DR Radio vil være endnu mere aktuel

DR vil skrue op for aktualiteten, sende mere direkte radio på P1, forny P4 og samle lyttetilbuddene til børn i netuniverser.

DR Radio vil skrue op for aktualiteten, sende mere direkte radio på P1, og forny P4 som både regional og landsdækkende radio. (Foto: Agnete Schlichtkrull © Type 1)

Radioen står stærkt i danskernes dagligdag, men radiolytningen er lige så stille faldet de seneste år. Det er en udfordring, som DR med stor entusiasme tager op i de kommende år, siger DRs generaldirektør Maria Rørbye Rønn, der mandag over for DRs medarbejdere præsenterede en plan for udvikling af især P1, P4 og DRs radiotilbud on demand.

Fakta

  • Flere end fire ud af fem danskere benytter DR Radio hver uge.

  • I de hjem, hvor der er børn i husstanden, udgør Ramasjang/Ultra Radio blot 0,3 procent af radiolytningen.

  • Radio MAMA står for 0,8 procent af de 12-25-åriges radiolytning. Til sammenligning står P3 for 30,5 procent af lytningen i denne målgruppe.

  • Knap halvdelen af de 3-6-årige har anvendt Ramasjang-app'en til tablet.

"DR Radio har en stor plads i både befolkningens hjerte og deres dagligdag. Derfor vil vi være på forkant og gøre kanalerne endnu mere relevante, så radioen også på sigt kan bevare sin store betydning. Vi tror på, at DRs radiotilbud kan blive endnu bedre," siger Maria Rørbye Rønn.

Planerne udspringer af DRs strategi om 'Et Skarpere DR' og lægger sporene for især P1's og P4's udvikling i de kommende år. Lytterne kan forvente de første større ændringer på kanalerne i løbet af efteråret.

Maria Rørbye Rønn forklarer:

"Det er vores ambition, at P1 og P4 skal stå endnu skarpere som helstøbte kanaler, som lytterne kan genkende hele dagen. Derudover skal kanalerne i højere grad gribe og perspektivere dagens begivenheder, når de sker. Det betyder blandt andet mere direkte radio på P1, og på P4 vil vi udvikle den regionale journalistik og styrke formidlingen og dialogen med lytterne. Målet er, at vi samlet set leverer mangfoldig, relevant og velformidlet public service-radio til hele befolkningen," udtaler Maria Rørbye Rønn.

Mere levende radio på P1

Ændringerne får betydning for både programmer, formidling og form.

"P1 er en unik kanal, der leverer viden, aktualitet og perspektiv på et højt kvalitetsniveau. Det rører vi ikke ved. Men vi tror på, at der er flere videbegærlige P1-lyttere derude. Dem vil vi invitere inden for ved at udvikle formidlingen og sikre, at P1 sender mere live, så kanalen bliver bedre til også at give perspektiv på dagens aktuelle begivenheder," siger DRs mediedirektør Gitte Rabøl. 

P4's særkende er kombinationen af det regionale og det nationale, som giver lytterne dagens væsentlige historier, nyheder, perspektiv, underholdning og et bredt udvalg af musik. Både i DRs distrikter og i de nationale programmer skruer P4 op for fornyelsen.

"P4 står stærkt i lytternes dagligdag, og som Danmarks største radiokanal med over 2,5 millioner lyttere om ugen skal P4 spejle det moderne Danmark. Det kræver både, at vi udvikler kanalens stemme og formidling, og at vi bliver endnu bedre til at dække det, som optager danskerne, hvor de bor. Samtidig vil vi gerne skrue endnu mere op for dialogen med lytterne," siger Gitte Rabøl. 

Digitale musikfællesskaber

Hvor DRs brede kanaler, P1, P3 og P4, samler lytterne om fælles begivenheder, viden, aktualitet og underholdning, er DRs øvrige radiokanaler fællesskaber, hvor udgangspunktet er musikken. Det drejer sig om P2 for den klassiske musik, P5 med godt selskab og populærmusik fra de seneste 50 år, P6 Beat, der formidler rytmisk musik på kanten af mainstream, P7 Mix med pop, r'n'b og soul samt P8 Jazz.

I planerne ligger også en opgradering af DRs 'on demand'-radio. Senest til påske kan lytterne tage en forbedret radio-app i brug, som gør det lettere at tilgå DR Radio både live og on demand. 

Samlet indsats på nettet

Derudover lægger DR op til at styrke DRs digitale Ramasjang- og Ultra-universer med lærerige tilbud til henholdsvis de små og de store børn.

DR ønsker at samle radioindholdet til børn på de platforme, som børnene bruger til at lytte: I DRs to populære net-universer, Ramasjang til de mindre og Ultra til de store. Knap halvdelen af de 3-6-årige har anvendt Ramasjang-app’en til tablet. (© Type 1)

"I DR ønsker vi at samle radioindholdet til børn på de platforme, som børnene bruger til at lytte: I DRs to populære net-universer, Ramasjang til de mindre og Ultra til de store. Vi vil fortsætte vores stolte børneradiotraditioner ved at udvikle nye, stærke lyttetilbud, som både er lærerige og underholdende," siger mediedirektør Gitte Rabøl.

For at kunne flytte indsatsen til børn over i net-universer har DR anmodet kulturministeren om godkendelse til at lukke radiokanalen Ramasjang/Ultra med virkning fra den 1. januar 2015. Det samme gælder DR Mama til de unge, som ikke tilføjer nok til det, de unge får gennem P3.

Udvikling af programmer og kanaler skydes i gang

DRs redaktioner vil i løbet af foråret arbejde med at udvikle sendeplaner, programmer og formen, programmerne skal formidles på fremover. Forventningen er, at lytterne for alvor vil kunne mærke ændringerne fra efteråret.

DRs public service-radiotilbud består af

  • De fælles, brede fællesskaber i form af radiokanaler, som kan samle danskerne om fælles begivenheder, viden, aktualitet og underholdning (P1, P3, P4).

  • De målrettede musikfællesskaber i form af kanaler, som henvender sig til de interesserede (P2, P5, P6 BEAT, P7 Mix, P8 Jazz).

  • Radio on demand-tilbud, dvs. DRs radioplayer, podcast samt netuniverserne Ramasjang til de mindre og Ultra til de store.

 

Facebook
Twitter