DR åbner værktøjskassen: Sådan når vi generationen af streamere

De unge ser mindre tv på et traditionelt fjernsyn. Til gengæld streamer de løs. På årets tv-festival i København deler DR erfaringer om, hvordan denne udfordring, som alle tv-stationer kloden rundt oplever, kan tackles.

DR’s planchef Peter Rosberg og DR’s tv-chef Emma Kronqvist delte ud af deres erfaringer om blandt andet streaming på Tv-festival, som holdes i disse dage. (Foto: Martin Bekker Bauer)

Tallene taler deres tydelige sprog. For fem år siden så de danske unge under 30 år omkring tre timers tv om dagen på et traditionelt fjernsyn. De fulgte trofast de udsendelser, som tv-selskaberne havde valgt at putte i sendeplanen på de forskellige kanaler.

Det tal er nu faldet til omkring en time.

Samtidig streamer fire ud af fem unge i dag serier og andet indhold ugentligt fra danske eller internationale streamingplatforme, såsom Netflix og DRTV. Her vælger de lige præcis de udsendelser, de vil, og ser dem, når de vil.

På årets Tv-festival i København, der samler folk fra hele den danske tv-branche og holdes i disse dage, er netop denne overgang fra, hvad man kalder flow-tv til on-demand eller streaming et af de helt store emner.

Tv-festivalen har som mål at dele erfaringer mellem de forskellige mediehuse, producenter og eksperter. Og i år går DR hele linen ud og åbner værktøjskassen helt op, når det gælder værktøjer og metoder til at nå målet om at ramme den nye generation af streamere.

Der skal tænkes nyt

”Vi inviterer jer helt ind i maskinrummet. For når der skal fokuseres mere på streaming, kræver det, at der tænkes nyt lige fra, hvordan udsendelserne laves, til hvordan vi kommer ud med dem til brugerne, og hvad vi i sidste ende lover dem, at de kan opleve hos os. Helt nye værktøjer hele vejen rundt”, sagde planchef fra DR Peter Rosberg foran en fyldt sal på festivalen.

I en streaming-tid skal det enkelte program kunne noget andet, end dengang det kun optrådte i en fast sendeplan på en tv-kanal. Det skal nemlig aktivt tilvælges og have en endnu højere værdi og relevans for brugeren. Særligt DR3-programmer har haft en stor succes med dette, når man ser på de yngre brugere, med serier som ’Prinsesserne fra Blokken’.

Samtidig skal det samlede streaming-tilbud have en klar profil og løfte til brugerne. Man skal vide, hvilke tilbud, der er på hylden, når man for eksempel klikker ind på DRTV, og hvornår ens programmer udkommer.

”Hvor langt størstedelen af streaming-tjenester satser på især amerikansk fiktion, lægger vi med DRTV et andet snit. Vi ønsker at arbejde mod et løfte til brugerne om, at på DRTV er der indhold, som forbinder dig med virkeligheden og hverdagen. Det betyder markant mere dansk indhold og flere genrer end fiktion såsom dokumentar og aktualitet”, forklarer Peter Rosberg og nævner en ny, fast dokumentar-mandag på DRTV som eksempel på noget, der adskiller DRTV fra de øvrige streamingtjenester.

Emma Kronqvist, der er tv-chef i DR, dykker længere ned i værktøjskassen og kommer med bud på, hvad der indtil nu har vist sig at virke bedst, når de unge streamere skal nås med public service-indhold:

”Det handler om at følge mennesker med noget på spil og om at stille skarpt på menneskelige relationer, som seerne kan relatere sig til. En stærk hovedperson, som for eksempel Petra i DR3’s udsendelser med hende i front. Og så skal der være mange afsnit, som kan ses i rad, og endelig skal seerne opleve, at de får unik adgang til noget, de ellers ikke ville opleve”.

Ingen magisk formel

Det er nogle af de elementer, der indtil nu har virket, forklarer tv-chefen og slå samtidig fast, at ingen enkelt magisk formel kan eller skal følges, når de unge streamere skal i folden.

Hun løfter desuden sløret for, hvordan DR fremover vil arbejde med såkaldte A+-, B- og C-tilbud til streamerne. Tilbud, der i fremtiden altid skal være at finde på DRTV.

Bag bogstaverne gemmer sig indhold, som især er egnet til streaming:

  • A+ er de store og stærke produktioner, som samler og appellerer til mange. Det kunne være udsendelser som ’Gift ved første blik’.

  • B-udsendelser er mere specialiserede tilbud, som taler til folk, der er særligt optaget af et emne. Det kunne være udsendelser som ’Smag på Danmark’, for folk, der er madinteresserede.

  • C-udsendelser-tilbud er udsendelser, der er målrettet de unge. Det kunne være ’Koden til kærlighed’.

Netop en sådan palet af tilbud skal være med til at knække koden, når DR som alle andre tv-stationer kloden rundt, skal fortsætte omstillingen af sit tv-tilbud til en streaming-tid.

”Det er naturligvis en risikofyldt omstilling. Men det ville være endnu mere risikofyldt intet at gøre. Vigtigst af alt kan vi ikke gøre det alene, men kun i samarbejde med resten af de mange aktører i tv-branchen”, siger Peter Rosberg.

Facebook
Twitter