DR deler ud af sine erfaringer med børnemedvirkende

DR har lagt sine retningslinjer for børnemedvirkende og tankerne bag ud på dr.dk, så alle kan drage nytte af dem og dele erfaringer.

Serien ’Baseboys’ på DR Ultra er et godt eksempel på et sted, hvor DR bruger børnemedvirkende – og for øvrigt også lige nu søger det. Foto: Mette Marie Bronbjerg. (© DR B&U)

Lige nu søger DR børn, der vil være med i sæson to af Ultra-serien ’Baseboys’ og andre, der vil være med i en dokumentarserie om børn, som står over for nogle af de samme dilemmaer eller har prøvet det samme som karaktererne i fiktionsserien ’Klassen’.

Nærmest siden fjernsynets start i 1951 har der været børn med i DR’s produktioner, og DR har længe haft fokus på børnemedvirkende, og hvordan DR håndterer dem.

”Vi har haft retningslinjer for for eksempel MGP, men det er første gang, vi sammenholder retningslinjerne på tværs af DR’s interne og eksterne produktioner. Og vi har valgt af offentliggøre dem på dr.dk, så alle kan se dem. På den måde kan både forældre og andre producenter se, hvordan vi passer på børnene før, under og efter en produktion,” forklarer Marie Junge Ernst fra DR Medier, der er projektleder og har arbejdet med retningslinjerne for området.

Børn, der arbejder i underholdningsbranchen, er ikke beskyttet af arbejdsmiljøloven på samme måde som andre børn, der arbejder, og i januar 2017 udgav Børnerådet rapporten ’Der skal være én, der kun passer på børnene’ om lige netop det.

Undersøgelsen, som var et studie af børn, der arbejder i underholdningsbranchen, viste, at børn ofte oplever urimelige arbejdsvilkår, samt at nogle børn slet ikke er beskyttet af lovgivningen. På baggrund af rapporten efterlyste Børnerådets formand en bedre beskyttelse og håndhævelse af loven.

Producentforeningen støtter op

I efteråret 2017 deltog DR i et stormøde, som beskæftigelsesministeren havde indkaldt til, om beskyttelse af børn i underholdningsbranchen, og som en opfølgning på stormødet nedsatte Arbejdstilsynet en arbejdsgruppe, der bestod af deltagerne på stormødet. Formålet var at samle op på de konkrete ideer, der kunne forbedre børns vilkår i underholdningsbranchen.

"Arbejdsgruppen mødtes for første gang i december sidste år, hvor DR fremlagde sine retningslinjer og tankerne bag. Vi har også drøftet de overordnede rammer med Producentforeningen, som også støtter op om initiativet,” forklarer Marie Junge Ernst.

På sitet om børnemedvirkende på dr.dk kan man blandt meget andet læse DR’s etik på området, hvad man bør tænke på, når der indgås aftaler, hvordan DR arbejder med børneattester, hvordan DR tager hensyn til børnenes skolegang i arbejdet, ligesom der er fokus på, hvordan barnet bliver eksponeret og gode råd til, hvordan de og forældrene håndterer sociale medier i forbindelse med deres medvirken. Der er også gode råd fra en psykolog om, hvordan det er at blive kendt, og hvad det kan betyde i en søskendeflok, hvis et af børnene pludselig ”er kendt fra TV”.

Udvikling går sindssygt hurtigt

”Vi håber, at hele branchen kan drage nytte af vores generelle retningslinjer og viden. Selve dialogen med branchen er vi meget interesserede i. Vi oplever, at udviklingen på medieplatformene går så sindssygt hurtigt, at vi bliver nødt til at arbejde sammen for at følge med. Der er en kæmpe styrke i, at både DR og branchen er opmærksom på disse platforme og kan sparre om det,” siger Morten Skov Hansen, der er kanalredaktør for DR Ramasjang og DR Ultra.

Retningslinjerne for produktioner med børnemedvirkende er udviklet på tværs af DR’s afdelinger.

Se hele DR’s site om børnemedvirkende på dr.dk her

Se hvad DR søger medvirkende til på www.dr.dk/medvirkende

Facebook
Twitter