DR prøver at få udlandet til at lave ’Kunstquiz’ og ’Nak og Æd’

DR Salg har flere af sine programformater, men også masser af dramaserier og dokumentarer med, når man i den kommende uge deltager i MIPTV-salgsmessen i Cannes.

Måske kommer der fremover ’Kunstquiz’ i udlandet også. DR prøver i hvert fald at afsætte programformatet. Her er vært Adrian Hughes på kunstmuseet Aros i Aarhus. (Foto: Framegrab)

I forvejen findes der udenlandske udgaver af Jan Gintberg og Christian Degn, som laver ’Gintberg på kanten’ eller ’Hammerslag’ i lokale versioner efter DRs opskrift. Og måske kommer der nu også snart udenlandske versioner af Adrian Hughes, Phillip Faber eller værtsparret Nikolaj Kirk og Jørgen Skouboe på TV-stationer verden over. I hvert fald prøver DR Salg i den kommende tid at få afsat velkendte programformater, som for eksempel ’Kunstquiz’, ’Den Klassiske Musikquiz’ og ’Nak og Æd’, til udlandet.

Når tv-købmænd fra hele verden i den kommende uge mødes til salgsmessen MIPTV 2018 i den franske by Cannes, vil DR Salg for eksempel forsøge at sælge dem opskriften på, hvordan netop disse programmer bliver lavet.

Over hele verden er TV-stationer hele tiden på udkig efter den gode idé. Nogle ideer får man selv, men andre gange forsøger man at skyde genvej, hvis et program har haft stor succes et andet sted

Helene Aurø, DR Salg

Også ’Peitersen & Feldthaus sætter pris på…’ fra DR2, ’Aldrig for sent’-programmerne fra DR1 samt ’Bidt, brændt og stukket’ fra DR Ultra, hvor Sebastian Klein testede myter om den vilde, danske natur, er blandt de programformater, som DR Salg håber, at andre kunne have lyst til at sende i en lokal udgave.

”Over hele verden er TV-stationer hele tiden på udkig efter den gode idé. Nogle ideer får man selv, men andre gange forsøger man at skyde genvej, hvis et program har haft stor succes et andet sted, og hvis man føler, at emnet er noget, som ens egne seere også kunne være interesserede i,” forklarer salgs- og marketingschef Helene Aurø fra DR Salg.

Dramaer og dokumentarer er med

Nærmest traditionen tro får dramaserier og dokumentarer også en fremtrædende plads i salgstasken, som DR Salgs medarbejdere tager med.

”Efter at dramaserien ’Liberty’ havde verdenspremiere på filmfestivalen i Berlin, er det første gang, at vi nu har den færdige serie med til MIPTV. Både Portugal, Spanien, Frankrig, Storbritannien og Benelux-landene har vist interesse for den, og jeg håber, vi kan få lukket aftaler i Cannes,” siger Helene Aurø.

Hun fortæller, at det for eksempel også vil være muligt for de udenlandske tv-købmænd at sikre sig den kommende ’Bedrag 3’-serie på forhånd, ligesom man eksempelvis har muligheden for at sikre sig en genindspilning – et såkaldt remake – af ’Herrens Veje’, som fortsætter på DR1 til efteråret.

”Vi har allerede fået flere henvendelser om remakes, og lige nu er vi ved at kigge nærmere på tilbuddene,” siger Helene Aurø.

Har islandsk på hylderne

Siden 2016 har DR Salg ligeledes haft islandske programmer på hylderne, da RUV, der er Islands svar på DR, har ønsket at være repræsenteret i udlandet via DR Salg.

”De har flere dramaserier på vej, for eksempel ’The Valhalla Murders’, ’Black Port’ og ’Manners’, og faktisk sælger de ret godt. ’The Valhalla Murders’, som handler om en seriemorder, der er løs på Island, har allerede forhåndssolgt til 12 lande,” understreger Helene Aurø fra DR Salg, der også har de norske serier ’Heimebane’ og ’Lykkeland’ med til Cannes på DRs stand.

På dokumentarfronten er forventningerne fortsat store til den dansk-syriske Oscar-nominerede dokumentar ’De sidste mænd i Aleppo’, som er solgt i over 55 lande og senest er blevet afsat til New Zealand.

”Tallet stiger støt, og vi har stadig store forventninger til det internationale salg,” siger Helene Aurø, der fortæller, at DR Salg også har andre dokumentarer med sig om Syrien-konflikten, kvinder og pigers rettigheder og radikale højrebevægelser, ligesom man håber, at DR-dokumentaren ’The FIFA Family – A Love Story’ vil kunne gøre sig godt mange steder før sommerens fodbold-VM i Rusland.

”Dokumentarerne afspejler samfundet, vi lever i og fortæller historier, der ellers kan være svære at fortælle. Jeg oplever, at mange synes, de er vigtige, og at de gør en stor forskel ved at sætte gang i debatten, når de bliver vist. Det vil vi naturligvis også gerne være med til,” forklarer Helene Aurø.

Ifølge MIPTV’s hjemmeside forventes 10.500 sælgere og indkøbere fra hele verden at deltage i MIPTV, som har været holdt i Frankrig siden 1963.