DR Nyheders ”chatbot” har indtaget Facebook

Flere tusinde Facebook-brugere har tilmeldt sig det daglige nyhedsoverblik fra DR i deres Messenger-app.

Morten Bjerregaard er redaktør for DR Nyheders ”chatbot” på Messenger-app’en (Foto: Nicolai Dupont)

Nogle får deres nyheder fra dr.dk. Andre får dem fra TV-Avisen. Og så er der 10.000 danskere, der får dem gennem chatten på Facebook.

Siden december 2016 har DR Nyheder nemlig serveret nyheder gennem Messenger-app’en på Facebook til dem, der har været interesserede. Og det er der mange, der har. Flere end 10.000 brugere får en besked i indbakken hver aften med dagens vigtigste nyheder. Og det er mange, når man tænker på, at projektet ikke er blevet omtalt i stor stil i offentligheden, fortæller redaktør Morten Bjerregaard fra DR Nyheder.

”10.000 er mange brugere gennem mund til mund. Vi har ikke markedsført Messenger-nyhederne ret meget endnu, så den del er jeg meget tilfreds med,” siger Morten Bjerregaard, der dog håber, at en kommende markedsføring vil give mange nye brugere.

Når brugerne tilmelder sig, vælger de til og fra i ni forskellige nyhedskategorier, så de får de nyheder, de interesserer sig for.

Hellere forklare end at gengive

Missionen om især at ramme unge er også lykkedes for Messenger-redaktionen. 70 procent af brugerne er nemlig unde 30 år. Og det skyldes i høj grad det sprog, den såkaldte ”chatbot” bruger.

Der lægges nemlig ikke skjul på, at det er unge, man gerne vil have fat i. Både emojier, giffer og videoer bliver brugt i det daglige overblik, ligesom man helst undgår for akademiske ord. Det handler nemlig om at forklare nyhederne – ikke bare at gengive dem.

”Vi ville aldrig bare bringe en ny skattelovgivning uden at fortælle, så alle kan forstå det, hvad den nye lov helt konkret handler om,” siger Morten Bjerregaard.

Én af historierne handler blandt andet om, at saudi-arabiske kvinder nu kan få kørekort, hvad de ikke har kunnet tidligere.

Testet på unge

Når man fokuserer på at skrive ungt og forståeligt, opstår der en risiko for, at brugerne oplever det som at blive talt ned til. Derfor har det været vigtigt at få styr på tonen fra start, siger Morten Bjerregaard.

”Vi testede Messenger-nyhederne på en gymnasieklasse i Ringkøbing. På den måde fandt vi ud af, hvilke historier, der kan tåle en gif, hvilke emojier vi skal bruge og så videre.”

Om lidt starter den første markedsføringsrunde af Messenger-nyhederne. Og målet er, at den fem mand store redaktion snart kan sende dagens nyhedsfix ud til minimum 20.000 brugere.

Sådan tilmelder du dig messenger-nyheder: *Find DR Nyheder ved at søge i Messenger. * Tryk på ”Send besked” * Skriv ”Tilmeld” * Vælg hvilke kategorier, du vil abonnere på

* Du vil nu modtage et nyhedsoverblik alle hverdage mellem 18.00 og 20.00.

Facebook
Twitter