DR lancerer nyt radio-website

Podcast-lytningen er i vækst, og det skal være let at finde det indhold, man søger. DR har derfor netop lanceret et nyt radio-website, der skaber en tydelig sammenhæng på tværs af radio-website og -app.

Sådan ser det nye dr.dk/radio ud. Foto: Screendump

Noget er som det plejer, men meget er helt nyt, når man i dag går ind på DR’s radio-website under dr.dk.

Forsiden giver fortsat en let og genkendelig indgang til radiokanalerne, der stadig er den mest benyttede funktion på websitet. Det nye er blandt andet, at DR nu folder lister med anbefalinger til programmer og podcasts ud på forsiden.

Fremover opdateres forsiden dagligt med fokus på aktuelle programmer og podcasts samt lister, der taler til brugernes forskellige behov og interesser.

DR har dermed med det nye website skabt markant bedre forudsætning for at styrke formidlingen af de mange digitale radio-tilbud, der er i vækst.

- DR er allerede danskernes foretrukne podcastdestination, og med det nye site gør vi brugernes oplevelse endnu bedre. Jeg er meget glad for, at det er lykkedes at udvikle et nyt website, der på fornemste vis understøtter vores strategi om både at tilbyde velformaterede og relevante radiokanaler og samtidig tilbyde danskerne det bedste podcasttilbud, man kan finde herhjemme, siger radiochef Gustav Lützhøft.

Ny programguide på websitet

I en årrække har radioen haft samme online-programguide som på tv, selvom brugerbehovene er ret forskellige. På radio søger lytterne oftest information på en specifik kanal modsat tv, og derfor introduceres nu en kanalspecifik radioguide, og det er samtidig den side, brugerne præsenteres for, hvis de går direkte til de enkelte kanaler. Brugeroplevelsen har dermed fået et løft.

Forbedret søgning

Hovedparten af brugerne kommer ind på websitet med et specifikt formål, og det er udover at lytte live ofte at finde et specifikt program. Introduktionen af ’Følg serie’ vil gøre det nemmere at finde frem til det, man plejer at lytte til. Optimering af søgefunktionen er også centralt. Brugerne vil opleve, at seneste søgninger vises, når søgefeltet aktiveres, og brugerne vil få resultater baseret på både serietitler, episodetitler og programbeskrivelser, og resultaterne vises både som programserier og udsendelser/episoder.

Fælles login giver nye muligheder

Der er i dag et overlap på cirka 30 procent mellem brugerne af dr.dk/radio og DR’s radio-app. Det er relativt mange, der vil kunne få glæde af det nye fælles login og hermed en tværgående profil. Værdien er i første omgang brugen af favoritter, der går igen på tværs af devices, men vil blive udvidet med viderelytning på tværs af devices, og med udbredelsen af smartspeakere, åbner login på radio mulighed for at skabe en oplevelse, der er mere relevant og tilpasset den enkelte bruger i endnu højere grad.

Det er relativt mange, der vil kunne få glæde af det nye fælles login og hermed en tværgående profil. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)
Facebook
Twitter