DR når endnu flere unge med nyheder

Unge mellem 15 og 29 år benytter sig stadig mere af DR’s nyhedstilbud, viser en Megafon-undersøgelse.

DR’s nyhedsdirektør Sandy French glæder sig over udviklingen i unges nyhedsforbrug. (Foto: Lars E. Andreasen)

DR oplever en fremgang i andelen af unge mellem 15 og 29 år, som hver uge benytter sig af DR’s nyhedstilbud. Det fremgår af en undersøgelse, Megafon har gennemført for DR Medieforskning. Fra 2017 til 2018 er andelen gået fra 84,3 til 88,5 procent.

DRs nyhedsdirektør Sandy French glæder sig over udviklingen:

”At nå de unge med troværdige og uafhængige nyheder er en af vores fornemste opgaver overhovedet. Derfor er jeg også virkelig glad for at se en ret markant fremgang. Den skyldes en stor indsats på tværs af hele DR, og det er dejligt at se, at vi ved fælles hjælp kan skabe resultater,” siger hun.

Størst fremgang for nyhedsapp

De unge tilgår DR’s nyheder via en række forskellige indgange. De 88,5 procent ugentligt dækker således over en positiv udvikling på en stribe områder. Kun de unges brug af DR’s tekst-tv er dalende. Størst fremgang er der for DR’s nyheds-app, som 52,9 procent af de unge benytter sig af hver uge – mod 44,7 procent for et år siden.

”De unge har uanede mængder af tilbud, og det er en hård og vedvarende indsats, hvis man vil nå dem. Og det vil vi. Den positive udvikling er skabt ved at sætte alle sejl til for at tænke nyt. Nyheder via Messenger eller en Snapchat-vært er nogle af eksemplerne, og vi kommer til fortsat at udvikle os. Det kræver mod – både til at forsøge nye initiativer og til at stoppe noget, der ikke fungerer. Jeg tør godt garantere, at vi kommer til at lave skæverter, men det tager vi med. Det helt afgørende er, at vi tør kaste os ud i det,” siger Sandy French.

DR vil i den kommende tid lancere andre bud på, hvordan man når de unge med nyheder. Blandt andet har en daglig nyhedspodcast målrettet unge netop set dagens lys.

Fakta

2018 - i parentes 2017-tal

  • Nyheder total: 88,5 (84,3)

  • TV-Avisen : 48 (45,8)

  • DR2 Nyheder : 23 (20,6)

  • Tekst-TV: 6 (9,6)

  • P3 Nyheder eller Radioavisen: 55,6 (54,4)

  • Dr.dk: 47,3 (40,4)

  • App: 52,9 (44,7)

  • Messenger: 6,8 (6,8)

Procentandel af 15-29-årige, der angiver at have benyttet ovennævnte tilbud inden for en uge.

Kilde: Megafon for DR Medieforskning 2017 og 2018.

FacebookTwitter