hvilke tanker der ligger bag, og det samarbejde har været afgørende for, at vi har kunnet lave så stor en digital satsning,” siger Julie Moltke og fortsætter:

”Det har for eksempel været altafgørende for, at Asta kunne få en Instagram-profil. Vi har sideløbende med optagelserne til serien kunnet lave et Instagram-manus, som hendes profil er bygget op om. Der er taget masser af billeder til profilen. Det er instruktørassistent Marie Limkilde, der har taget størstedelen af billederne ofte i samarbejde med skuespiller Rosemarie Mosbæk, og det er vigtigt for mig, at Rosemarie har været med på idéen.”

Håber at have fundet en ny model

Ifølge David Brorson Fich er det nærmest uhørt, at det digitale hold har været med i projektet 10 måneder før, serien udkom.

”Det er vigtigt for os at være en del af holdet, for at vi kan lave et stort digitalt ryk. Det handler om at fucke med de mønstre, vi normalt har for, hvornår vi kommer ind i projekterne. Vi skal gøre traditionelle fiktions-tv-folk opmærksomme på, hvad vi kan digitalt, så den digitale pakke bliver tænkt ind fra begyndelsen i for eksempel de tunge dramaserier, julekalendere og lignende,” siger han.

Julie Moltke supplerer: ”Der har været en tillid mellem os og instruktøren og producenten til, at vi hver især laver vores del bedst muligt. De har villet det digitale ligeså meget som os, og det betyder bare rigtig meget.”

David Brorson Fich håber, at man med 'Doggystyle' har fundet en model for, hvordan man kan løfte interne fiktionsserier digitalt. Næste opgave bliver, hvordan man kan gøre det med eksterne produktioner. Samtidig understreger han, at hvert projekt skal gribes unikt an.

”Med 'Doggystyle' har vi skrottet 200 ideer undervejs, fordi de ikke gav mening for lige præcis den her serie,” smiler han.