DR lærer skoleelever om kronprinser

Årets historiedyst for 3.-9. klasser om danmarkshistorien handler om kronprinser, og DR Skole har lavet et tema til den om alt fra Struensee og mad på Christian 4.’s tid til hverdags- og prinseliv før og nu.

Det er disse kronprinser, det handler om i DR Skoles nye materiale. (© Grafik: DR Skole)

Ikke mindst i maj måned var der massivt fokus på Kronprins Frederik, da han fyldte 50 år, men der har også været mange kronprinser før ham. Nogle af dem – og også Kronprins Frederik – sætter DR Skole spotlys på i et nyt tema, som netop er blevet lanceret på dr.dk/skole.

Temaet er oplagt til blandt andet historieundervisningen i 3.-9. klasse, og det kan samtidig været et godt sted at kende, hvis ens skole skal være med i ’Historiedysten’. Det er en konkurrence, som Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot inviterer alle skoleelever til hvert andet år, og hvor hundredvis af skoler over hele rigsfællesskabet deltager.

I år handler ’Historiedysten’ lige netop om kronprinser, og ligesom tidligere gange samarbejder DR Skole med slottet om at lave undervisningsmateriale til projektet. Målet for ’Historiedysten’ er at sætte fokus på danmarkshistorien på en anderledes, udfordrende og aktiverende måde.

DR Skoles nye materiale er beregnet til skoleelever i 3.-9. klasse, og det tager udgangspunkt i fire kronprinser – Christian 4., Frederik 6., Frederik 8. og Frederik 10., som bliver den nuværende Kronprins Frederiks nummer i kongerækken.

”Temaet handler om kronprinser, men fortæller også om den samtid, kronprinserne levede i. Hvad spiste man dengang? Havde alle børn ret og pligt til at gå i skole, som de har nu? Hvor stor forskel er der på et barns liv dengang og et barns liv anno 2018? Og hvordan så det politiske Danmark ud i forhold til i dag? Alt det og meget mere kommer vi omkring i temaet om kronprinser, der henvender sig til 3.-4., 5.-6. og 7.-9. klasse,” forklarer Birgitta Præstholm, der er teamleder i DR Skole og Undervisning.

Konge og adel

I DR Skoles kronprinsetema kan man altså fordybe sig i, hvad man spiste på Christian 4.’s tid, lære om konge, adel og almindelige mennesker og blive klogere på, hvordan levevilkårene var for høj som lav.

Undervisningsmaterialet fordyber sig blandt andet i kronprins Frederik den 6.s hårde barndomsliv, med hans sindssyge far, en fraværende mor og livlægen Struensee, som fik så megen magt. Eleverne møder også historiske nøglepersoner fra Frederik den 6.’s tid som enkedronning Juliane Marie og Ove Høegh-Guldberg.

Temaet fra DR Skole ser desuden nærmere på, hvordan det danske samfund har ændret sig fra for godt hundrede år siden, hvor kronprinsen også hed Frederik (den 8.), og til nu. Skolebørnene kan blandt andet spille ’Det lille kronprinsespil’, hvor man skal vurdere hvilke udsagn, der passer til hvilken af Frederik’erne. Der er også opgaveark om Danmark før og nu.

”Det er Frederiksborg Slot, der stiller opgaverne i konkurrencen, men vi håber, at kronprinsetemaet kan være med til at klæde børn og lærere på til ’Historiedysten’, hvor tilmeldingen stadig er åben,” siger Birgitta Præstholm.

’Historiedysten’ løber over tre runder for skolerne. Den starter med en online-quiz i uge 36, fortsætter med kreative opgaver i uge 37-39 og slutter med en stor finaledag for de heldige på Frederiksborg Slot den 11. oktober i år.

Da ’Historiedysten’ blev holdt sidst i 2016 og handlede om Danmark som kolonimagt, lavede DR Skole også undervisningsmateriale til konkurrencen, og det er også stadig at finde på dr.dk/skole – ligesom det nye kronprinse-tema.

Se temaet om kronprinser her

Se det forrige tema om Danmark som kolonimagt her

Facebook
Twitter