DR åbner døren for ”TV på farten”

DR kigger for øjeblikket på muligheden for at give tv-distributørerne adgang til at tilbyde deres kunder ’TV på farten’ eller ’TV to go’.

Muligheden for at hente DRs programmer ned, så man kan se dem ”offline”, når man er på farten, er et af de områder, som DR vil se på i fremtiden. Billedet er fra DR Byens tag (Foto: Lars Munk Jensen © Type 1)

Du kender måske til udfordringen. Ferien med familien venter forude, men hvad så med de sidste to afsnit af den nye dramaserie fra DR, som du ikke har fået set? Eller børnenes favoritprogram fra Ramasjang, som måske ville kunne sikre bare nogenlunde ro på bagsædet i bilen de første par timer af turen sydpå?

Indtil nu har der ikke været noget at gøre. Men måske vil problemet snart være fortid. Muligheden for at hente DRs programmer ned, så man kan se dem ”off-line”, når man er på farten, er i al fald et af de områder, som DR vil se på i fremtiden. Det er meldingen fra Caroline Reiler, som er direktør i DRs afdeling for rådgivning, strategi og kommunikation.

”Vi kigger i øjeblikket på muligheden for at give tv-distributørerne adgang til at tilbyde deres kunder ”TV på farten” eller ”TV to go”, som det også kaldes. Det er noget vi hører distributørerne efterlyse og samtidig noget, som vi tror seerne ville tage godt imod,” siger Caroline Reiler, der dog ikke tør sætte en dato på, hvornår det vil være en realitet:

”Det er endnu for tidligt at sige noget helt konkret om tidshorisonten. Men det er noget, kabeldistributørerne har været interesserede i, som led i deres arbejde med at digitalisere tv-pakkerne. Og vi vil i hvert fald gøre vores for, at det er noget seerne vil kunne få gavn af, indenfor en overskuelig fremtid.”

Gammeldags kabeldistribution under digitalt pres

I Danmark har vi et aftalesystem, hvor det i første omgang er tv-stationen, for eksempel DR, som betaler for brug af rettigheder hos for eksempel instruktører, skuespillere og musikere med flere. Det sker i forbindelse med DRs egen udsendelse af programmer, hvori de forskellige rettighedshavere medvirker. DR har således en rettighedsbetaling til det kreative miljø på ikke mindre end 500 millioner kroner årligt.

Dernæst betaler også kabeldistributører såsom YouSee og Stofa et vederlag til rettighedshaverne for at videreudsende programmerne til deres egne kunder. Det har i mange år været en god forretning for kabeldistributørerne og samtidig sikret en bæredygtig økonomi i det hjemlige kreative produktionsmiljø.

Ifølge Caroline Reiler er det derfor også vigtigt, at aftalesystemet kan overleve i en digital medieverden:

”Vi har alle i branchen en klar interesse i at bringe det nuværende aftalesystem sikkert over i en digital verden – ellers kan vi ende med at stå i en situation som den pladebranchen tidligere befandt sig i. I DR er det vores forhåbning, at distributørerne vil omfavne de nye digitale muligheder – og at vi dermed kan fastholde en sund model for distribution, som er til gavn for ikke blot distributørerne, men også de kunstnere og det kreative miljø, som er helt afhængige af rettighedsbetalingerne. I sidste ende handler det om at sikre dansk indholdsproduktion i et lille sprogområde som det danske.”

DR og kabeldistributørerne får rig mulighed for at drøfte spørgsmålet om, hvordan man bedst muligt kan bringe kabeldistributionen over i en digital virkelighed. De mødes nemlig den 14. marts i Kulturministeriet til et såkaldt dialogmøde, hvor DR har tænkt sig at tage emnet om netop den nødvendige digitale omstilling op.

Facebook
Twitter