DR får international designpris for ny DR-skrifttype

DR’s nye skrifttype modtog fredag en Red Dot Design Award. Skrifttypen, der endnu ikke er blevet implementeret, skal være med til at sikre optimal læsbarhed og fælles udtryk på tværs af DR’s platforme.

  • Sådan ser det ud, DR Publik-skrifttypen.
  • Sådan ser det ud, DR Publik-skrifttypen.
1 / 2

Fredag aften modtog DR Design en Red Dot Design Award i Berlin. Red Dot Design Award er en årligt tilbagevendende international designpris for produktdesign og kommunikationsdesign.

DR fik prisen i kategorien ’Brands & Communication Design/Typography/Typefaces’ for designet af DR’s nye skrifttype ’DR Publik’.

I fremtiden skal al tekst fra DR skrives med den nye skrifttype for at sikre optimal læsbarhed og et fælles udtryk på tværs af DR’s platforme. Skrifttypen er blevet til i et samarbejde mellem DR Design og designbureauet Overtone.

Glade og stolte

Anders Thulin, der er designchef i DR Design, glæder sig over prisen.

- Vi er godt gammeldags stolte. Det er fantastisk at modtage en Red Dot Design Award for noget, vi har lagt rigtig mange kræfter i. At få vores egen skrifttype med DR-dna er et mangeårigt ønske, der er gået i opfyldelse. En skrifttype er en af de allermest interessante og udfordrende opgaver for en designer, så når arbejdet lykkes bliver man naturligvis både stolt og glad, siger han.

Tidligere har DR benyttet sig af skrifttyper som eksempelvis ’Foundry Monoline’ og ’Gibson’, men i dag, hvor brugerne tilgår DR’s indhold på forskellige platforme via skærme i mange forskellige størrelser, har DR ment, at der er behov for en robust og særligt læsbar skrifttype, der samtidig understøtter sammenhængen i det visuelle udtryk.

’DR Publik’ vil blive implementeret løbende på DR’s kanaler og platforme hen over efteråret.