DR mixer sit udenlandske indhold anderledes

DR er begyndt at sende flere nordiske og europæiske serier og mindre amerikansk på sine TV-kanaler. Tendensen vil fortsætte i de kommende år.

DR3 har lige haft premiere på den svenske serie ’Hashtag’ om gymnasiepigen Maryam, der starter en anonym Instagram-konto, hvor hun hænger sine jævnaldrende ud på groveste vis. Det får store konsekvenser, for de udstillede råber på hævn. (Foto: Øistein Grønvold)

Da DR2 i efteråret 2016 for første gang sendte en islandsk dramaserie, fik DRs planchef Peter Rosberg for alvor syn for sagen. Serien ’Fanget – en morder iblandt os’ blev én af de mest populære serier på kanalen længe.

Seerne tændte øjensynligt rigtig gerne for noget andet end amerikanske tv-produktioner, og sidenhen er det samme sket med en stribe tyske serier, som DR2 har sendt i bedste sendetid. Og heldigvis for det, tænker Peter Rosberg. For ændringerne er en del af en ny strategi fra DR Medier, der sammensætter og planlægger, hvad der bliver sendt på DRs kanaler.

”DR vil gerne være noget andet end de andre kanaler og udbydere og have mindre ren underholdning. Ændringerne i valget af TV-serier er vores første skridt mod at mixe indholdet på DRs tv-kanaler anderledes. Der skal være flere sprog, større diversitet, mere alsidigt stof og flere aktuelle serier og emner,” forklarer Peter Rosberg.

Som planchef har han en vigtig rolle med at sikre, at seerne får et varieret public service-tilbud på tværs af DRs kanaler.

”Det er ikke sådan, at DR slet ikke vil sende amerikansk, for vi skal selvfølgelig også vise, hvordan verden ser ud dér. Men kvaliteten af for eksempel TV-serier i Norden, resten af Europa, Asien og Sydamerika er løftet markant de senere år, samtidig med at folk har fået adgang til flere udenlandske streamingtjenester, hvor de allerede kan se mange amerikanske serier,” uddyber Peter Rosberg.

Den europæiske andel stiger

En status, som DR Medieforskning har lavet, viser da også, at andelen af europæiske fiktion i bedste sendetid fra klokken 20.00 til 22.30 på DR2 og DR K var henholdsvis 81 og 60 procent i 2016. Og kigger man udelukkende på premiere-timer, er den samlede andel af europæisk fiktion på tværs af DRs kanaler steget fra cirka en tredjedel i 2013 til cirka halvdelen (48 procent) i 2016.

Peter Rosberg understreger, at der bestemt ikke er noget i vejen med store dele af det amerikanske indhold. Der er rigtig meget af det på markedet, men en dansk TV-seer har måske nemmere ved at identificere sig med ungdomsproblemer i den norske successerie ’Skam’, med livet i en svensk landsby i en svensk serie eller med Tyskland, som de alligevel besøger eller kører på tværs af i ny og næ.

”’Skam’ har en anden nærhed på seernes hverdag, fordi den er norsk, og fordi den ligner deres dagligdag mere, end ’Beverly Hills’ gør. Vi vil helt klart kigge endnu mere end hidtil på, hvad de andre TV-stationer i Norden har at tilbyde,” siger Peter Rosberg, der kan fortælle, at ikke mindst DR3 kommer til at sende flere nordiske serier og generelt mere nordisk stof, blandt andet på dokumentarområdet.

Succesen for blandt andet den islandske og flere tyske serier onsdag aften på DR2, betyder også, at kanalen fortsætter med at have typisk europæisk fiktion den aften i foreløbigt 2017 og 2018. For øjeblikket sender DR2 for eksempel den svenske serie ’Springfloden – liget i sandet’, mens DR3 viser norske ’Skam’ og den svenske serie ’Hashtag’.

Giver særlig mening

Samtidig med den øgede fokus på nordisk og europæiske stof, har DR sat en lille aktion ind for at vise flere serier og programmer, når det giver en helt særlig mening, eller der er opmærksomhed om nogle bestemte lande i forvejen.

”Både Frankrig og Tyskland går til valg i 2017, og det benytter vi for eksempel til at vise et par af de store franske og tyske serier lige nu. Samtidig med at for eksempel Radioavisen, TV-Avisen og Deadline er fyldt med dækningen af valgene, kan serierne vise landene gennem en anden optik og på andre måder. Det giver rigtig god mening – ikke mindst i en situation, hvor der er meget opmærksomhed om landene i forvejen,” siger Peter Rosberg.

Peter Rosberg er planchef i DR Medier. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © Type 1)

I forbindelse med det tyske valg senere på året viser DR én af de hidtil dyreste tv-serier i Europa – nemlig ’Babylon Berlin’, der handler de gyldne 1920’erne – mellemkrigstiden – i Tyskland. Og i forbindelse det franske valg i april og maj viser DR2 den franske serie ’Blackspot’.

”Vi havde gode erfaringer med for eksempel at vise serien om O. J. Simpson op til det amerikanske præsidentvalg, og selv om vi i alle tilfælde taler om fiktion, kan serierne bare vise, hvordan verden ser ud andre steder – samtidig med, at der også er fokus på det i øvrigt,” forklarer Peter Rosberg, der håber, at DR hvert år kan være med til at vise nogle af de måske 15-20 bedste serier fra Europa lige nu.

Skal man se på, hvad DR så har skrottet ved at prioritere på den nye måde, er det for eksempel en serie som den amerikanske ’Walking Dead’.

”’Walking Dead’ er distinkt og passer på sin vis godt ind i sendefladen. Men her gør en anden ting sig gældende. Seervanerne ændrer sig, og med ’Walking Dead’ for eksempel kan vi kun have et afsnit liggende på DR TV på dr.dk ad gangen. Det er det, vi kan i forhold til de begrænsninger, vi er underlagt på DR TV. Det passer ikke rigtig ind i den måde, som ikke mindst unge i stigende grad ser serier på, og det har vi selvfølgelig også i tankerne, når vi skal vælge programmer ud i denne kommende tid,” siger Peter Rosberg.

I første omgang er DR begyndt at kigge på sit mix af TV-serier, og senere kommer turen til DRs filmprofil.

”Vi sender allerede mange europæiske film og film fra andre lande end USA – ikke mindst på DR K, som er født sådan. Men vi overvejer også at lave en lignede øvelse som den med TV-serierne, og det kunne meget vel være næste skridt,” siger Peter Rosberg.