DR-programmer får særlig opmærksomhed i Cannes

Kufferten er fyldt med fiktion, dokumentar og programformater, udlandet kan købe, når DR Salg tager til den store MIPTV-messe i Cannes i næste uge.

Programmet 'Dræb din livret', som DR3 sendte med Bubber som vært, får særlig opmærksomhed i Cannes. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © Type 1)

Når verdens tv-købmænd mødes til MIPTV-messe i Cannes i Frankrig i den kommende uge, vil DR Salg for eksempel prøve at få afsat formater som ’Fuckr med din hjerne’ og ’Ond Ondere Ondest’, der har været sendt på DR3.

Derudover kommer der også særlig opmærksomhed på programserierne ’Dræb din livret’ fra DR3 og ’Dommer for en dag’ fra DR2, som en jury fra MIP har udvalgt som særligt gode formater og til at blive vist på MIPTV.

Mange af de danske programserier på DR3 er udsendelser, som DR selv har fået ideen til, og DR Salg prøver nu at få andre landes tv-stationer til at lave dem i udenlandske udgaver.

”DR3 har en stribe programformater med kant, ligesom de også rammer målgruppen 15-39 år, som tv-stationer i hele verden har svært ved at få fat i. Så jeg håber, de vil blive taget godt imod,” siger Helene Aurø, der er souschef i DR Salg.

Særligt nordisk fokus

På formatfronten slår DR Salg ligeledes på tromme for Jan Gintbergs programserie ’Gintberg på kanten’ fra DR1, som DR allerede har solgt til Canada, Norge og tv-kanalen i spanske Catalonien, hvor der nu bliver lavet lokale udgaver.

DR Salg må forventes at få øget opmærksomhed på sine programmer og formater denne gang, da MIPTV har et særligt ’Focus on the Nordics’. Det betyder blandt andet, at der bliver holdt særlige seminarer, visninger og arrangementer i den franske middelhavsby med fokus på, hvad Nordens tv-udbydere og produktionsselskaber kan byde på, og hvordan de laver programmerne.

”MIPTV er underholdningsindustriens epicenter, og på denne MIPTV-messe samarbejder vi med vores nordiske venner og viser verden et ”Nordic Noir United”. Jeg er meget tilfreds med DR Salgs centrale position og det stærke hold, der rejser til Cannes om nogle dage,” siger Anders Kjærsgaard, der er chef for DR Salg.

Souschefen for DR Salg, Helene Aurø, tror, det kan give rigtig meget, at der denne gang bliver lavet et fællesnordisk fremstød.

”Hver især er vi måske ikke så store, men når vi står sammen, har vi meget at byde på, og interessen for de nordiske programmer er generelt stor i disse år,” siger hun.

Dramaserier i fokus

Ved et af arrangementerne i Cannes skal DRs dramachef Piv Bernth blandt andet berette om DRs dramaserie-produktion.

”Om mandagen laver vi en særlig branchevisning af DRs kommende dramaserie med den engelske titel ’Follow The Money’, og i det hele taget vil vi igen gøre et særligt nummer ud af de danske dramaserier, da der er stor interesse for dem. Det er for eksempel nyt, at vi har ’Arvingerne II’ med, ligesom vi håber at få lavet nogle gensalg af ’Borgen,” siger Helene Aurø.

Også serier som ’Bankerot’ og ’Tidsrejsen’ og flere dramaserier fra eksterne producenter tager DR Salg med til Cannes, hvor ældre serier som ’Ørnen’, ’Rejseholdet’, ’Krøniken’ og   ’Album’ også er at finde i DRs katalog. Og i det hele taget kan man købe meget fra DRs righoldige arkiv, hvis man har lyst.

'Indiens Døtre' er med

”Jeg har også store forventninger til salget af dokumentarer i Cannes. Det er DR Salg, der står for det internationale salg af den debatskabende dokumentar ’Indiens Døtre’, som DR1 viste forleden. De første dage efter visningen solgte vi den til tre tv-stationer om dagen, og jeg har store forventninger til den – også i Cannes,” siger Helene Aurø.

Også andre dokumentarer som for eksempel ’Snowdens store flugt’ og ’Østarbejdernes Bagmænd’, og de helt nye: ’Democrats’ og ’Pervert Park’, som handler om henholdsvis Zimbabwe og præsident Mugabe og en park for sexdømte i USA, er med til det sydfranske.

MIPTV – med underfestivalerne Mipformats og Mipdoc - bliver holdt fra den 11.-16. april, og 11.000 deltagere fra over 100 lande ventes at dukke op.