DR klar med anti-mobbekampagne

I den kommende tid vil DR i en række tv- og radioudsendelser og på nettet sætte fokus på mobning, og hvad der kan gøres ved den.

DR sætter i den kommende tid fokus på mobning, og hvad der kan gøres ved den i tv, radio og på nettet. (Foto: Foto: fra bånd)

I den kommende tid vil DR i en række tv- og radioudsendelser og på nettet sætte fokus på mobning, og hvad der kan gøres ved den.

Tidligere undersøgelser viser, at flere end 10 procent af de danske skolebørn er udsat for systematisk mobning. Omfanget af mobning er næsten dobbelt så stort som hos vore svenske naboer, og derfor vil DR og Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) gøre noget ved sagen.

I uge 42 indleder DR og DCUM anti-mobbekampagnen "Attention Mobning". Den skal medvirke til, at færre bliver mobbet, og at flere skoler får en aktiv anti-mobbestrategi. DR vil blandt andet beskæftige sig med mobningen, og hvad der kan gøres ved den, på DR1 og på DR2, ligesom DRs distrikter på radioens P4 og ’Junior’-programmerne på radio og tv også vil tage del i kampagnen.

Derudover kommer anti-mobbekampagnen til at omfatte et roadshow, hvor skolebestyrelser over hele landet er blevet inviteret til inspirationsmøder. Landets skoler har også mulighed for at tilmelde sig en ordning, hvor de forpligter sig til en række krav om anti-mobbestrategier, der kommer en bog med cd-rom og også andre tiltag, der alle handler om mobning, og hvad der kan gøres for at komme den til livs.

"Når DR Undervisning har mobning som sin højest prioriterede kampagnesatsning i år, er det, fordi omfanget af mobning er for højt - og også unødvendigt højt. Vi har alle oplevet at blive drillet, men her taler vi om systematisk mobning blandt børn, der bliver nedbrudt psykisk og fysisk. Det er en alvorlig problemstilling for det enkelte barn og for samfundet, og det er unødvendigt, at det er sådan. Det viser erfaringerne fra den virkelige verden," siger redaktør Niels Hagen Rasmussen fra DR Undervisning, der mener, at en antimobbekampagne er en oplagt public service-opgave for DR.

Der har manglet redskaber

Han har store forventninger til, at kampagnen også vil vare længere, end til det sidste tv- og radioprogram er sendt. For eksempel med materialet, der bliver lavet, skoleordningen og så videre.

"Når det står sløjt til nogle steder med mobbepolitikken, er det blandt andet, fordi der mangler redskaber til at arbejde med problemet. Der er ingen tal for, hvor mange, der har en strategi. Tv-programmerne i kampagnen bliver meget oplevelsesorienterede, hvor man følger klasser, der beslutter at gøre noget ved sagen. De skulle gerne være med til at motivere," siger kampagnekoordinator Anne Tjell.

Det første program, ’Attention Mobning’, bliver sendt på DR1 onsdag den 18. oktober klokken 20.00. Her kan seerne møde en 5. B., hvor klassens to stærke piger kæmper om magten, og hvor man så har prøvet at gøre noget ved det barske pigeunivers. Programmet er tilrettelagt af Trine Mølgaard.

I forbindelse med første udsendelser åbner DR et nyt netsted om mobning på www.dr.dk/mobning.

Facebook
Twitter